ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

همه چیز در مورد تست تصادف خودرو ها- بخش دوم

در ادامه مطلب مربوط به بررسی جزییات تست تصادف خودرو ها که شب گذشته منتشر شده است، در قسمت دوم و پایانی این مطالب به بررسی مجموعه آزمایشات جدید اجباری در موسسات تست تصادف معتبر ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

در ادامه مطلب مربوط به بررسی جزییات تست تصادف خودرو ها که شب گذشته منتشر شده است، در قسمت دوم و پایانی این مطالب به بررسی مجموعه آزمایشات جدید اجباری در موسسات تست تصادف معتبر در سطح جهان می پردازیم.

آزمایش‌ های جدید مخصوص سیستم‌ های کمکی و مدرن خودرو های امروزی

موسسه IIHS در تلاش است تا عملکرد سیستم‌ های جدید جلوگیری از تصادف را هم در صورت امکان بررسی کند. در آزمایشاتی که به این حوزه تعلق دارد تلاش می شود تا میزان کارایی و عملکرد واقعی سیستم های جدید جلوگیری از تصادف سنجیده شده و ارزیابی شود آیا این تکنولوژی ها در به حداقل رساندن آسیب های وارده بر خودرو و سرنشینان آن موفق اند یا نه.

به طور کلی در این موسسه خودرو هایی که درجه‌ی عالی را کسب می کنند، در تست جلوگیری از تصادف در سرعت‌ های ۲۰ و ۴۰ کیلومتر بر ساعت موفق عمل کرده‌اند.

درجه‌ی خیلی خوب به خودرو هایی تعلق می گیرد که به سیستم ترمز اضطراری خودکار مجهز بوده و در تست سرعت های 20 و 40 کیلومتر بر ساعت، حداقل ۸ کیلومتر بر ساعت کاهش سرعت داشته باشند.

امسال موسسه IIHS، تست مخصوص بررسی عملکرد چراغ‌ های جلو خودرو ها را نیز اضافه کرده است. با توجه به داده‌ های آن، نیمی از تصادفات ایالات متحده در تاریکی و بیش از یک چهارم آن‌ ها در جاده‌ های بدون روشنایی اتفاق می‌ افتد.

بنابراین همانطور که انتظار می رود در طی این تست ها علمکرد نور پایین و نور بالای چراغ‌ ها در مسیر مستقیم و پیچ‌ های تند و ملایم سنجیده می‌ شود.

خودرو هایی که در کلاس ایمن  (Top Safety Pick) طبقه‌بندی می‌ شوند آزمایش‌های برخورد از جلو، پهلو، وضعیت استحکام سقف و پشت سری صندلی‌ ها را با نمره‌ی خوب، آزمایش جلوگیری از تصادف روبرو را با نمره‌ی خیلی خوب یا عالی و در بخش سنجش عملکرد چراغ‌ های جلو نمره‌ی قابل قبول را کسب کرده اند.

کلاس + ایمن  (Top Safety Pick+) مختص خودرو هایی است که علاوه بر موارد ذکر شده، در بخش عملکرد چراغ‌ های جلو نیز نمره‌ی خوب را از آن خود کرده باشند. جالب است بدانید تعداد خودرو های مدل ۲۰۱۸ ای که در این کلاس قرار گرفته اند، بسیار کم است.

هشدار ها را جدی بگیرید

بدون شک بر هیچکس پوشیده نیست که برای خرید یک وسیله نقلیه، توجه داشتن به امتیاز‌ های ایمنی ای که در موسسات مختلف بدست آورده امری لازم، ضروری و منطقی است. اما واقعیت این است که تنها نباید به این سازمان‌ ها و آزمایش های آن ها اکتفا کرد.

به دلیل هزینه‌ های بالا، تمام مدل‌ های تولیدی کمپانی های مختلف خودروسازی در آزمایش‌ های ایمنی رده ‎بندی نشده و معمولاً فقط مدل‌های پرفروشی که حداقل 20 درصد از فروش یک برند را به خود اختصاص داده اند مورد تست قرار می گیرند. مثلا مدل های اسپرت و لوکسی که تولید کمی داشته و قیمت آن ها نیز نسبتا زیاد است اغلب مورد آزمایش قرار نمی گیرند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که هر ساله کمی طول می کشد تا تست های لازم بر روی مدل‌ های جدید وسایل نقلیه انجام شود و معمولاً قبل از تست های ایمنی، کمپانی های خودروسازی مدل های جدید خود را راهی بازار کرده اند.

از طرف دیگر این مدل های تنها در صورتی مورد آزمایش مجدد قرار می گیرند که یک به روزرسانی عمده در آن ها صورت گرفته باشد. در واقع اگر در خواندن فهرست امتیاز دهی موسسات ایمنی کمی دقت به خرج دهید متوجه خواهید شد که برخی از خودرو هایی که در فهرست‌ آزمایشات ایمنی قرار دارند، ممکن است مدل ۲ سال پیش باشند.

اگر کمی از روال انجام آزمایش‌ های برخورد از جلو آگاهی داشته باشید می دانید که این آزمایشات، فقط در خودرو هایی که در قسمت جلویی خود وزن و ابعاد مشخصی دارند ( حدود ۱۱۰ کیلوگرم) کاربرد داشته و تنها برای آن ها انجام می شود.

بر اساس قوانین فیزیک، عملکرد تمامی قسمت های مختلط خودرو در وسایل نقلیه ای که وزن کمتری از 110 کیلوگرم دارند یکسان بوده و بنابراین انجام آزمایشات برخورد از جلو برای آن منطقی به نظر نمی رسد.

در واقع سرنشینان خودرو های بزرگ ‌تر و سنگین ‌تر در مقایسه با خودرو های کوچک ‌تر و سبک‌ تر، ایمنی بهتری در بخش جلویی خود خواهند داشت. برعکس این موضوع در مورد رده ‌بند‌ی ‌های برخورد از پهلو صدق می کند. آزمایشات مخصوص به این رده بندی ها برای تمامی خودرو ها بدون توجه به وزن و ابعاد، قابل انجام است.

از طرف دیگر ممکن ناهماهنگی بین نتایج آزمایش‌ های ایمنی و داده‌ های مؤسسه‌های بیمه وجود داشته باشد. داده‌ های شرکت ‌های بیمه، عموما بر اساس آمار واقعی از سوابق صدمات و مرگ‌ و میر ها در کنار عامل‌ های مهمی چون رفتار راننده است.

در موسسات بیمه اکثرا متغیر های انسانی مثل تصمیم راننده و نوع رفتار آن به عنوان یک فاکتور مهم در نظر گرفته می شود. مثلا طبق گفته های این موسسات رفتار راننده‌ های مینی ون، در مقایسه با راننده‌ های خودرو های اسپرت، ایمن‌تر بوده و کم خطر تر است.

مورد مهم دیگری که باید به آن توجه کرد رده‌ بندی ایمنی نسخه‌ های مختلف یک مدل است. اگر یک مدل خودرو در کلاس +ایمن مؤسسه‌ی IIHS قرار گرفت به این معنی نیست که دیگر نسخه های آن مدل، از نسخه پایه تا فول آپشن در این کلاس قرار دارند.

مثلاً سیستم ترمز اضطراری خودکار یا چراغ‌ های جلوی بهینه شده، در بیشتر مدل‌ های تولیدی تویوتا به صورت استاندارد قرار دارد در حالی که این امکانات در محصولات برند های خودروسازی دیگر معمولاً در قالب پکیج آپشنال ارائه می‌ شود و یا حداقل در تیپ‌ های گران‌قیمت ‌تر قرار می گیرد.

کلام آخر

در انتها شما باید بدانید که همیشه داشتن اطلاعات بیشتر، بهتر است. اگر قصد خرید یک خودروی جدید یا دست دوم دارید، در صورت امکان نتایج آزمایش‌ های تصادف آن را توسط سازمان‌ های مختلف بررسی کرده و سعی کنید آن را با مدل های مشابه مقایسه کنید.

به صورت کلی توصیه می شود که خودرو ای با ابعاد بزرگ‌تر خریداری کنید؛ معمولا این خودرو ها را به سیستم های کمکی و امکانات ایمنی بیشتری مجهز می کنند. داشتن سیستم ترمز خودکار یک توصیه همیشگی در بین تمامی کارشناسان فعال در این حوزه است.

همواره به یاد داشته باشید فارغ از میزان ایمنی خودرویی که استفاده می کنید بستن کمربند ایمنی برای تمامی افراد درون خودرو یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است. این وظیفه راننده است که از بسته بودن کمربند ایمنی تمامی افراد مطمئن شود بنابراین همیشه از این موضوع مطمئن شوید.

وضعیت نشستن کودکان در خودرو و مناسب بودن صندلی و کمربند آن‌ ها امری ضروری بوده و نیازمند توجه ویژه ای است. در رانندگی خود ضمن داشتن تمرکز، جانب احتیاط را رعایت کرده و بدانید که شما در جاده تنها نیستید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی