ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بهترین، بی‌مزه‌ترین و جالب‌ترین دروغ‌های اول آوریل ۲۰۱۸

احتمالا این یکی-دو روز اخیر انقدر دروغ شنیده‌اید که دیگر با مفهوم «دروغ اول آوریل» و «دروغ سیزده» کاملا آشنا هستید و می‌دانید قضیه از چه قرار است. سال‌های گذشته (۹۴ و ۹۵ و ۹۶) ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۰:۲۵

احتمالا این یکی-دو روز اخیر انقدر دروغ شنیده‌اید که دیگر با مفهوم «دروغ اول آوریل» و «دروغ سیزده» کاملا آشنا هستید و می‌دانید قضیه از چه قرار است. سال‌های گذشته (۹۴ و ۹۵ و ۹۶) تعدادی از دروغ‌های جالب را به شما گفتیم و امسال هم قصد داریم چند مورد از آن‌ها را با شما مرور کنیم. اول با تسلا و ایلان ماسک شروع می‌کنیم که طی چند ماه گذشته بسیار سر و صدا کرده است.

ورشکستی تسلا

ایلان ماسک دیروز با انتشار عکس فوق در توییتر خود نوشت: «متاسفیم که اعلام کنیم تسلا تمام و کمال ورشکسته شد. یه جوری ورشکسته شد که فکرشم نمی تونید بکنید.»

خب، تسلا خیلی وضعیت خوبی ندارد و سرمایه‌گذاران هم از شرایط راضی نیستند ولی به نظر می‌رسد ایلان ماسک می‌داند که چه در حال رخ دادن است و شرایط را به مرور بهبود می‌بخشد. این شوخی هم اگرچه کمی تند و تیز بود اما شوخ‌طبعی ماسک را در شرایط نامساعد به خوبی نشان می‌دهد.

اولین خودپرداز مجهز به هوش مصنوعی یا AiTM

دستگاه‌های خودپرداز خیلی ساده کار می‌کنند. رمز عبور می‌پرسند و سپس کاری که می‌خواهید را انجام می‌دهند. اما اگر هوش مصنوعی هم تبدیل به بخشی از آن شود و امور بانکی شما را کاملا شخصی‌سازی شده پیگیری کنند چطور؟ این آینده‌ای است که یک بانک در سر دارد.

سیستم تشخیص حضور دایناسور

فروشگاه ThinkGeek هر سال برای شوخی اول آوریل خود یک سری لوازم و وسیله خاص می‌سازد که سیستم تشخیص حضور دایناسور یکی از بهترین‌های امسالشان است. کافی است این سیستم را راه بیندازید تا متوجه شوید دایناسورها نزدیکتان هستند و باید فرار کنید یا خیر.

برگر شکلاتی برگر کینگ

برگر کینگ هر سال شوخی‌های خوشمزه‌ای در روز اول آوریل می‌کند و امسال هم باز نوبت به شکلات رسیده و برگر شکلاتی. کاش چنین چیزی واقعا وجود داشت.

معبد گوگل

برای بازدید بیشتر وبسایت و فروشگاه آنلاین‌تان چقدر حاضرید هزینه کنید؟ بهتر است راه‌های جانبی را فراموش کنید و به معبد گوگل روی بیاورید، شیوه‌ای جدید از نیایش به خدای اینترنت که تامین کننده نیاز شما خواهد بود.

والدو کجاست؟

والدو یک شخصیت محبوب و شناخته شده است که اغلب کودکان در سراسر جهان با او آشنا هستند. حالا در آخرین دستکاری گوگل مپز، شما باید والدو را پیدا کنید.

کیبورد ژاپنی گوگل

ژاپنی‌ها احتمالا به اندازه انگلیسی زبان‌ها در تایپ کردن راحت نیستند چرا که شعبه ژاپن گوگل حالا نسخه جدیدی از Gboard را برای زبان خودشان توسعه داده و شیوه کارکرد آن بسیار خاص و نوین است.

بورد گیم پلی استیشن

بورد گیم پلی استیشن واقعا چیزی نیست که بتوان با آن شوخی کرد. اصلا باید یک محصول واقعی باشد و سونی بهتر است که چنین چیزی را واقعا بسازد.


جایزه بدترین دروغ سیزده امسال هم بدون شک می‌رسد به خبر حضور کن لوین در ایران که نه تنها بسیاری از رسانه‌های تخصصی آن را باور کردند و نشر دادند، بلکه صدایش به گوش خود کن لوین هم رسید و او حیران از اینکه TGC اصلا چه هست، پاسخ خبرنگاران و مخاطبان ایرانی را می‌داد.

البته رسانه‌ها گناهی ندارند و یک تریبون و کانال رسمی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد، جای مناسبی برای شوخی با مردم و رسانه‌ها نیست آن هم دو روز پیش از سیزدهم فروردین. دروغ سیزده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اگرچه رویای زیبایی بود اما یک ترفند تبلیغاتی متفاوت هم به حساب می‌آید. این دروغ در کمتر از چند ساعت توسط دیجیاتو افشا شد اما اگر کسی بلیت TGC را به خاطر حضور لوین در این نمایشگاه خریداری کرده باشد، قطعا حق و حقوقی دارد.

و می‌رسیم به دروغ سیزده خودمان که خیلی از مخاطبان دیجیاتو آن را باور کردند. خیر... اساسینز کرید هم قرار نیست به ایران بیاید، مثل کن لوین (خدا را چه دیدید، شاید روزی رسید که اصلا همه چیز و همه کس به ایران آمدند) اما قصد ما تلنگری بود به همه که شاهین سپنتا، روزنامه‌نگار و فعال مدنی ایرانی در مورد آن می‌گوید: «شوخی سیزده در ایران معمولا بازتاب طنز گونه حقایق مختلف تاریخی و اجتماعی و گاه سیاسی است تا در یک روز شاد، تلنگری باشد به مخاطب رسانه‌ها و توجه آنها را به گوشه‌ های ناگفته‌ای از حقایق تاریخی و اجتماعی جلب کند.»

فرهنگ و تاریخ ما چندین دهه است که رو به فراموشی رفته و همه چیز تغییر کرده. کمتر کتاب می‌خوانیم، با گذشته خودمان و دیگران آشنا نیستیم و قدر داشته‌هایمان را نمی‌دانیم. کشورهای دیگر دنیا برای خود تاریخی فانتزی می‌سازند و بهترین آثار فرهنگی از فیلم و کتاب گرفته تا بازی‌های ویدیویی بر اساس آن می‌سازند و ما صرفا روی گنجینه بزرگ خود نشسته‌ایم و اصلا آن را نمی‌شناسیم.

به هر روی، دروغ سیزده تعریف متفاوتی در عالم روزنامه‌نگاری ایران نسبت به فرم غربی آن داشته و دارد. اگر این تلنگر به کار آید و نتیجه‌ای در بر داشته باشد، دروغ سیزده هم وظیفه‌اش را به خوبی انجام داده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • sami salimi
    sami salimi | ۱۴ فروردین ۱۳۹۷

    یادمه یه سال نارنجی به عنوان دروغ سیزده در مورد مورد قانون کپی رایت و گوگل یه مقاله زده بود که برنامه بروز بدون ذکر منبع کپی. کرده بود ?

  • S. A. F
    S. A. F | ۱۴ فروردین ۱۳۹۷

    حالا چرا عکس هیث لجر رو گزاشتین

  • ارسل ارغوان
    ارسل ارغوان | ۱۳ فروردین ۱۳۹۷

    گوگل شوخیای بدی کرد??

  • حامد حامدی
    حامد حامدی | ۱۳ فروردین ۱۳۹۷

    خیلی دروغ قشنگ و بجایی بود (البته یکم دردناک ، چون حین بازی اوریجینز هر لحظه حسرت میخوردم که کاش پارسه و پاسارگاد هم به این قدرت ساخته میشد)
    این دروغ باعث شد من شب ۱۲ فروردین حدود ۳ الی ۴ ساعت به مطالعه درمورد تاریخ مصر باستان و ایران باستان بپردازم و خیلی از اطلاعاتی که خورد خورد ازشون مطلع بودم خیلی برام واضح بشه.
    کاش روزی برسه که خودمون بهترین بازی و فیلم رو از دوران هخامنشیان ایران تولید کنیم تا نمایان گر شکوه و انسانیت آن پادشاهان عظیم برای تمام مردم جهان بشه.

    • محسن وفانژاد
      محسن وفانژاد | ۱۳ فروردین ۱۳۹۷

      عالیه، ما هم هدفمون همین بوده.

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۴ فروردین ۱۳۹۷

      چقدر خوشحال شدم خوندم این کامنتو حامد عزیز

  • agha
    agha | ۱۳ فروردین ۱۳۹۷

    جالب بود، ممنون بابت نوشتتون.

مطالب پیشنهادی