ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

کلمه‌ی ممنوع نژادپرستانه، توییچ و بزرگ‌ترین استریمرش را به دردسر انداخت

در پست های گذشته تایلر بلوینز یا Ninja، یکی از بزرگترین و محبوب ترین استریمرهای پلتفرم توییچ را معرفی کردیم. او با پخش زنده بازی فورتنایت بیننده های زیادی را به خود جذب کرده و ...

مهران خاتمی
نوشته شده توسط مهران خاتمی | ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

در پست های گذشته تایلر بلوینز یا Ninja، یکی از بزرگترین و محبوب ترین استریمرهای پلتفرم توییچ را معرفی کردیم. او با پخش زنده بازی فورتنایت بیننده های زیادی را به خود جذب کرده و در حال حاضر رکورد پربیننده ترین استریمر توییچ هم در اختیار دارد.

اما چند روز پیش او مرتکب اشتباه بزرگی شد که نه تنها احتمالا باعث شد موج عظیمی از انتقاد را از سمت طرفداران خود دریافت کند، بلکه می تواند باعث بن شدن او از توییچ به دلیل نقض قوانین هم بشود. اما موضوع و اتفاقات پیش آمده پیرامون این موضوع داستان را کمی پیچیده تر می کنند.

چند روز گذشته او و یک استریمر معروف دیگر به نام Nadeshot (بازیکن بسیار معروف در صحنه رقابتی کال آو دیوتی) مشغول بازی و صحبت بودند، در میان این استریم نینجا شروع به خواندن یکی از آهنگ های رپر معروف، Logic به نام 44More می شود. از همان لحظه اول به نظر می رسد که نینجا متن ترانه را کاملا نمی داند و بعضی از تکه ها را جا می اندازد و اینجاست که (تصادفا) از کلمه Nigger استفاده می کند.

واکنش جالب Nadeshot به محض شنیدن کلمه ممنوعه!

این کلمه برای خطاب قرار دادن افراد سیاه پوست استفاده می شده و به دلیل ریشه های تاریخی آن در زمان برده داری، استفاده از آن توسط افراد غیر سیاه پوست حالت شدیدا توهین آمیز و ناپسندی دارد و استفاده از آن در آمریکا توسط سفیدپوستان کاملا ممنوع شده. در بسیاری از موارد حتی شبکه های خبرگزاری هم از استفاده از این کلمه پرهیز می کنند و به جای آن از واژه N-word (کلمه N) استفاده می کنند. مشخصا با این اوصاف، استفاده از این کلمه در قوانین توییچ هم ممنوع شده و سرپیچی از قوانین در توییچ باعث بن شدن خاطی به مدت نامعلوم از پلتفرم می شود.

نکته جالب دیگر این بود که در متن ترانه اصلی آهنگ Logic اصلا از این کلمه استفاده نشده و نینجا بی دلیل از این کلمه استفاده کرد. این مسئله باعث ایجاد بحث های فراوانی شد. عده زیادی معتقد بودند که چه سهوا چه عمدا، نینجا مرتکب اشتباه بزرگی شده و باید به تبع آن مجازات شود.

عده ای دیگر معتقد بودند از آنجایی که در موسیقی رپ (توسط رپرهای سیاه پوست) از این کلمه استفاده زیادی می شود، می توان نتیجه گرفت نینجا به صورت ناخودآگاه از این کلمه استفاده کرده و با توجه به محبوبیت او می توان به او یک فرصت دوباره داد.

نینجا در ظرف فقط چند ماه در یوتیوب و توییچ طرفداران فراوانی پیدا کرد

کمی بعد از این قضیه خود نینجا در یک رشته توییت عذرخواهی کرد و توضیح داد: «با اینکه این موضوع در ریشه چیزی جز یک سوء تفاهم نیست، وظیفه من به عنوان یک استریمر این است که در مخاطبانم حس آرامش، تعلق و لذت را ایجاد کنم و استفاده از کلمه ای که برای فرق گذاشتن میان افراد طراحی شده اشتباه بزرگی بود.» او در ادامه توضیح داد که استفاده از این کلمه کاملا تصادفی بود و دلیل اصلی آن استفاده مکرر از کلمه در سبک موسیقی رپ است.

البته باید گفت که این اولین بار نیست که نینجا از این کلمه استفاده می کند و یک سرچ جزئی در یوتیوب نشان می دهد که او در گذشته چند بار دیگر هم از این کلمه استفاده کرده است.

بعد از عذرخواهی نینجا، بحث کمی کاهش پیدا کرد و به نظر می رسید که توییچ هم قصد دارد به آرامی از قضیه بگذرد. ولی چند روز گذشته اتفاق دیگری افتاد که به صورت غیرمستقیم روی مسئله نینجا هم تاثیر گذاشت.

یکی از گزارشگران محبوب مسابقات بازی Counter Strike: Global Offensive به نام Matthew Trivett برای تولد خود یک استریم در توییچ می گذارد و به سوالات طرفداران خود جواب می دهد و با دوستان خود بازی می کند. در این استریم او هم از کلمه Nigger استفاده می کند ولی این بار به صورت مستقیم شخص دیگری را مورد خطاب قرار می دهد. حساب کاربری وی در توییچ مدت کوتاهی پس از این قضیه بن می شود.

متیو تریوت با نام مستعار Sadokist، گزارشگر محبوب و موفق مسابقات کانتر

این مسئله باعث شد که کاربران عادی دستورالعمل ها و قوانین توییچ را مورد سوال قرار دهند و بپرسند چرا برخی از افراد می توانند بدون هیچ مجازاتی قوانین را بشکنند و بقیه نمی توانند. مسئله ای که جدا از داستان نینجا و متیو تریوت، در توییچ سابقه ای طولانی دارد.

به همین دلیل نمایندگان توییچ پا پیش گذاشتند و تصمیمات خود را توجیه کردند. نماینده توییچ در مصاحبه با سایت Polygon گفت: «در حال بررسی یک گزارش از محتوا یا عملکرد توهین آمیز، ما همیشه زمینه و پیشینه موضوع و نیت شخص خاطی را در نظر می گیریم. برای تصمیم گیری نهایی در مورد محتوای توهین آمیز تیم ما فاکتورهای مختلفی را بررسی می کند.» و مشابه این صحبت هم در لیست قوانین توییچ ذکر شده.

این یعنی توییچ نسبت به قوانین رفتاری و عملکردی وضع کرده در پلتفرم خود رویکرد موردی دارد و با همه خاطیان به صورت یکسان برخورد نخواهد کرد. بنابراین می توان گفت از آنجایی که متیو تریوت به صورت مستقیم به یک شخص دیگر توهین کرد توییچ تصمیم گرفت که دسترسی او به سایت را ببندند. ولی از آنجایی که نینجا به صورت تصادفی و بدون منظور از یک کلمه توهین آمیز استفاده کرد می توان به او یک فرصت دیگر داد.

مصاحبه شبکه های تلویزیونی با نینجا پس از شکستن رکورد تعداد بیننده و استریم با Drake، خواننده معروف

بن نشدن نینجا از توییچ به نظر بسیاری از افراد تصمیمی قابل دفاع و خوب از سمت توییچ بود و ولی نمی توان انکار کرد که این قضیه باعث نارضایتی بسیاری از افراد دیگر شده و این ممکن است در آینده برای توییچ گران تمام شود. فقدان قوانین جامع که برای تمام تولیدکنندگان یکسان باشد و تصمیم گیری متفاوت برای موارد ظاهرا یکسان و اینکه اگر «بهانه خوبی داشته باشید و به اندازه کافی معروف باشید» می توانید از مجازات فرار کنید برای توییچ وجهه خوبی نخواهد ساخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • reza
    reza | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

    کاکا سیا ???

  • Black Boy
    Black Boy | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

    ? همین دیروز بود که گفتم این نینجا شخصیت درستی نداره و شیاده!!! ثابت شد؟!!!

    • reza
      reza | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

      چه ربطی ب شیادی داره! بی شعوره??

      • Black Boy
        Black Boy | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

        ? خوب شیاد شعور نداره دیگه

  • مرد نامرئی
    مرد نامرئی | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

    یعنی رفاه تا اونجا غرق هستیم که نویسنده دیجیاتو فکر کرده این فرد را ما می شناسیم و وقایع الاتفاقیه این آقا برای ? ما مهم است

    • hamedA1994
      hamedA1994 | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

      اکانت جدید مبارک irangnulinux یا Py house یا myideas یا هر چی! بیانات جدیدت زیر پست های مربوط به تلگرام رو هم دیدم!

  • LOGANLEGEN
    LOGANLEGEN | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

    وقتی یه تهی مغز میاری بالا همین میشه دیگه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی