ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پشت پرده حمله‌ی مسلحانه به دفتر مرکزی یوتوب چه بود؟

پس از حمله‌ی مسلحانه به دفتر مرکزی یوتوب ، کارشناسان علت‌های متفاوتی برای وقوع این اتفاق مطرح کرده‌اند که برخی آن را نتیجه‌‌ی محدودیت‌های جدید اعمال شده توسط یوتوب می دانند که تولیدکنندگان کوچکتر را دچار مشکل ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

پس از حمله‌ی مسلحانه به دفتر مرکزی یوتوب ، کارشناسان علت‌های متفاوتی برای وقوع این اتفاق مطرح کرده‌اند که برخی آن را نتیجه‌‌ی محدودیت‌های جدید اعمال شده توسط یوتوب می دانند که تولیدکنندگان کوچکتر را دچار مشکل کرده است.

حوالی نیمه شب گذشته (به وقت تهران)، زن ایران تبار ۳۹ ساله‌ای به نام نسیم نجفی اقدم که پیش از این در سن دیگو زندگی می‌کرد، به دفتر اصلی یوتوب واقع در کالیفرنیا حمله‌ی مسلحانه نمود. بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر در این حمله حداقل ۴ فرد زخمی شده اند که ۳ نفر از آنها به علت اصابت گلوله مجروح شده اند. همچنین پس از این اتفاق فرد مسلح با شلیک گلوله به قفسه سینه خود خودکشی کرد. پس از این اتفاق، بسیاری از نام‌های بزرگ صنعت تکنولوژی در توییتر عکس العمل نشان دادند و برخی حتی خواستار کنترل فروش اسلحه شدند.

 

هنوز سوالات زیادی درباره علت این اتفاق مطرح است. عده ای علت وقوع این اتفاق را هیجان‌هات انی کنترل نشده یا مشکلات روانی و خانوادگی فرد حمله کننده برشمردند اما اسماعیل نجفی اقدم، پدر شخص یاد شده پیش از حمله‌ی مسلحانه با پلیس تماس گرفت و اعلام نمود که دخترش از شرکت یوتوب عصبانی و متنفر بوده و اعتقاد دارد این وبسایت ویدیوهای او را سانسور می کند.

نسیم نجفی اقدم در فضای مجازی بسیار فعالیت می‌کرد و با تولید محتوایی ویدیوی در چندین کانال یوتوب، وب سایت و پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی سعی داشت تا به موضوعات موردعلاقه‌اش نظیر تناسب اندام، حمایت از گیاه خواری، صنایع دستی و آزادی بیان بپردازد. ناگفته نماند که یوتوب پس از این حادثه، کانال های وی را مسدود و ویدیوهایش را از این وبسایت حذف کرد. همچینین تمامی پروفایل‌های این شخص در فیسبوک، اینستاگرام و ... پاک شده است.

به گفته‌ی پدر نسیم نجف اقدم، تغییرات جدید و خط مشی‌های به کار گرفته شده توسط سایت یوتوب باعث شد که دخترش نتواند از تیزر‌های تبلیغاتی ابتدایی ویدیو‌های منتشر شده‌اش، پولی درآورد. به باور این پدر، مسال مالی و تبعیض معنادار این سایت در برابر برخی موضوعات مطرح شده در کانال‌های دخترش، موجب شده که او اختیار از دست داده و به مقرر یوتوب حمله‌ی مسلحانه کند.

این حرف‌ها بیشتر به بهانه‌هایی تکراری شباهت دارد تا حقایقی قطعی اما باید در نظر داشت که این اتفاق تنها دو ماه بعد از تغییرات اساسی یوتوب در زمینه تولید محتوای ویدیویی صورت گرفته که تولیدکنندگان کوچکتر را دچار مشکلاتی اساسی در زمینه ‌های مخلتف کرده است.

سیاست‌های جدید یوتوب در دو سال گذشته درآمدزایی تولیدکنندگان را پایین آورده است

در طول دوسال گذشته یوتوب سیاست‌های زیادی در پیش گرفته که تمامی آنها بیش از پیش درآمدزایی را برای تولید کنندگان کوچک بسیار مشکل کرده. دو ماه پیش تغییراتی جدید در قوانین یوتوب به وجود آمد که بر اساس آن هر تولید کننده‌ای که تعداد ساعت‌های مشاهده‌ شده‌اش کمتر از ۴۰۰۰ ساعت بوده و دنبال کنندگانی کمتر از ۱۰۰۰ نفر داشته باشد، نمی‌تواند از ویدیو‌های تبلیغاتی درآمدی حاصل کند.

تولید کنندگان بلافاصله پس از اعلام این تغییرات اعتراض کرده و مدعی شدند که دستورالعمل‌های جدیدی درآمدزایی از یوتوب را بسیار پایین می‌آورد و ممکن است آن را غیر ممکن کند. بسیاری از فعالان تولید محتوای ویدیوی از محدودیت‌های جدید ناامید شدند و این قوانین را De-Monetization (ترکیبی خلاقانه از کلمه درآمدزایی و پسوند منفی  که معنی عدم درآمدزایی را القا می‌کند) نامیدند.

از سوی دیگر اتفاقاتی نظیر الفاظ نژاد پرستانه‌ی PewDiePie و ویدیوی وقیحانه‌ی لوگان پل از جنگل خودکشی موجب شد تا یوتوب در به نمایش‌گذاری محتوای مختلف نظارت خود را بالا برد و به خود اجازه دهد ویدیو‌های نامناسب را حذف کند.

همه این تغییرات بدین سمت رفت که عملاً تولیدکنندگان آماتور پلتفرم یوتوب را رها کرده یا دل خوشی از درآمدزایی به وسیله‌ی آن نداشته باشند.

از طرف دیگر جدیداً جنجال های زیادی در رابطه با سانسور کردن ویدیو‌های مختلف توسط یوتوب مطرح شده و تنها کافی است این عبارت را جستجو کنید تا ویدیو‌ها و تئوری‌های زیادی در رابطه با سانسور یوتوب مشاهده کنید. در یکی از این ویدیو‌ها، کانال یوتوبی فعال در زمینهٰ گیاه‌خواری به نام Bite Size Vegan مدعی شده که یوتوب با گیاه‌خوار‌ها مشکل داشته و سعی دارد به دلایلی تبلیغاتی، ویدیو‌های چنین کانال‌هایی را از بین ببرد.

نسیم نجفی اقدم هم که به ادعای خود گیاه خوار بود به این ویدیو‌ لینک داد و به فیلتر شدن محتوایش اعتراض کرد. از آنجایی که کانال مذکور مسدود شده است، دیگر نمی توان ادعای وی را تصدیق کرد اما بعید به نظر می‌رسد که یوتوب سراغ یک کانال فارسی زبان رفته و آن را بی دلیل سانسور کند. اقدم حتی مدعی شده که ویدیو‌های وی توسط کارمندان کوته فکر و محافظه کار یوتوب برای سنین خاصی مسدود شده‌اند.

حال با اینکه به هیچ وجه نمی‌توان اقدام مسلحانه نسیم نجفی اقدم و هرگونه آسیب به امنیت جامعه انسانی را توجیه نمود اما باید به یاد داشت روی دیگر این سکه پلتفرمی است که با تلاش کاربران خود درآمد کسب می کند و با نادیده گرفتن حقوق تولید کنندگان ویدیو، مدتی است اعتراض بخش بزرگی از آنها را بر انگیخته و به بی توجهی خود ادامه می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • Mr. Saxobeat
    Mr. Saxobeat | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷

    یکی از دلایل گیاه خواری این هست که جان حیوانات رو نگیرند و برای جانشون ارزش قایل هستند.
    این چه گیاه خواری هست که برای جان انسانها ارزش قائل نیست و مردم رو به رگبار میبنده؟

    • آریا
      آریا | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷

      هیتلر هم گیاهخوار بود. دلیل نمیشه
      این خانم مشکل داشت

  • ABCD EFGH
    ABCD EFGH | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷

    مراجعه به ويدئو هايي كه در فضاي مجازي منتشر مي كرد نشان مي دهد سعي مي كرده خود را ضد اسلام حامي گياهخواري و البته معترض به عدم رعايت حقوق زنان در جمهوري اسلامي و نبودي آزادي در ايران معرفي كند و اين عقايد را ترويج كند،در آخرين نسخه موجود از سوابق او در يوتيوب هم مذهبش بهايي درج شده است.

    با وجود اين سوابق دو جريان دست به كار شده اند تا ماجرا را به نفع خودشان مصادره كنند ،رسانه هاي غربي سعي مي كنند او را به خاطر ايراني بودنش به داعش وصل كنند و رسانه هاي شبه روشنفكري مانند وحيد آنلاين و مملكته و…هم تلاش مي كنند او را در حد يك فرد مضحك در فضاي مجازي تنزل دهند و از عقايدش چيزي نگويند.
    زعیم زاده

  • moji-era
    moji-era | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷

    کی گفته نمیشه توجیه کرد؟ اونجا امریکاس... مهد تمدن و تعالی دنیا. فقط تو همچین جامعه ای میشه ب ازادی رسید و پیشرفت کرد. پیشرفت یک جامعه مدنی فقط با اصحطکاکات اینچنینی بوجود میاد. فکر میکنید برای همین الانتون چقدر خون ریخته شده؟ احمق نباشید.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی