ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Age of Empires: Definitive Edition؛ عشق در نگاه دوم

سری Age of Empires را بدون شک می توان یکی از مهم ترین نام ها در بین بازی های سبک استراتژیک دانست که طی دو دهه ای که از انتشار نسخه اول آن می گذرد، نسخه ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

سری Age of Empires را بدون شک می توان یکی از مهم ترین نام ها در بین بازی های سبک استراتژیک دانست که طی دو دهه ای که از انتشار نسخه اول آن می گذرد، نسخه های مختلف آن تاثیر زیادی روی پیشرفت و معرفی استاندارد های تازه در این سبک، داشته اند و حال مایکروسافت ریمستر قسمت اول از این مجموعه را تحت نام بازی Age of Empires: Definitive Edition منتشر کرده است.

مایکروسافت کار خودش را در ریمستر کردن Age of Empires به خوبی هر چه تمام انجام داده ولی با تجربه بازی در طولانی مدت متوجه می شوید که این بازی، این بار به اندازه گذشته، سرگرم کننده نیست. در ادامه بررسی به دلایل رخ دادن چنین اتفاقی پاسخ خواهیم داد.

خاطرات نچندان شیرین

سه گانه کراش بندیکوت و عنوان Shadow of the Colossus چندی پیش و تحت نسخه ریمستر برای کنسول پلی استیشن 4 عرضه شدند. بسیاری از کاربران و منتقدان نیز روی خوشی نسبت به این بازی ها نشان دادند. از جنبه های مختلفی می توان دلایل موفقیت عرضه مجدد این بازی ها را بررسی کرد. در بخش اول، هر دو این بازی ها از مخاطبان قدیمی زیادی بهره می بردند که قطعاً حاضر به پرداخت دوباره مبلغی برای تجربه بهتر و با کیفیت تر بازی مورد علاقه شان هستند.

  • سازنده: Forgotten Empires
  • ناشر: Microsoft Studios
  • پلتفرم ها: پی سی
  • پلتفرم بررسی: پی سی

در مورد دوم، می توان گفت که این بازی ها به دلیل ساختاری که در بخش هایی مانند داستان و گیم پلی دارند، با گذشت زمان، هنوز در این بخش ها کهنه و از کار افتاده نشده اند و تجربه دوباره آن ها با استانداردهای فعلی صنعت بازی های ویدیویی، قطعاً لذت بخش خواهد بود.

بازی Age of Empires: Definitive Edition با وجود آن که یکی از بهترین بازی های پی سی در دهه نود میلادی به شمار می رفت، به علت دگرگون شدن کامل استانداردهای این سبک از بازی، کمی کهنه و تا حدودی غیر قابل بازی به نظر می رسد.

ریمستر اخیر مایکروسافت را به نوعی می توان رنگی نو روی ماشین از کار افتاده ای دانست که دیگر حتی با وجود ظاهر زیبایی که دارد، توانایی حرکت را از دست داده است.

ساختار اصلی سری Age of Empires در تمام نسخه های خود، پیشرفت و اداره تمدنی شناخته شده در طول زمان است. شما به عنوان رهبر یک قبلیه یا امپراطوری وظیفه دارید مردم خود را از گذرگاه تاریخ به سلامت عبور داده و زندگی بهتری را برای آن ها فراهم کنید.

با گذشت زمان، تکنولوژی های مختلفی وارد دنیا می شوند و کار شما از جهاتی کاملاً آسان و از بخش هایی، بسیار دشوار می شود. به طور کلی و همانطور که در چند خط بالا خواندیم،  سناریو گیم پلی سری Age of Empires محتوای شیرینی دارد که قطعاً با استاندارد های امروزی نیز سرگرم کننده خواهد بود، البته برای رسیدن به «سرگرم کننده بودن»، به ابزار تازه ای لازم است که بازی Age of Empires: Definitive Edition به هیچ عنوان از آن ها بهره نمی برد.

بازی Age of Empires: Definitive Edition

هوش مصنوعی قدیمی بلای جان این بازی شده و لذت بردن از آن را بسیار دشوار می کند. مراحل زیادی در بخش داستانی را خواهید دید که به علت آن چه قدیمی شدن هوش مصنوعی بازی است، تجربه کردن آن ها، لذت زیادی ندارد.

برای مثال مبارزات بازی در سطح پایینی اتفاق می افتند و مدیریت آن ها، مخصوصاً اگر پیش از این تجربه بازی کردن عناوین جدیدی در سبک استراتژی هم زمان را داشته باشید، کار لذت بخشی نیست. سناریوهایی که برای پیروزی در نبرد یا شرایط مدیریتی خاص وجود دارد، آن قدر محدود است که با تجربه بازی بازی Age of Empires: Definitive Edition در کوتاه مدت، آن ها را حفظ خواهید شد.

البته مشکلاتی که در پاراگراف بالا به آن ها اشاره شد به هیچ عنوان برای این بازی در زمان عرضه اش نقطه ضعف محسوب نمی شدند اما در بازی Age of Empires: Definitive Edition به سوهان روح مخاطب تبدیل می شوند.

متاسفانه عقب افتادگی هوش مصنوعی، تنها مشکل این بازی نیست و باگ های گاه و بی گاه طی مراحل باعث می شود حتی مجبور به تجربه دوباره بعضی از مراحل بازی شوید. اتفاقاتی نظیر گیر کردن سربازان در یکدیگر یا اجسام موجود روی نقشه، موضوعی است که قطعاً در میان مدت آن را تجربه خواهید کرد.

بخش داستانی سرگرم کننده در کنار یک سری از المان های گیم پلی که هنوز با گذشت 20 سال قدیمی نشده اند، تنها نکات مثبت بخش گیم پلی بازی محسوب می شوند، البته مواردی چون هوش مصنوعی ضعیف و باگ های گاه و بی گاه، تا حدود زیادی لذت این موارد را از بین می برند.

لباس زیبا پادشاه

از جهاتی اگر تجربه بازی کردن Age of Empires را داشته باشید، بدون شک Age of Empires: Definitive Edition برای شما خاطر انگیز خواهد بود. این عنوان در زمینه گرافیکی، ریمستر قدرتمندی محسوب می شود. تمام بافت ها، نیروها و ساختمان ها با دقت بالایی دوباره طراحی شده اند، البته این طراحی دوباره از آن جایی ارزشمند است که به هویت بازی لطمه نزده و همان حس همیشگی حضور در یکی از نسخه های این سری بازی را به مخاطب القا می کند.

در بخش صدا گذاری و موسیقی نیز همین قضیه برقرار است و شاهد یک بازآفرینی با کیفیت هستیم. تمام موسیقی های معروف بازی به خوبی دوباره نواخته شده و در مکان های خاصی که حضور داشتند، جاگذاری شده اند. افکت های صوتی و صدای محیطی نیز با جزییات زیادی در بازی بازی Age of Empires: Definitive Edition گنجانده شده تا فضاسازی فوق العاده را به عنوان یکی از نکات مثبت بازی به حساب آوریم.

در کل می توان گفت که سازندگان بازی دقت فوق العاده ای را در ریمستر کردن این عنوان به خرج داده اند و نتیجه کار در بخش های صمعی و بصری فوق العاده از آب در آمده است، مشکلات هوش مصنوعی که در این قسمت شاهد آن هستیم قطعاً در ریمستر نسخه های دوم و سوم از این سری به دلیل تاریخ عرضه جدید تر آن ها وجود نخواهد داشت اما تا زمان، تجربه Age of Empires: Definitive Edition تنها به زنده کردن حس دوباره نوستالژی ارزشمند است.

  • طراحی هنری و فنی عالی
  • موسیقی و صداگذاری دلنشین
  • برخی از المان های گیم پلی هنوز جذاب اند
  • هوش مصنوعی تاریخ مصرف گذشته
  • باگ های عجیب و غریب در گیم پلی
  • کهنه بودن بسیاری از المان های بازی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • نیما
    نیما | ۱۷ فروردین ۱۳۹۷

    هنوز هم توی این مدل بازی ها ، جنگ های صلیبی (stronghold) جذابیت بیشتری برام داره.
    البته بیشتر به خاطر دوبله ی شاهکار دارینوس بود.
    یادش به خیر

    • EhsanNasiraei
      EhsanNasiraei | ۱۷ فروردین ۱۳۹۷

      یادش بخیر
      قلاااااااب سنگ دار عرب??

  • Saeed Nouroozi
    Saeed Nouroozi | ۱۷ فروردین ۱۳۹۷

    بازی استراتژیک فقط استارکرافت

  • reza.sa.mo
    reza.sa.mo | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷

    والا اینقد بعد از rise of nation چیزی نیومد که به همینم راضی هستیم.دیگه بازی استراتژیک خوبی نیومد بعد اون

  • npp
    npp | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷

    توی این سبک چه بازی جدیدی رو پیشنهادی می کنید؟

    • sina samiei
      sina samiei | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷

      جدید نمیدونم اما یه نسخه ریمستر از age of mythology اومده به یاده قدیما

    • شایان کرمی
      شایان کرمی | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷


      Age of Mythology
      Civilization VI
      Europa Universalis IV
      The Settlers 7: Paths to a Kingdom
      به ترتیب می تونند جایگزین های مناسبی برای این بازی باشند.

    • agha
      agha | ۱۷ فروردین ۱۳۹۷

      کلا بازیای paradox به شخصه hearts of iron 4 رو دارم و اگه بازی رو یاد بگیرین که برا من سخت بود اوایل، اونوقت بازی خیلی لذت بخش و جالبی میشه. من معمولا کشور ترکیه رو بر میدارم و باهاش خاورمیانه رو تصرف میکنم، بعدش از راه مصر به افریقا نفوذ میکنم. میشه روش کلی هم mod گذاشت و کلا بازی تغییر میکنه. من ۱۴ دلار خریدمش تو تخفیف، البته این بازی rts نیست. تو دسته ی rts بازی halo wars 2 سادست و راحت و یه بازی دیگه هست به نام ancestors legacy. یه بازی هست که تعریف زیاد شنیدم و فکر کنم حتما خوشتون میاد اسمش هست they are billions. بازی company of heroes 2 هم بد نیست. کلا age of empires هم که خوبه،

مطالب پیشنهادی