ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چوب مخصوص می‌تواند بخشی از بدنه موبایل آینده شما باشد

تلفن‌های هوشمند به شکلی رویایی باریک هستند، عمدتا از فلز و شیشه ساخته شده‌اند که همیشه برای شرایط روزانه زندگی ما مناسب نیستند. صنعت‌گران حوزه موبایل نیز پیوسته در حال بررسی ماده‌های جدیدی هستند تا ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۶

تلفن‌های هوشمند به شکلی رویایی باریک هستند، عمدتا از فلز و شیشه ساخته شده‌اند که همیشه برای شرایط روزانه زندگی ما مناسب نیستند. صنعت‌گران حوزه موبایل نیز پیوسته در حال بررسی ماده‌های جدیدی هستند تا دستگاه‌هایشان را با آن بسازند. پیشرفت از روزهای ابتدایی حاصل شد و تغییر ماده از پلاستیک به آلومینیوم و آلیاژهای خاص آلومینیوم و سپس به فلز ضد زنگ و سرامیک و حتی تیتانیوم را دیده‌ایم. حالا نوبت به ماده‌ای دیگر رسیده.

در حالیکه استفاده از بدنه فلزی دوام بالایی دارد و توزیع و پخش گرما از پردازنده و باتری را از هر ماده دیگری بهتر انجام می‌دهد، اما یک مشکل دارد. بخش پشتی فلزی تلفن‌هایی نظیر HTC M8 و M9 از شارژ بی‌سیم جلوگیری می‌کند و حساسیت آنتن‌های مخابراتی را هم کاهش می‌دهد.

سرامیک یک ماده خوب دیگر است که برتری‌هایی نظیر استحکام در برابر خط و خش را دارد. البته مشکل آن‌ها شکننده بودنشان است و برای یک دستگاه مثل موبایل که مرتبا به زمین می‌افتد یک مشکل اساسی به حساب می‌آید.

شرکت‌ها پیشتر هم از چوب برای پوشش موبایل‌هایشان استفاده کرده‌اند. موتو اکس موتورولا در سال ۲۰۱۴ عرضه شد و یک موبایل با قسمت پشتی چوبی بود که جایگزین پلاستیک و چرم می‌شد. البته این بدنه پشتی صرفا یک قاب بیرونی و ظاهری بود و جزئی کلیدی از آن تلفن به حساب نمی‌آمد.

اگر شما هم طرفدار این موبایل و پنل‌های چوبی موتو میکر موتورولا بودید و امیدوارید که موبایل‌های بیشتری با ساختار چوبی عرضه شوند، به شما تبریک می‌گوییم: چوب مخصوص (Superwood) در راه است.

چوب مخصوص چیست و به چه درد می‌خورد؟

چوب مخصوص یک ماده پیشرفته است که از چوب متراکم پدید می‌آید و از طریق پروسه‌های جدید، ساده و ارزان بخش تحقیقاتی دانشگاه مریلند ساخته می‌شود. این پروسه می‌تواند تقریبا هر نوع چوبی را به ماده‌ای تبدیل کند که دانشمندان ادعا دارند از فلز و حتی آلیاژ تیتانیوم هم قوی‌تر است.

در این روش ابتدا لیگنین از ساختار چوب طبیعی زدوده می‌شود. لیگنین ماده‌ای است که چوب را سخت و قهوه‌آی رنگ می‌کند. چوب سپس در ۶۵.۶ درجه سلسیوس فشرده می‌شود؛ در این دما ساختار سلولز متراکم خواهد شد. طی این فرآیند چوب به یک‌پنجم اندازه اصلی خود می‌رسد و دیگر تمایل چوب طبیعی برای بازگشت به ابعاد قبلی خود را هم ندارد.

در شکل زیر چوب پرداخت نشده و چوب پرداخت شده توسط این فرآیند را به ترتیب در چپ و راست می‌بینید:

نتیجه این است که چوب حاصل ۱۲ بار قوی‌تر و ۱۰ مرتبه سخت‌تر از چوب طبیعی است و می‌توان حتی در ساختمان‌سازی و خودروسازی هم از آن استفاده کرد. حتی ادعایی هست مبنی بر اینکه از این چوب می‌توان در زره‌های مقاوم در برابر گلوله نیز استفاده کرد.

دانشمندان دانشگاه مریلند ابتدا یافته خود را در نیچر به انتشار رساندند و گفتند که چوب آن‌ها سه برابر متراکم‌تر، سخت‌تر، مقاوم‌تر در برابر خراش و ضربه نسبت به چوب عادی است.

پتانسیل مخصوص برای تلفن‌های همراه

برای طراحان تلفن‌های همراه این موضوع جذابیت دارد. برای تولیدکنندگان نیز می‌تواند راهی جدید و فوق‌العاده ارزان‌تر برای تولید موبایل‌های آینده باشد. چوب مخصوص یا Superwood  می‌تواند تبدیل به ماده اصلی سازنده تلفن‌های همراه آینده شود و جای موادی نظیر فلز و سرامیک را بگیرد. احتمالا در آن زمان فقط نیاز به شیشه‌های محافظ برای در امان نگه داشتن نمایشگر باشد.

چوب حتی احساس بهتری هم در دست دارد. هم کمتر از شیشه حالت لغزنده دارد و هم نیازی به قاب محافظ برای آن نیست. اضافه بر همه این‌ها، در بخشی از این پروسه، دانشمندان موفق شدند تا چوب را شفاف کنند که این کار از طریق لیگنین‌زدایی بیشتر میسر می‌شود. به این طریق می‌تواند نمایشگر‌های OLED را در بدنه‌ای مستحکم قرار داد و بهره‌وری نور را بیشتر کرد.

پیتر فراتزل، دانشمند و دانش آموخته رشته مواد در انیستیتو مکس پلانک آلمان در مورد این پژوهش می‌گوید: «به جای طراحی برای مواد موجود، پژوهشگران می‌توانند ماده‌ای بسازند که طراحی به شیوه آن‌ها انجام پذیرد.»

دکتر لیانگبینگ هو، یکی از مسئولین این پروژه در ایمیلی به اندروید آتوریتی در مورد تجاری‌سازی پروژه گفته که آن‌ها مشغول گفتگو با شرکت‌هایی نظیر کورنینگ هستند، شرکتی که گوریلا گلس شناخته شده را ساخته است. دکتر هو می‌گوید می‌توان انتظار داشت که در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ محصولاتی با استفاده از این فناوری ماده جدید به بازار عرضه شوند.

کاهش آسیب به محیط زیست در کنار داشتن محصولاتی قدرتمندتر و سبک‌تر، می‌تواند برگ برنده این چوب مخصوص باشد. به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تا چند سال دیگر بدنه تلفن‌های همراه ما از چه جنسی خواهد بود؟

[یادداشت مترجم: از آنجایی که ترجمه‌ای آکادمیک برای Superwood هنوز مشخص نشده، در این مقاله از آن به عنوان چوب مخصوص نام برده شده.]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷

    میشد ابرچوب ترجمه کرد

  • علی غف
    علی غف | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷

    گفته شد که چوب رو تا ۶ برابر فشرده میکنند، قطعا وزنش هم زیاد خواهد بود!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی