ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رشد بازار خودرو ایران تا چه زمانی ادامه می یابد؟

در سال گذشته میلادی، ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان شناخته شد و بیش از 1/7 میلیون دستگاه خودرو نو در ایران طی سال میلادی گذشته به فروش رسید. همچنين سازمان بین المللی سازندگان ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

در سال گذشته میلادی، ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان شناخته شد و بیش از 1/7 میلیون دستگاه خودرو نو در ایران طی سال میلادی گذشته به فروش رسید.
همچنین سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری اعلام کرد تولید خودرو ایران با رشد 18 درصدی از مرز 1/5 میلیون دستگاه عبور کرد و ایران شانزدهمین خودروساز جهان در این سال شد.سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری از فروش 1 میلیون و 718 هزار و 565 دستگاه خودرو نو در ایران طی سال میلادی گذشته خبر داد.
فروش خودرو در بازار ایران طی این سال نسبت به سال پیش از آن رشد 18 درصدی داشته است. در سال 2016 بالغ بر 1 میلیون و 448 هزار و 500 دستگاه خودرو نو در بازار ایران به فروش رسیده بود.درحالی بیش از 1.7 میلیون دستگاه خودرو در ایران طی سال 2017 به فروش رسیده است که کل تولید خودرو در ایران طی این سال حدود 1.5 میلیون دستگاه گزارش شده است.
کل خودرو به فروش رفته در دنیا طی این سال 96 میلیون و 804 هزار دستگاه بوده که بازار ایران 1.7 درصد از این رقم را به خود اختصاص داده است.
ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان طی سال 2017 بوده است. چین، آمریکا و ژاپن به ترتیب در رتبه های اول تا سوم از این نظر قرار داشته اند. میزان 29 میلیون دستگاه خودرو در چین طی سال 2017 به فروش رسیده و این رقم برای آمریکا 17 میلیون دستگاه و برای ژاپن 5 میلیون دستگاه بوده است.

اما سوال اینجاست که این رشد فروش خودرو در ایران تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد؟
پاسخ طبیعتا ارتباط زیادی با شریط اقتصادی دارد، چرا که با توجه به عدم وجود سیستم های حمل و نقل عمومی کارآمد و شرایط آب و هوایی کشورمان، عموم ایرانیان تنها راه تردد را استفاده از خودرو شخصی می دانند.

اما با توجه به شرایط هرم جمعیتی کشور، بعید است که حتی در صورت ثابت ماندن وضعیت اقتصادی نیز، خودروسازان بتوانند با رشد قابل توجه یک دهه گذشته به فعالیت خود ادامه دهند، از این رو به نظر می رسد که در نهایت خودروسازان نیز به سرنوشتی مانند دانشگاه آزاد دچار شوند و بعد از اتمام سیل جمعیتی متولدین دهه 60، به تدریج رونق بازار خود را از دست بدهند.

این موارد درحالیست که با توجه به تجربه سال 91، محدودیت های بین المللی و افزایش نرخ ارز نیز بسیار بر روی شرایط کلی خودروسازان تاثیر گذار است و در صورت تکرار شرایط مذکور احتمال کاهش تولید شدید خودرو در کشور نیز وجود خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

    "اما با توجه به شرایط هرم جمعیتی کشور، بعید است که حتی در صورت ثابت ماندن وضعیت اقتصادی نیز، خودروسازان بتوانند با رشد قابل توجه یک دهه گذشته به فعالیت خود ادامه دهند، از این رو به نظر می رسد که در نهایت خودروسازان نیز به سرنوشتی مانند دانشگاه آزاد دچار شوند و بعد از اتمام سیل جمعیتی متولدین دهه 60، به تدریج رونق بازار خود را از دست بدهند."
    فقط این قسمت از متن آرزوی قلبی هر ایرانی است !

  • paayaam
    paayaam | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

    باید تو جدول گاری سازها بررسی بشن نه خودرو ساز

  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷

    بعله
    اینجا و توی این شرایط تحریم و گمرک و سیاست تعرفه‌گذاری، جناب ایران خودرو و سایپا میان و اجزای گارانتی رو کاهش میدن، و سرعت رو بالا میبرن و کیفیت رو فدای کمیت میکنن. نتیجه اینه که طرف تعریف میکرد بعد یه هفته ماشین نو که خریده بود قفل درش خراب شده و مجبور به مراجعه به نمایندگی شده بود! این یعنی نه تنها افزایش کیفیت، بلکه کاهش کیفیت خودرو ها نسبت به نسل های قبلشون!

    • afshingm
      afshingm | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

      تازه اون موقع که میخوای بخری یه جوری باهات برخورد می کنند انگار از سرشون هم زیادی ! اصلا حمایت از حقوق مصرف کننده موج میزنه لامصب !!! جالب اینجاست یه سازمان به همین نام در کشور موجود میباشد ?

  • ramin 20i
    ramin 20i | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷

    برن تو افق محو بشن
    اصلا از تاریخ ایران باید همچین ننگی پاک بشه

  • amir
    amir | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷

    ماشین 20 30سال پیش دارن تو پاچه ملت میکنن معلومه هرکشوری که رتبش پایین ایران این اشغالا تولید میکرد خیلی بالاتر بود یه مقایسه شخمی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی