ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا می توان نرخ ارز را پیش بینی کرد؟

برای خودتان کسب و کاری داشته باشید یا اینکه در عرصه تجارت فعالیت نمایید در هر صورت پیش بینی نرخ ارز و به صورت مشخص، دلار نقشی قابل توجه در تصمیم گیری های آگاهانه شما ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

برای خودتان کسب و کاری داشته باشید یا اینکه در عرصه تجارت فعالیت نمایید در هر صورت پیش بینی نرخ ارز و به صورت مشخص، دلار نقشی قابل توجه در تصمیم گیری های آگاهانه شما ایفا خواهد کرد و به لطف آن می توانید ریسک های احتمالی را به حداقل رسانده و شانس بازگشت سرمایه تان را به بالاترین میزانش برسانید.

از آنجا که در ماه های اخیر نرخ ارزهایی نظیر دلار و یورو دچار نوساناتی شدید در کشورمان شده بر آن شدیم تا نگاهی اجمالی بیاندازیم به روش های علمی رایج برای پیش بینی نرخ ارز در دنیا. در ادامه ما را همراهی نمایید.

۱- پیش بینی براساس برابری قدرت خرید (PPP)

نرخ ارز

این روش براساس قانون نظری قیمت واحد شکل گرفته که براساس آن اجناس مشابه در کشورهای مختلف باید قیمت های مشابه داشته باشند.

برای مثال طبق این قانون مداد در کانادا بعد از احتساب نرخ ارز، هزینه های معامله و ارسال باید قیمتی مشابه به همین جنس در آمریکا داشته باشد. به بیان دیگر نباید هیچگونه فرصت آربیتراژ برای افراد وجود داشته باشد که با توسل به آنها بتوانند مداد را با قیمت پایین در کشوری خریداری کرده و با قیمت بالا در کشور دیگر به فروش برسانند.

طبق این روش، نرخ ارز به خاطر تورم تغییراتی را در قیمت پایه اجناس به وجود می آورد. برای مثال فرض کنید که قیمت مداد در آمریکا قرار باشد در سال آینده ۴٪ بالا برود در حالی که افزایش قیمت این قلم کالا در کانادا تنها برابر با ۲٪ خواهد بود. در این صورت اختلاف تورم در این دو کشور نیز برابر با دو درصد خواهد بود.

این یعنی پیش بینی می شود قیمت مداد در آمریکا با سرعت بیشتری نسبت به کانادا بالا می رود. در اینصورت طبق اصل برابری قدرت خرید، دلار آمریکا باید حدود دو درصد بهای خود را در مقابل دلار کانادا از دست بدهد تا قیمت مداد در هر دو کشور تقریبا یکسان باقی بماند.

۲- پیش بینی براساس رویکرد قدرت اقتصادی نسبی

همانطور که احتمالا از نامش تیتر می توان حدس زد رویکرد قدرت اقتصادی نسبی به بررسی توان رشد اقتصادی در کشورهای مختلف می پردازد تا پیش بینی مناسبی از جهت گیری نرخ ارز داشته باشد. منطق این رویکرد نیز برپایه این ایده است که احتمال جذب سرمایه از سرمایه گذاران خارجی در یک محیط اقتصادی قدرتمند با رشد بالقوه بالا به مراتب بیشتر است.

از طرفی یک سرمایه گذار باید پول رایج کشور مورد نظرش را خریداری کند تا بتواند در آن سرمایه گذاری نماید و همین افزایش تقاضا برای پول آن کشور می تواند به نحوی باعث رشد ارزش آن شود.

اما باید در نظر داشت که این رویکرد صرفا به قدرت اقتصادی نسبی میان کشورها توجه ندارد و در مقابل با بررسی کلیه جریان های سرمایه گذاری چشم اندازی کلی تر را دنبال می کند. برای مثال عامل دیگری که می تواند سرمایه گذاران را به یک کشور مشخص جذب کند نرخ های بهره است. نرخ های بالای بهره سرمایه گذارانی که به دنبال بازگشت سرمایه بیشتر هستند را به سرمایه گذاری در یک کشور تشویق خواهد کرد و همین مساله تقاضا برای پول آن را افزایش می دهد که این مساله نیز  باعث افزایش ارزش پول آن کشور می شود.

نرخ بهره

در مقابل، نرخ پایین بهره نیز گاهی می تواند انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در یک کشور را از سرمایه گذاران بگیرد و بعضا دیده شده که برخی وام های خود را با پول کشورهایی که نرخ بهره پایینی دارند دریافت می کنند و از آن برای سرمایه گذاری های خود در کشورهای دیگر بهره می گیرند. این دقیقا همان کاری است که بسیاری سرمایه گذاران زمانی که نرخ بهره ین ژاپن بسیار پایین بود با این پول انجام دادند.

البته باید در نظر داشت که این روش لزوما نرخ ارز را پیش بینی نمی کند و در مقابل دیدگاهی کلی در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد تا تشخیص دهد که آیا ارزش یک پول بالا می رود یا پایین می آید و برهمین اساس سرمایه گذار میتواند در مورد پروژه خود تصمیم گیری نماید.

۳- پیش بینی براساس مدل های اقتصادسنجی

روش رایج دیگری که برای پیش بینی نرخ ارز مورد استفاده قرار می گیرد به جمع آوری فاکتورهایی مربوط است که شما به عنوان سرمایه گذار باور دارید حرکت پول مورد نظرتان را تحت تاثیر قرار می دهند و می توان براساس آن الگویی برای پیش بینی نرخ ارز ساخت.

عوامل یا فاکتورهای مورد استفاده در الگوهای اقتصاد سنجی غالبا براساس نظریه های اقتصادی شکل می گیرند اما هر متغیری که تصور شود بر نرخ ارز اثر می گذارد را می توان به آن اضافه نمود.

اقتصاد سنجی

برای مثال تصور کنید که یک کارشناس کانادایی باید نرخ دلار آمریکا به کانادا در یک سال آینده را پیش بینی کند. در این مسیر کارشناس کانادایی می تواند عواملی نظیر تفاوت نرخ بهره آمریکا و کانادا (INT)، تفاوت نرخ رشد تولید ناخالص ملی (GDP) و نرخ رشد درآمد (IGR) بین این دو کشور را برای اندازه گیری نهایی مورد استفاده قرار دهد.

البته باید در نظر داشت که این روش احتمالا پیچیده ترین و زمان بر ترین در میان گزینه های دیگر به شمار می رود اما زمانی که فرمول مناسب برای آن طراحی شود می توان به پیش بینی های سریع در رابطه با نرخ یک ارز دست پیدا کرد.

۴- پیش بینی براساس الگوی زمانی

آخرین رویکردی که به شما معرفی می کنیم الگوی زمانی است. این روش ذاتا فنی است و براساس فرضیات اقتصادی چیده نشده و منطق استفاده از آن این است که رفتارهای گذشته و همچنین الگوهای قیمتی دو عامل بسیار مهم در پیش بینی رفتار و الگوهای قیمتی آینده یک ارز هستند. برای این منظور تنها لازم است که داده های زمانی لازم را به یک برنامه کامپیوتری مشخص بدهید تا پارامترهای لازم را تخمین زده و الگوی مناسب برای خود را بسازید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • aliasad
    aliasad | ۴ تیر ۱۳۹۷

    نه تا اون موقع از گرسنگی مردیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی