ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات
تکنولوژی

نگاهی به 10 ربات مهم تاریخ فناوری

امروزه از کارخانه و مزرعه گرفته تا ادارات و حتی خانه ها به میزبانی برای ربات ها تبدیل شده اند اما این تکامل یک شبه صورت نگرفته و راه درازی را پیموده است. فناوری رباتیک ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

امروزه از کارخانه و مزرعه گرفته تا ادارات و حتی خانه ها به میزبانی برای ربات ها تبدیل شده اند اما این تکامل یک شبه صورت نگرفته و راه درازی را پیموده است.

فناوری رباتیک در این مسیر شاهد نوآوری های بسیاری بوده و در این میان موارد محدودی نقطه عطف به نظر می رسند که در ادامه به 10 مورد از آنها اشاره شده است.

1. لاک پشت های ویلیام گری

این دو ربات که در سال 1949 توسط عصب شناسی به نام «ویلیام گِرِی والتر» در انگلستان توسعه پیدا کردند، از پوسته محافظ، سنسور نور، چراغ های راهنما، سنسور لمسی، موتور محرکه و هدایتگر بهره می بردند و به عنوان نمونه های اولیه ربات های خودران امروزی محسوب می شوند.

این ربات ها قابلیت های هوشمندی نیز داشتند، برای مثال در صورت کم شدن میزان انرژی به صورت خودکار به سمت منبع نور حرکت می کردند. البته این قابلیت مشکلاتی را نیز به وجود می آورد، برای مثال ربات ها خود را در آینه تشخیص نداده و گاهی اوقات پس از مشاهده انعکاس نور چراغ های خود به سمت آینه حرکت می کردند.

2. یونی میت

کمپانی «جنرال موتورز» در سال 1961 «یونی میت» را به عنوان نخستین ربات صنعتی به کار گرفت و مسئولیت جوش نقطه ای و ریخته گری در خط مونتاژ را بر عهده آن قرار داد.

این پروژه نمونه ای واضح و اولیه از اتوماسیون و سپردن مشاغل انسان ها به ماشین است که حتی امروزه نیز موافقان و مخالفان بسیاری دارد.

3. شِیکی

این ربات در دهه 60 میلادی و توسط «مرکز هوش مصنوعی انستیتوی تحقیقات استنفورد» تولید شد و توسعه آن گام مهمی در راستای پردازش زبان طبیعی، حل مساله، بینش کامپیوتری و رباتیک به شمار می رود.

آنچه که «شِیکی» را منحصر به فرد می سازد توانایی تحلیل دستورات و تجزیه آنها به بخش های کوچکتر است که در نهایت به درک پیام و واکنش عملی منجر می شد. مجله معتبر «لایف» این ربات را نخستین فرد الکترونیکی نامیده بود، هرچند اعطای چنین لقبی کمی جای بحث دارد.

4. فِرِدی 2

این بازوی رباتیک که در دهه های 60 و 70 میلادی و توسط دانشگاه ادینبورگ توسعه داده شد به دوربین و فناوری تشخیص تصویر مجهز بود. «فِرِدی 2» مثل یک جرثقیل چنگک دار روی میز حرکت کرده و از بلاک های چوبی مدلی هایی از قایق و ماشین تهیه می کرد.

این فرایند که 16 ساعت طول می کشید، به عنوان نمونه ای اولیه از حرکات های دقیق و جزئی ربات ها در نظر گرفته می شود.

5. چنگیز

قطعا استفاده از نام یکی از بی رحم ترین پادشاهان تاریخ روش مناسبی برای از بین بردن ترس عامه مردم از ربات ها نیست، اما ظاهرا این مساله برای متخصصان MIT اهمیتی نداشته چرا که آنها ربات خود را در سال 1989 «چنگیز» نام نهادند.

این ربات شش پا از 4 میکروپردازنده، 22 سنسور و 12 موتور «سروو» برخوردار بود و نوع حرکتش در دهه 80 میلادی انقلابی محسوب می شد.

6. رهیاب

ربات های فضایی رویای کودکان قرن قبل بود و ناسا در سال 1997 با پروژه «رهیاب» به آن جامه عمل پوشاند.

این ربات پس از فرود در سیاره سرخ با استفاده از مریخ نورد Sojourner حدود سه ماه به گشت و گذار در این سیاره پرداخته و علاوه بر جمع آوری نمونه های شیمیایی مختلف تصاویر بسیاری را به زمین ارسال کرد.

7. آسیمو

در اوایل هزاره جدید ربات ها بیشتر در انستیتوهای تحقیقاتی وجود داشته و هنوز به منازل راه پیدا نکرده بودند. یکی از این گجت ها «آسیمو» بود که علی رغم عدم عرضه به بازار، توجهات زیادی را به خود جلب کرد.

این ربات 1.3 متری انسان نما که قادر بود از پله ها بالا و پایین رفته و اشیا را با دست بردارد، توانایی شبیه سازی دویدن با سرعت 6 کیلومتر بر ساعت را داشت.

از دیگر قابلیت های آسیمو می توان به پاسخگویی به فرمان های صوتی، شناسایی و پاسخ به ژست حرکتی دست دادن و هدایت دیگران برای رسیدن به مسیر مورد نظر اشاره کرد.

8. فِربی

این ربات قابلیت های چندان خاصی نداشت اما دلیل حضور آن در این لیست برخورداری از عنوان نخستین موبایل با فروش گسترده جهانی است. این موجود الکترونیکی جغد مانند قرار بود از مالکانش انگلیسی یادبگیرد و همین مساله نگرانی هایی را برای «سازمان امنیت ملی آمریکا» ایجاد کرده بود.

قابلیت های «فربی» بسیار محدودتر از ادعاهای کمپانی سازنده بود، با این حال یکی از معدود ربات های است که بسیاری از کاربران با آن رابطه احساسی برقرار کردند.

9. رومبا

ربات جارو برقی «رومبا» هم مانند مورد قبل نمونه ای از گجت های پرفروش است که با استقبال کاربران مواجه شد. این ربات از سال 2002 تا کنون به فروش 14 میلیونی دست پیدا کرده که جالب توجه به نظر می رسد.

10. بیگ داگ

«بوستون داینامیکز» در سال 2005 ربات «بیگ داگ» را معرفی کرد که با حمایت دارپا و برای حرکت در سطوح مختلف توسعه پیدا کرده بود. این ربات چهارپا شبیه به حیوانات و مخصوصا سگ ها طراحی شده تا عملکردی فوق العاده سریع در حرکت داشته باشد. شاید باورش سخت باشد اما این سگ رباتیک علی رغم وزن بالا قادر است با سرعتی بیش از 12 متر بر ثانیه حرکت کند.

جدیدترین ربات این سری «اسپات مینی» نام دارد که با هر بار شارژ تا 90 دقیقه کار می کند و با برخورداری از قابلیت هایی مانند حمل اشیاء و بالا رفتن از پله ها با محیط های مختلف سازگاری دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Super.Geek
    Super.Geek | ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

    شرکت SoftBank یه ربات مشهور داره که میتونه احساسات رو تا حدودی درک کنه... اینم خیلی مهمه، کاش تو این لیست بود.

مطالب پیشنهادی