ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

در میان ستارگان؛ بهترین اپلیکیشن‌ها برای علاقه‌مندان به نجوم و کیهان‌شناسی

هوای پاک و دل‌انگیز بهار جان می‌دهد برای کویرنوردی؛ این که یک روزتان را به گشت و گذار در زیبایی‌های کویر اختصاص بدهید و شب هنگام، به تماشای چلچراغ باشکوه کهکشان‌ها و آتش‌بازی ستاره‌های دنباله‌دار ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

هوای پاک و دل‌انگیز بهار جان می‌دهد برای کویرنوردی؛ این که یک روزتان را به گشت و گذار در زیبایی‌های کویر اختصاص بدهید و شب هنگام، به تماشای چلچراغ باشکوه کهکشان‌ها و آتش‌بازی ستاره‌های دنباله‌دار بنشینید.

اگر همین روزها گذرتان به کویر می‌افتد، شاید ایده بدی نباشد که موبایل‌هایتان را هم به چند اپلیکیشن‌ ستاره‌شناسی مجهز کنید. برنامه‌های فوق‌العاده‌ای را می‌گوییم که می‌توانند در لحظه موقعیت ستارگان و سیارات منظومه شمسی را ردیابی کنند و بر علم و آگاهی‌تان از شگفتی‌های آسمان لایتناهی بیفزایند.

در این مقاله شش اپلیکیشن ممتاز و کاربردی برای ستاره‌شناسی را به شما معرفی می‌کنیم. پس تا پایان همراه‌مان باشید.

SkyView

SkyView

پلتفرم: iOS و اندروید

قیمت: رایگان (نسخه کامل 1.99 دلار)

SkyView اپلیکیشن ساده و سرراستی است. فقط لازم است موبایل‌تان را به سمت ستاره‌ها بگیرید تا کارهای سخت را خودش انجام بدهد: تشخیص کهکشان‌ها، ستاره‌ها، صور فلکی، سیارات، قمرها و حتی موقعیت تلسکوپ هابل و ایستگاه فضایی بین‌المللی.

همه این‌ها در محیطی بسیار زیبا و دلنشین انجام می‌شود و می‌توانید با لمس هر کدام از آیتم‌های روی صفحه به اطلاعات علمی و نسبتا کاملی در مورد سیارات و اجرام آسمانی برسید. یک قابلیت جالب اپ هم تعیین یادآور برای رویدادهای نجومی است که می‌تواند برای علاقه‌مندان پیگیری این اتفاقات بسیار جالب و کارآمد باشد.

اسکای‌ویو فقط تغییرات لحظه‌ای در آسمان را نمایش نمی‌دهد. هر موقع که خواستید، می‌توانید زمان را برگردانید و رویداد‌های مهم کیهانی را دقیق‌تر بررسی کنید. این اپلیکیشن برای کاربران اندروید یک نسخه آزمایشی رایگان ارائه کرده اما روی آیفون باید 1.99 دلار برای خرید آن بپردازید. البته در صورت خرید نسخه آی‌او‌اس مزیت همگام‌سازی اپلیکیشن با اپل واچ را هم خواهید داشت.

SkyView® - Explore the Universe

SkyView® - Explore the Universe

سازنده: Terminal Eleven قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 93.4 / 57.4 مگابایت زبان:

Night Sky

پلتفرم: iOS

قیمت: رایگان (با پرداخت درون‌برنامه‌ای)

یک اپ انحصاری آی‌او‌اس که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای در اختیار کاربران این پلتفرم قرار می‌دهد. تعامل عمیق با اپل واچ فقط یکی از این ویژگی‌هاست که Night Sky را به محصول متمایزی نسبت به سایر اپ‌های این فهرست تبدیل کرده.

اما قابلیت “Grand Orrery” هم خصوصیت دیگریست که مطمئنا از کار با آن حظ خواهید برد. این قابلیت با اتکا به قدرت ARKit می‌تواند نمونه واقعیت افزوده منظومه شمسی را به اتاق خواب خانه‌تان بیاورد. در این حالت می‌توانید آزادانه دور منظومه شمسی کوچک‌تان قدم بزنید و با لمس ستاره‌ها در موردشان اطلاعات کسب کنید.

به غیر از این، تمام مأموریت‌های فضایی در حال انجام هم در نایت‌اسکای به نمایش درمی‌آیند و می‌توانید در تورهای مجازی فضانوردی اپلیکیشن هم شرکت کنید. خوشبختانه اپلیکیشن رایگان است، هر چند که برای آزاد شدن قابلیت‌های بیشتر مثل تور مجازی روی کره ماه می‌توانید به اعضای حق اشتراک پرداز اپ بپیوندید که سالانه 10 دلار هزینه برایتان در پی خواهد داشت.

Night Sky

Night Sky

سازنده: iCandi Apps قیمت: رایگان (با پرداخت درون‌برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS حجم: 527 مگابایت زبان:

Star Chart

پلتفرم: iOS و اندروید

قیمت: رایگان (با پرداخت درون‌برنامه‌ای)

قدیمی، اما همیشه به‌روز. این بهترین توصیفی است که می‌توانیم در مورد Star Chart داشته باشیم. محصول تیم اسکیپیست گیمز یکی از اولین اپلیکیشن‌های ستاره‌شناسی روی موبایل است و به نایت‌اسکای شباهت زیادی دارد.

بنابراین اگر کاربر اندروید هستید، می‌توانید بسیاری از قابلیت‌های نایت‌اسکای را در استارچارت تجربه کنید. این اپلیکیشن ترکیب ساده‌ای است از تکنولوژی‌های جی‌پی‌اس و واقعیت افزوده که مثل بقیه اپ‌های این لیست با همان سیستم نشانه‌روی دوربین به سمت آسمان کار می‌کند.

با انجام این کار، تمام اطلاعات مربوط به آسمان بالای سرتان را در لحظه مشاهده خواهید کرد و می‌توانید به گشت و گذار در میان صور فلکی مشغول شوید. اپلیکیشن دارای تور مجازی هم هست و با فرمان‌های صوتی قادر به اجرای دستورات خود هستید. اگر هم به وقایع تاریخی در نجوم علاقه‌مندید و دوست دارید بدانید که وضعیت آسمان‌ها طی ده‌هزار سال آینده چگونه خواهد بود، استار چارت اپلیکیشن ایده‌آلی برای شماست.

Star Chart

Star Chart

سازنده: Escapist Games Limited قیمت: رایگان (با پرداخت درون‌برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 28.6 / 37.7 مگابایت زبان:

Star Walk 2

پلتفرم: iOS و اندروید

قیمت: رایگان (نسخه کامل 2.99 دلار)

استار واک 2 قابلیت‌های بیشتری نسبت به سایر اپ‌های این مقاله ارائه نمی‌کند، اما برای این کار روش و استایل خاص خودش را دارد. بنابراین جلوه‌های بصری متفاوت شاید دلیل خوبی باشد که از میان این همه اپلیکیشن استار واک را برای نصب برگزینید.

با تشخیص هر مجموعه از ستارگان، اپلیکیشن با انیمیشن‌هایی چشم‌نواز آن‌ها را به هم متصل می‌کند تا صور فلکی پیش رویتان پدیدار شود. حالا می‌توانید آن را به دقت بررسی کرده و اطلاعات دقیقی در مورد هر کدام از ستاره‌هایش کسب کنید.

تماشای آسمان در طول موج‌های متفاوت و ارائه توضیحات علمی در مورد بارش‌های شهابی، سحابی‌های سیاره‌نما و انفجار ابرنواختر‌ها هم خصوصیات دیگری هستند که در استار واک 2 آن‌ها را خواهید یافت. نسخه اندروید اپلیکیشن رایگان است (هر چند تمام قابلیت‌هایش آزاد نیست) اما با پرداخت 2.99 دلار می‌توانید نسخه فول امکانات اپلیکیشن را در آیفون و آیپد خریداری کنید.

Star Walk 2

Star Walk 2

سازنده: .Vito Technology Inc قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 246 / 28 مگابایت زبان:

Stellarium Mobile Sky Map

پلتفرم: iOS و اندروید

قیمت: رایگان (نسخه کامل 2.99 دلار)

احتمالا بسیاری از شما نسخه دسکتاپ استلاریوم را تجربه کرده باشید. نسخه موبایل هم فرقی با نرم افزار دسکتاپ ندارد؛ مجهز به همان قابلیت‌هاست با این تفاوت که به لطف بهینه‌سازی اپ برای صفحات لمسی گشت و گذار در آن راحت‌تر انجام می‌شود.

استلاریوم نقشه دقیقی از آسمان شب را به موبایل‌هایتان می‌آورد که تغییرات به طور لحظه‌ای در آن قابل پیگیری هستند. آسمان را هم می‌توانید در سه حالت مختلف تماشا کنید: با چشم غیر‌مسلح، حالت دوربین دوچشمی و حالت تلسکوپ که امکان زوم بیشتر را فراهم می‌کند.

استلاریوم شاید خوش رنگ و لعاب‌ترین اپلیکیشن این مقاله نباشد، اما از نظر دیتابیس قدرتمندترین آن‌هاست. با نصب آن می‌توانید به اطلاعات نجومی بیش از 600 هزار ستاره و صدها کهکشان و ابرنواختر و اجرام آسمانی دسترسی داشته باشید. به همین خاطر شاید استلاریوم بتواند وسیله آموزشی خوبی برای دانشجویان رشته نجوم هم به حساب بیاید.

Stellarium Mobile Sky Map

Stellarium Mobile Sky Map

سازنده: Noctua Software Limited قیمت: رایگان (نسخه iOS به قیمت 2.99 دلار) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 56.3 مگابایت زبان:

Sky Guide AR

پلتفرم: iOS

قیمت: 2.99 دلار

فرقی نمی‌کند Sky Guide AR را با دلار 4200 تومانی بخرید یا 6000 تومانی، با هزینه کردن پای این اپلیکیشن قطعا ضرر نمی‌کنید. اسکای‌گاید که رتبه نخست اپلیکیشن‌های شاخه رفرنس اپ‌استور را به خود اختصاص داده، یکی از جذاب‌ترین اپلیکیشن‌های ستاره‌شناسی این روزهاست.

بخش اعظم این جذابیت به استفاده عالی از واقعیت افزوده بر‌می‌گردد. با اسکای‌گاید می‌توانید از طریق اپل واچ در جریان آخرین رویدادهای نجومی قرار بگیرید، به عنوان مثال بارش‌های شهابی یا زمان عبور ایستگاه فضایی بین المللی از بالای شهر محل زندگی‌تان.

تاچ سه‌بعدی امکان پیش‌نمایش مقالات و اطلاعات ستاره‌ها را برایتان فراهم می‌کند، و به لطف یک ویجت استثنایی می‌توانید نمونه‌ای مینیاتوری از منظومه شمسی را در نوتیفیکیشن سنتر آی‌او‌اس داشته باشید. این اپلیکیشن در حال حاضر 2.99 دلار قیمت دارد.

Sky Guide AR

Sky Guide AR

سازنده: Fifth Star Labs LLC قیمت: 2.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS حجم: 221 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • S.MZ
    S.MZ | ۲۲ فروردین ۱۳۹۷

    sky safari pro 5 و 6

  • علیرضا
    علیرضا | ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

    mobile observatory یکی از بهترین هاست کاش اونم هم به لیست اضافه کنید

  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

    ممنون بابت این پست آقای بیگ‌زاده
    فقط یه سوال: این پست به روز شده هست یا نه جدیده؟ چون الآن به نظرم رسید یه بار قبلا شبیهشو دیدم

    • امین بیگ‌زاده
      امین بیگ‌زاده | ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

      سال 93 به سوژه مشابهی پرداخته بودیم علی جان. اما احساس کردم بعد از چهار سال نیازه اپلیکیشن های جدیدی که وارد این حوزه شدن رو هم پوشش بدیم، برای همین یک پست جدید و مجزا کار کردیم. ممنون از دقت نظر و همراهیت با دیجیاتو.

      • alimohammadi15
        alimohammadi15 | ۲۲ فروردین ۱۳۹۷

        آها
        خیلی ممنون بابت پاسخگویی و زحماتتون

مطالب پیشنهادی