ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دلار و بازار کامپیوتر
تکنولوژی

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران: بازار کالاهای کامپیوتری یخ زده است

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی تعرفه‌های واردات لپ‌تاپ، نوسانات اخیر نرخ ارز را باعث خنثی شدن این کاهش تعرفه و درنهایت ارزان نشدن لپ‌تاپ ارزیابی کرده و خبر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۵

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی تعرفه‌های واردات لپ‌تاپ، نوسانات اخیر نرخ ارز را باعث خنثی شدن این کاهش تعرفه و درنهایت ارزان نشدن لپ‌تاپ ارزیابی کرده و خبر از کسادی کل این بازار در ایام قبل و بعد نوروز می‌دهد.

«مهدی میرمهدی» رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفتگو با دیجیاتو از ضربه بزرگ تحولات دلار به بازار کالاهای کامپیوتری می‌گوید و معتقد است که این بازار نسبت به بازار موبایل هم بیشتر صدمه دیده است:

«متاسفانه همکاران و فعالین صنف ما کالاهایی را با اعتبار خود خرید کرده‌اند و حالا که زمان موعد پرداختی‌شان است نمی‌دانند باید چه کنند. آنها اجناس را به دلار از تامین‌کننده برمی‌دارند و به اعتبار خودشان قرار می‌شود که مثلا یک ماه بعد همان هزینه اصلی را به دلار پرداخت کنند، خریدی که با فکر دلار 4200 تومنی صورت گرفته و با آن نرخ فروش رفته ولی الان باید با دلار 6 هزار تومانی بازپس داده شود.»

دلار و بازار کامپیوتر

میرمهدی اشاره می‌کند که بسیاری از کالاها به ویژه در زمره لپ‌تاپ دیگر فروش آنچنانی ندارد و از مغازه‌دارانی می‌گوید که در روز یک فاکتور فروش صادر می‌کنند و نه بیشتر. او این مسائل را ورشکستگی اهالی این صنف می‌داند و خبر می‌دهد که بسیاری از فعالان متضرر شده‌اند:

«بازار حتی قبل از عید سرد بود چرا که لپ‌تاپ امروزه تبدیل به یک کالای لوکس شده و دیگر وجهه کالای دانشجویی را ندارد. فروشندگان ما دچار کمبود نقدینگی شده‌اند و کالاهایشان در انبار به صورت دپو در آمده چرا که هیچ مصرف‌کننده‌ای وجود ندارد. امکان مرجوعیت بسیاری از این کالاها نیز وجود ندارد و از همین رو بازار یخ زده است.»

به گفته میرمهدی خرید و فروش در بازار صنف رایانه مانند بازار موبایل قفل نشده ولی متاسفانه مشتری برای کالاها وجود ندارد تا فروشندگان اجناسشان را ولو با ضرر بفروشند.

دلار و بازار کامپیوتر

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران این موضوع را که برخی مردم می‌گویند مگر اجناس با دلار جدید خریده شده که با قیمت جدید فروخته می‌شود را یک اشتباه محاسباتی ناشی از ناآگاهی خریداران و مصرف‌کنندگان می‌داند و آن را این‌گونه تشریح می‌کند:

«اگر 10هزار هارد صد دلاری از تامین‌کننده گرفته شده باشد، چیزی این وسط از سمت واردکنندگان به صورت نقد به تامین‌کننده داده نمی‌شود بلکه آنها با اعتبار و چک به دلار خرید می‌کنند و الان باید کالایی را که با دلار 4200 خریده‌اند با نرخ فعلی تسویه نمایند.»دلار و بازار کامپیوتر

وی با اشاره به بازار بسیار کم رونق شب عید برای فروشندگان لپ‌تاپ و رایانه، اظهار کرد:

«مشتریان عمده سیستم‌های رایانه‌ای شرکت‌ها و ادارات دولتی و خصوصی هستند که حالا افزایش هزینه‌های پرسنلی آن‌ها و یا شاید کاهش اعتباراتشان باعث شده تا میزان خرید آن‌ها از بازار تجهیزات رایانه‌ای نیز کاهش پیدا کند و خرید آن‌ها صرفا محدود به خرید لوازم بسیار ضروری شده است.»

بازار دلار کماکان در نوسان به سر می‌برد و قرار است دولت با سیاست‌های جدید خود وارد عمل شده تا بتواند به آن سروسامانی داده و نرخ ارز را به نرخ ثابتی تبدیل کند، امری که زمان نشان می‌دهد چقدر موفقیت آمیز خواهد بود و آیا شاهد بازگشت رونق به بازارهای سرد کالاهای دیجیتال من‌جمله موبایل و اجناس کامپیوتری خواهیم بود یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • mohammad akbarzadeh
    mohammad akbarzadeh | ۱۵ خرداد ۱۳۹۷

    بله متاسفانه قیمت ها بسیار زیاد شده اند حتی در مواردی 2 برابر شده اند ، ممنون بابت سایت خوبتان و مطلب مفیدتان لطفا به سایت ما هم سر بزنید https://uisite.ir/

  • Mr. Mohammad
    Mr. Mohammad | ۲۲ فروردین ۱۳۹۷

    بحث بی انگیزگیه مردمه که بازاراتون خوابیده وقتی اقتصاد خرابه نمیتونید انتظار کسب و کار پرسود داشته باشید ، کی میاد تو این روزا 7 میلیون پول یه لپتاپ بده؟ کی میتونه اصلا؟ یه سیستم گیم قیمتش نصف پراید در میاد، اینجا هم که هیچکی نمیخواد از خواب زدگی بیاد بیرون، قیمت ها تا بی نهایت باید بره بالا تا بیدار شید؟ من خودم مدتهاست میخوام یه سیستم گیمینگ ببندم اما هر کار میکنم کمتر از 8 تومن در نمیاد، این انصافه؟ تو خارج میشه 2000 دلار اما ماباید حداقل 4 برابرش پول بدیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی