ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استاندارد جدید وب نوید لاگین به سایت ها توسط تشخیص چهره و اثر انگشت را می دهد

استاندارد جدیدی که به تازگی پیشنهاد شده می تواند آینده لاگین به سایت ها به واسطه فناوری های احراز هویت از جمله تشخیص چهره و اثر انگشت را متحول نماید. اتحادیه Fido کنسرسیومی در بین ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | ۰۹:۴۵

استاندارد جدیدی که به تازگی پیشنهاد شده می تواند آینده لاگین به سایت ها به واسطه فناوری های احراز هویت از جمله تشخیص چهره و اثر انگشت را متحول نماید.

اتحادیه Fido کنسرسیومی در بین صنایع است که به رفع خلاء های سازگاری بین دستگاه های احراز هویت و مشکل به یاد سپاری پسوردها توسط کاربران می پردازد. Fido به همراه کنسرسیوم جهان وب (W3C) از استاندارد احراز هویت مبتنی بر وب جدیدی رونمایی کرده اند که ارائه گواهینامه های رمزنگاری منحصر به فرد برای هر سایت را ساده تر می کند.

به عبارت ساده تر به لطف این فناوری می توانید از طریق مرورگر کامپیوتر خود به خدمات سایت هایی که نیاز به احراز هویت کاربر (وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور) دارند، به راحتی دسترسی داشته باشید. به این منظور می توانید از حسگرهای اثر انگشت، دوربین و یا کلیدهای امنیتی USB استفاده نمایید.

این فناوری می تواند جایگزین روش های معمول استفاده از پسوردها شود یا حتی به صورت موازی و ترکیبی با آنها کار کند.

به این منظور توسعه دهندگان می توانند از رابط برنامه نویسی کاربردی (API) به نام «WebAuthn» استفاده کنند تا به واسطه دیوایس های امنیتی از جمله حسگرهای اثر انگشت، دوربین ها و کلیدهای USB امکان احراز هویت توسط وب سایت ها فراهم شود.

استفاده از این تکنولوژی نیاز به سازگار شدن مرورگرها دارد. مرورگر فایرفاکس از WebAuthn پشتیبانی می کند، در حالی که پشتیبانی از این API قرار است در ماه های آتی به مرورگرهای اج مایکروسافت و گوگل کروم افزوده شود. البته هنوز مشخص نیست که مرورگر سافاری اپل از این قابلیت پشتیبانی خواهد کرد یا خیر.

در نهایت باید اشاره کرد که استاندارد جدید به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده و مشخص نیست که چه زمانی استفاده از آن برای کاربران فراهم خواهد شد. با این حال پشتیبانی همه مرورگرهای پر طرفدار از این فناوری، اولین قدم اساسی در زمینه عمومیت پیدا کردن آن محسوب خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۲۲ فروردین ۱۳۹۷

    ای کاش تلگرام هم از اثر انگشت و تشخیص چهره پشتیبانی میکرد

مطالب پیشنهادی