ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Nissan Will Recycle Old Leaf Batteries 3
خودرو

نیسان باتری های قدیمی لیف را بازیافت می کند

نیسان لیف یکی از نخستین اتومبیل های برقی مدرن است که از سال 2010 بر روی خط تولید قرار دارد. از آن تاریخ تاکنون از این هاچبک برقی که چندی پیش وارد نسل دوم خود ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

نیسان لیف یکی از نخستین اتومبیل های برقی مدرن است که از سال 2010 بر روی خط تولید قرار دارد. از آن تاریخ تاکنون از این هاچبک برقی که چندی پیش وارد نسل دوم خود شد، حدود 350 هزار دستگاه به فروش رسیده است.

یکی از مشکلاتی که گریبان مدل های قدیمی تر لیف را گرفته، کاهش ظرفیت باتری در طول زمان است. اگر چه نسل اول لیف در کل عملکرد بسیار خوبی داشته، اما کاربران زیادی نسبت به افت کارایی باتری با گذشت زمان ابراز نارضایتی کرده اند.

Nissan Will Recycle Old Leaf Batteries

برای جلب رضایت این دسته از مشتریان و افزایش برد حرکتی لیف، نیسان در اقدامی جالب اخیرا تصمیم گرفته که امکان تعویض باتری با نمونه های نوسازی شده (refurbished) را فراهم کند. اما سوال مهمی که اینجا پیش میاید اینست که این اتفاق چگونه رخ خواهد داد؟

همانطور که پیش تر اشاره شده، بازیافت باتری های لیتیوم یونی کار ساده ای نبوده و پیچیدگی های خود را دارد. طبق گزارشی که اخیرا در پایگاه خبری Automotive News منتشر شده، نیسان به منظور بازیافت باتری های قدیمی، یک مرکز پردازش اختصاصی در ژاپن راه اندازی کرده است.

Nissan Will Recycle Old Leaf Batteries

این مرکز که در نوع خود اولین به شمار می رود، یک نکته عجیب و قابل تامل دارد؛ چرا که در حومه روستایی در نزدیکی های نیروگاه فوکوشیما واقع شده است. حتما می دانید که این نیروگاه در سال 2011 به دلیل زلزله مهیب و سونامی ناشی از آن صدمات شدیدی دیده و مناطق اطراف آن به خاطر تشعشعات هسته ای تخلیه شدند.

Nissan Will Recycle Old Leaf Batteries

کارخانه بازیافت باتری نیسان تنها 7.5 مایل (12 کیلومتر) فاصله با نیروگاه فوکوشیما دارد. این منطقه پیش تر ورود ممنوع بود، اما با اقدامات انجام شده در راستای پاکسازی، به نظر می رسد اکنون قابل بهره برداری است. کارخانه مذکور قبل از حادثه یاد شده، ظاهرا به تولید لنت ترمز مشغول بوده است.

Nissan Will Recycle Old Leaf Batteries

نیسان یکی از نخستین شرکت هایی است که به این منطقه خالی از سکنه باز می گردد. این خودروساز مطرح ژاپنی در نظر دارد فروش باتری های نوسازی شده را از ماه آینده با قیمتی در حدود 2,800 دلار آغاز کند. این رقم تقریبا نصف هزینه کنونی است.

Nissan Will Recycle Old Leaf Batteries

با تعویض باتری نه تنها برد حرکتی لیف بهبود پیدا می کند، بلکه از افت قیمت مدل های دست دوم نیز تا حد زیادی پیشگیری می شود. برای اطمینان از کارایی و تاثیر مثبت، این برنامه ابتدا در داخل مرزهای ژاپن اجرا شده و در صورت موفقیت به سایر بازارها از جمله ایالات متحده گسترش خواهد یافت. نیسان امیدوار است سالانه بتواند 2,250 پک باتری در کارخانه جدید خود نوسازی کند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی