ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سرمایه گذاری مشترک بوئینگ و رولزرویس روی شاتل فضایی فراصوت

بعد از بیانیه مشترک رولزرویس و بوئینگ مبنی بر سرمایه گذاری روی یک کمپانی بریتانیایی به نام Reaction Engines Limited (یا به اختصار REL) که به تولید سیستم های پیشرفته رانشی می پردازد، به نظر می ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

بعد از بیانیه مشترک رولزرویس و بوئینگ مبنی بر سرمایه گذاری روی یک کمپانی بریتانیایی به نام Reaction Engines Limited (یا به اختصار REL) که به تولید سیستم های پیشرفته رانشی می پردازد، به نظر می رسد حالا بیشتر از هر زمان دیگر به رویای سفرهای فراصوتی نزدیک شده ایم.

Reaction Engines از سال ها پیش از تاسیس اش در سال 1989، مشغول کار روی شاتل های فضایی با سرعت فراصوت بوده است. بنابر فعالیت های پیشین یکی از مهندسین این کمپانی به نام آلن باند، شاتل های فضایی فراصوت برای نخستین بار در پروژه HOTOL مورد توجه قرار گرفتند که پروژه ای مشترک میان رولزرویس و سازمان هوافضای بریتانیا بوده است.

با این حال این پروژه به خاطر مشکلات فنی شکست خورد و باند به همراه مهندسینی دیگر به نام های جان اسکات-اسکات و ریچارد وارویل به تاسیس REL پرداخت و طی 29 سال اخیر مشغول توسعه فناوری مد نظر خود بوده است.

مهم ترین قطعه شاتل Skylon این کمپانی، SABRE نام دارد که موتوری هیبریدی و فراصوت است و مثل یک جت معمولی با سرعت کمتر از 5 ماخ (یا 5961 کیلومتر بر ساعت) فعالیت می کند. با این حال در سرعت های فراصوت، SABRE به یک موتور موشک تمام عیار تبدیل شده و با سوزاندن هیدروژن و اکسیژن مایع به سرعت 25 ماخ (یا 29808 کیلومتر بر ساعت) دست می یابد.

کلید دستیابی به چنین سرعتی، سیستمی انقلابی برای تبادل حرارت است که هنگامی رسیدن به سرعت فراصوت، از موتورها در برابر ذوب شدگی محافظت می کند. با رسیدن به سرعت 5 ماخ، حتی با کیفیت ترین فلزات ذوب می شوند و در سرعت فراصوت، حرارت به نابودی کامل بدنه منجر خواهد شد.

بنابراین دمای موتور باید به شکل چشمگیری کاهش یابد و SABRE از مجموعه ای از مبادله گرهای حرارت بهره می گیرد که با استفاده از سوخت برودتی هیدروژنی، دمای آن را از 1000 درجه سانتی گراد به منفی 150 درجه سانتی گراد می رسانند؛ آن هم در عرض 1 صدم ثانیه. چنین موتوری می تواند برای ارسال محموله هایی به فضا با شاتل Skylon مورد استفاده قرار گیرد اما احتمالاً دلیل اصلی جذابیت آن برای بوئینگ، پتانسیل هایش در سفرهای تجاری با سرعت فراصوت بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی