ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Ford Festiva L
خودرو

پراید هاچبک مدل 1993 در آن سوی دنیا چند؟

بی تردید پراید یکی از پر سر و صداترین خودروهایی است که وارد خیابان های کشور شده؛ این خودروی اقتصادی اگر چه به عنوان محصولی از کمپانی کیا شناخته می شود، اما در واقع توسط ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

بی تردید پراید یکی از پر سر و صداترین خودروهایی است که وارد خیابان های کشور شده؛ این خودروی اقتصادی اگر چه به عنوان محصولی از کمپانی کیا شناخته می شود، اما در واقع توسط مزدا و فورد توسعه یافته است.

نسل اول این اتومبیل کوچک که بین سال های 1986 تا 1993 بر روی خط تولید قرار داشت، در ژاپن با نام مزدا 121 و در آمریکای شمالی با نام فورد فستیوا به فروش می رسید. در سال 1987 و تقریبا همزمان با تولید توسط مزدا و فورد، مونتاژ آن با نشان کیا در کره جنوبی نیز آغاز شد.

مزدا 121 در آلمان
مزدا 121 در آلمان

در حالیکه در سال 1993 نسل اول این خودرو کنار گذاشته شد، کیا مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و کماکان به تولید آن تا سال 2000 ادامه داد. در همین سال (معادل 1372 شمسی) با قراردادی که بین سایپا و کیا امضا شد، پراید در نهایت به ایران رسید.

kia pride 1991-2000

با توجه به بازار بسته و تنوع بسیار کم، پراید در بدو ورود به ایران با استقبال بالایی روبرو شد. در سال 2001 و با پایان عمر نسل اول پراید در مجموعه کیا، خط تولید این خودرو به سایپا فروخته شد. از آن تاریخ تاکنون، به لطف نوآوری های سایپا، انواع و اقسام پراید در اتاق های مختلف و با چراغ های زیبا و رنگارنگ به دست مشتریان خوشبخت ایرانی رسیده است.

Pride 151

در حال حاضر پراید با تمام نقاط ضعفی که دارد، بنا به دلایل متعدد پرفروش ترین خودروی کشور است. یکی از مواردی که درباره این خودرو همواره حرف و حدیث های فراوانی به دنبال داشته، با قیمت آن در ارتباط بوده است.

از آنجایی که به غیر از ایران، پراید در کشور دیگری تولید نمی شود، نمی توان مقایسه ای بین قیمت آن در داخل و خارج انجام داد. اما با این حال هنوز برخی از نمونه های دست دوم یا همزادهای آن یعنی مزدا 121 و فورد فستیوا در بعضی از کشورها برای فروش گذاشته می شوند که مقایسه بهای آنها با نمونه های مشابه داخلی قطعا جالب خواهد بود.

1990_Ford_Festiva_L_Plus

در یکی از آخرین آگهی های که در سایت craigslist منتشر شده، یک دستگاه فورد فستیوای مدل 1993 با قیمت 1600 دلار در آتلانتای آمریکا به فروش گذاشته شده است. این هاچبک سه در که در اصل جد پراید محسوب می شود، در وضعیت مناسبی به سر برده و توسط مالک خوش سلیقه به خوبی نگهداری شده است.

Ford Festiva L

آنطور که مالک ادعا کرده، وی بر روی فورد فستیوا یا همان پراید مذکور تغییرات زیادی داده و لذت زیادی را با موتور 1.3 لیتری آن تجربه کرده است! برای این خودرو که با احتساب دلار 4200 تومانی قیمتی برابر با  6.720.000 تومان پیدا می کند، مزایایی مثل رینگ های ب ام و، دسته دنده سیویک با فواصل تعویض کوتاه تر، دیسک های 9 اینچی، بازوهای کنترلی جدید، واتر پمپ و تسمه تایم نو، نشان دهنده های پشت فرمان پیشرفته و رادیوی بلوتوثی برشمرده شده است.

Ford Festiva L

در مقابل منفصله بودن اجزای داخلی (به دلیل نصب کفپوش جدید)، نشت روغن اندک از موتور، ساییدگی کلاچ و نبود سیستم تهویه مطبوع معایبی هستند که که برای این خودرو ذکر شده اند.

Ford Festiva L

همانطور که مشاهده می کنید مدلی مانند پراید در آن سوی دنیا تقریبا 2 برابر یک موبایل پرچمدار قیمت دارد! درست است که در ایران نیز پرایدهای مسن قیمتی مشابه دارند، اما کاملا بعید بنظر می رسد که وضعیت سلامتی آنها تعریفی باشد.

Ford Festiva L

نکته دیگر اینکه با توجه به سطح درآمدها، مبلغ 1600 دلار برای یک کارگر آمریکایی که هر هفته 857 دلار (سالانه 44,564 دلار) دستمزد دریافت می کند، اصلا مشکل ساز نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۲۶ فروردین ۱۳۹۷

    "پراید با این قیمت و کیفیت در دنیا بی رقیب است" ?
    http://digiato.com/article/2016/11/09/%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7%D8%9B-%D9%BE%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%DB%8C%D9%85/

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۲۶ فروردین ۱۳۹۷

    یک کارگر آمریکایی با دلار۴۲۰۰ به پول ایران سالانه درآمد نزدیک به ۱۷۰ میلیون تومان دارد

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۲۶ فروردین ۱۳۹۷

    انواع و اقسام پراید در اتاق های مختلف و با چراغ های زیبا و رنگارنگ به دست مشتریان خوشبخت ایرانی رسیده است....جوک سال بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی