ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برندگان مسابقه عکاسی جهانی مطبوعات سال 2018 مشخص شدند

موسسه «World press photo» از سال 1955 توسط تعدادی از عکاسان هلندی پایه گذاری شد تا به این ترتیب بتوانند کارهای خود را در معرض دید جهانیان بگذارند. از زمان تأسیس تاکنون این موسسه همه ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۰:۱۲

موسسه «World press photo» از سال 1955 توسط تعدادی از عکاسان هلندی پایه گذاری شد تا به این ترتیب بتوانند کارهای خود را در معرض دید جهانیان بگذارند. از زمان تأسیس تاکنون این موسسه همه ساله مسابقه ای را بین عکاسان با سابقه برگزار می کند و به این طریق داستان آنها را به گوش جهانیان می رساند.

امسال نیز مانند سال های پیش این موسسه در رقابت شصت و یکم بهترین های سال 2017 را از بین بیش از 73 هزار تصویر ثبت شده توسط 4548 عکاس از 125 کشور دنیا انتخاب کرده. با دیجیاتو همراه باشید تا این تصاویر و داستان هایشان را با هم مرور کنیم. برای مشاهده هر تصویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک نمایید:

برترین عکس سال

عکاس: «رونالد اشمیت» برنده جایزه 10 هزار یورویی مسابقه؛ بحران ونزوئلا. «خوزه ویکتور سالازار بالزا» که در جریان تظاهرات در کاراکاس در مخالفت با نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا آتش گرفته. مادورو پیش از این طرح خود برای سیستم دموکراتیک ونزوئلا را اعلام کرده بود تا به این ترتیب مخالفان دولت را جایگزین کند. در پی این اتفاق رهبران اپوزوسیون از مردم خواستند که بر علیه رئیس جمهور و به منظور برگزاری انتخابات زود هنگام تظاهرات کنند. در جریان این تظاهرات سالازار در پی انفجار باک بنزین یک موتور سیکلت آتش گرفت. البته در نهایت او با سوختگی درجه یک و دو از مرگ نجات یافت.

سایر رقبای برترین عکس سال

عکاس: «پاتریک براون»؛ اجساد پناهندگان روهینگیا. این پناهندگان قصد داشتند با قایق از کشور میانمار به بنگلادش فرار کنند که تنها در 8 کیلومتری ساحل قایق آنها واژگون شد و از 100 نفر مسافر تنها 17 نفر جان به در بردند. پناهندگان روهینگیایی، اقلیتی عمدتاً مسلمان هستند که در غرب میانمار می زیستند. بسیاری از این افراد موفق شدند پس از حمله ارتش میانمار، به بنگلادش بگریزند. این قوم از دهه 80 میلادی از حق شهروندی میانمار محروم شدند. بنا بر گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تا 28 سپتامبر سال 2017 در حدود 500 هزار نفر از میانمار به بنگلادش گریخته اند.
عکاس: «آدام فرگوسن»؛ «آیشا» در ایالت بورنو نیجریه. پس از اینکه بوکو حرام، گروه شورشی و جهادی اسلامی در شمال نیجریه او را به گروگان گرفت، برای عملیات بمب گذاری انتحاری انتخاب شد، ولی در نهایت موفق شد فرار کند و جان به در ببرد.
عکاس: «توبی مِلویل». عابر پیاده ای که فردی زخمی در حادثه تروریستی پل وست مینیستر لندن را آرام می کند. در این حادثه «خالد مسعود» با خودرو اقدام به زیر گرفتن عابرین پیاده کرد و منجر به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن تعدادی دیگر شد.
عکاس: «ایوور پریکِت»؛ جنگ موسل عراق. شهروندانی که پس از جنگی که به شهر کشیده شده در غرب موسل باقی مانده اند و امیدوارند به آنها کمک شود.

برترین عکس «مشکلات معاصر»

عکاس: «جسکو دِنزِل». قایق توریست ها در حال عبور از کانال ماکوکو در لاگوس پایتخت نیجریه. ماکوکو یک منطقه باستانی با جمعیتی در حدود 150 هزار نفر است که بسیاری از ساکنان آن برای نسل ها در آن ساکن هستند. با این حال لاگوس به سرعت در حال توسعه است و تقاضا برای زمین ها در آن بسیار بالا است. در آینده ای نه چندان دور دیگر خبری از این کلبه ها نخواهد بود، زیرا قرار است با ویلاهای نوساز لوکس جایگزین شوند.

سایر عکس های برتر «مشکلات معاصر»

عکاس: «راجر تورسُن». تماشاگران در انتظار شروع مسابقه دو مارتن در ورزشگاه کیم ایل سونگ در کره شمالی، در حالی که افسر پلیس در برابر درب خروجی نگهبانی می دهد. بیش از 50 هزار تماشاگر برای تماشای این مسابقه حاضر شده اند. هزاران نفر از آنها در بیرون از ورزشگاه منتظر هستند. کره شمالی یکی از مرموز ترین کشور های دنیا است.
عکاس: «جرج استینمِتز». هزاران نفر در استان شرقی جیانگسو چین در یک فستیوال خرچنگ جمع شده اند. افزایش سریع میزان درآمد در میان بسیاری از شهروندان چینی موجب شده رژیم غذایی آنها تغییر پیدا کند به نحوی که اکنون گوشت نسبت به قبل سهم بیشتری در رژیم غذای آنها دارد.
عکاس: «اِسپِن راسموسِن». «دونا توتِل» و «داگ توتِل» در آمریکا بیکار شده اند و با فروش لوازم دست دوم روزگار می گذرانند. آنها در پی قطع برق منزلشان از ژنراتور برق بهره می برند.

برترین عکس «محیط زیست»

عکاس: «نِیل آلدریج»؛ در انتظار آزادی. به کرگدن سفید جنوبی جوان دارو خورانده شده و چشم بندی دور سرشش پیجیده شده. قرار است به زودی در اوکاوانگو در بوتسوانا، کشوری در جنوب آفریقا رها شود. پیش از این کرگدن مذکور از شکار شدن نجات یافته بود. نسل این کرگدن به علت شکار به واسطه شاخ با ارزشش در خطر قرار دارد.

سایر عکس هایی برتر «محیط زیست»

عکاس: «توماس پچاک»؛ حمله موش زامبی. یک آلباتروس کله خاکستری جوان در جزیره ماریون در بخش قطبی آفریقای جنوبی. او به تازگی از جمله موش های مهاجمی که به آلباتروس های زنده حمله می کنند، جان به در برده است.
عکاس: «توماس پچاک». تصویری از پنگوئن های آفریقایی در جزیره هلیفاکس در نامبیا در سال 1890. روزی جمعیت آنها در حدود 100 هزار عدد بوده ولی اکنون این میزان بسیار کاهش یافته است.
عکاس: «کدیر وِن لوهویزن». فردی در حال حمل بطری های پلاستیک زباله در نیجریه. افراد بسیاری در این مکان زندگی کرده و زباله ها را برای فروش با دست جمع آوری می کنند.
عکاس: «لوکا لوکاتلی». راه حل عطش؛ خانه ای در محاصره گلخانه ها در هلند.
عکاس: دنیل بلترا»؛ آمازون، بهشت تهدید شده. در سال 2016 به دنبال کشاورزی، معدن کاوی، توسعه منابع برق آبی و ... جنگل زدایی در آمازون برزیل به میزان زیادی افزایش یافته. جنگل های آمازون یکی از اصلی ترین ریه های زمین به شمار می روند که در هر سال میلیاردها تن دی اکسید کربن را از محیط جذب کرده و به تصفیه هوای زمین کمک می کنند.

برترین عکس «اخبار عمومی»

برترین تصویر در این بخش به تصویری از پناهندگان روهینگیایی اختصاص دارد که در بخش رقبای برترین عکس سال نیز به آن اشاره شد.

سایر عکس های برتر «اخبار عمومی»

عکاس «ریچارد سونگ تات» در روستای سن آنتونی در ایالت مینه سوتا آمریکا پس از سخنرانی یادبود برای «فیلاندو کَستایل»، دوست صمیمی اش. دو روز قبل از ثبت این تصویر پلیسی که اقدام به قتل کَستایل کرده بود، تبرئه شد.
عکاس: «اختر»؛ خانه را ببین که می سوزد. تعدادی از پناهجویان روهینگیایی میانمار از بنگلادش در حال نظاره وطن در حال سوختن خود، هستند.
عکاس «ایوور پریکت»؛ نبرد موسل. سربازان نیروی ویژه عراق در حال بررسی پس از حمله یک خودروی بمب گذاری شده توسط داعش پس از انفجار هستند.
عکاس «کوین فرایر». پناهندگان روهینگیایی در حال فرار از میانمار به بنگلادش.
عکاس «فرانچسکو پیستیلی». روی دیوار این ساختمان در بلگراد صربستان که پناهندگان افغان در آن زندگی می کنند نوشته شده: «من می خواهم در خانه ام باشم. لطفاً نجنگید». بسیاری از پناهندگان تلاش کردند از راه صربستان که به نام مسیر بالکان مشهور است، به سمت اروپا بروند تا زندگی جدید اروپایی را برای خود رقم بزنند. بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تا انتهای سال 2017 بیش از 7 هزار پناهنده در صربستان زندگی می کردند. 85 درصد از آنها در مکان های تخصیص داده شده توسط دولت زندگی می کنند، در حالی که باقی آنها در شرایط نا مساعدی به سر می برند.

برترین عکس های «پروژه های بلند مدت»

عکاس «فاستو پوداوینی». یکی از کودکان بومی اهل کارو در شن های رودخانه اومو در اتیوپی مشغول بازی است. ساکنین این منطقه برای صید ماهی و بهره بردن از زمین های حاصلخیز اطراف به شدت به رودخانه وابسته هستند.
عکاس «خاویر آرسنیلاس»؛ صحنه جنایتی در هتل زونا ویوا در گواتمالا. در این حادثه فردی 31 ساله به ضرب 6 گلوله از پای درآمد.

برترین عکس «طبیعت»

عکاس: «کوری آرنولد». عقابی در آلاسکا که در حال تکه تکه کردن گوشت در زباله ها است.

سایر عکس های برتر «طبیعت»

عکاس «توماس پچاک»؛ پرش. پنگوئن هایی در جزیره ماریون در بخش قطبی آفریقای جنوبی در اقیانوس هند. این پنگوئن ها تنها برای مدت کوتاهی و به منظور زاد آوری به جزیره می آیند. آنها می تواند تا عمق 100 متر برای شکار ماهی ها در آب شیرجه روند.
عکاس «مایکل پاتریک»؛ ماهی پرنده در حرکت در فلوریدای آمریکا. این ماهی ها در گلف استریم (یک جریان اقیانوسی گرم و قوی که در اقیانوس اطلس جریان دارد) در زیر آب با سرعت 60 کیلومتر در ساعت شنا می کنند، در حالی که می توانند تا 70 بار در هر ثانیه بال بزنند.
عکاس «ایمی ویتال»؛ جنگجویی که یک بار از فیل ها ترسید. فردی که سرپرست فیل ها است، پیش از انتقال فیل کوچک به پناهگاه ویژه «رتتی» در شمال کنیا از او مراقبت می کند. بچه فیل های یتیم یا رها شده در نهایت به طبیعت باز گردانده می شوند.
عکاس «توماس پچاک». چهار جریان اقیانوسی در مجمع الجزایر گالاپاگوس به هم می پیوندند. این موضوع موجب پدید آمدن گونه های جانوری متعددی شده. البته اکوسیستم این منطقه در برابر تغییرات دما بسیار حساس است.

برترین عکس های «مردم»

عکاس: «ماگنوس وِنمَن»: «جِنِتا» در سمت راست به مدت دو سال و نیم است که در تختخواب خوابیده و به محرک ها هیچ واکنشی نشان نمی دهد. خواهر او «ایزابلا» نیز به مدت شش ماه است که در این شرایط به سر می برد. هر دو آنها به نوعی از افسردگی به نام سندروم تسلیم دچار هستند. این دو که در سوئد زندگی می کنند، پناهنده هایی از کوزووو هستند.
عکاس «لی هوآیفِنگ». دو برادر که در یک خانه سنتی یائودونگ زندگی می کنند. این خانه ها در واقع شبیه به کوره هایی در کوه هستند که در بخش مرکزی چین قرار دارند و از ساکنین در مقابل سرمای زمستان محافظت می کنند.

برترین عکس «ورزشی»

عکاس: «اُلیور اسکارف»؛ فوتبال سلطنتی. اعضای دو تیم رقیب در بازی های فوتبال سلطنتی انگلستان که برای گرفتن توپ تلاش می کنند. در این بازی صدها نفر در بازه های زمانی هشت ساعته در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (زادروز مسیح و روز قبل از آن) به رقابت با هم می پردازند.

سایر عکس های برتر «ورزشی»

عکاس «اریک سمپرز»؛ شرکت کنندگان در یک مسابقه ماراتن صحرایی در مراکش. این مسابقه که «ماراتن شن ها» نام دارد، در طول 250 کیلومتر و در دمای 50 درجه سانتیگراد برگزار می شود. شرکت کنندگان باید غذاها، کیسه خواب، و سایر لوازمشان را در کوله پشتی های خود حمل کنند. مسابقه در 6 مرحله و در 7 روز اجرا می شود که طولانی ترین مرحله آن بیش از 80 کیلومتر است. این مسابقه اولین بار در سال 1986 و با 186 شرکت کننده برگزار شد. اکنون هزار نفر از 50 کشور در آن به رقابت می پردازند.
عکاس «آلن شرودِر»؛ کودک سوارکار. کودکی که در حال مسابقه اسب دوانی در جزیره سومباوا اندونزی است.

عکس برگزیده «اخبار فوری»

جایزه ویژه این بخش به عکسی از رونالد اشمیت تعلق گرفته که موفق شده جایزه برترین عکس سال را نیز از آن خود کند. در ابتدای مطلب به این عکس اشاره کرده ایم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی