ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حریم خصوصی مشترکین اپراتورهای موبایل زیر ذره‌بین رگولاتوری

«توسعه و امنیت دوبال یک اپراتور هستند و دولت با هدف حفظ و صیانت اطلاعات مردم، سازوکار، ابزار، فرایند پشتیبانی و استانداردی که اپراتورها را در همین زمینه بررسی خواهد کرد. چراکه امانات مردم در ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۵

«توسعه و امنیت دوبال یک اپراتور هستند و دولت با هدف حفظ و صیانت اطلاعات مردم، سازوکار، ابزار، فرایند پشتیبانی و استانداردی که اپراتورها را در همین زمینه بررسی خواهد کرد. چراکه امانات مردم در نزد اپراتورهاست که باعث رشد، سودآوری و کسب و کار اپراتورها می‌شود» این مهمترین بخش از صحبت های «مجید حقی» معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره اجرای برنامه رگولاتوری و بررسی عملکرد اپراتورها در حفظ اطلاعات مشترکین آنها بود که امروز منتشر شد.

اپراتورها و کسانی که از سازمان رگولاتوری مجوز کسب کردند و در فضای کسب و کار کشور فعالیت دارند به اطلاعات کاربران یا مشتریان خود دسترسی دارند؛ حفظ این اطلاعات از وظایف اصلی آنهاست. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان سازمان ناظر بر عملکرد اپراتورها در حفظ و صیانت از اطلاعات مردمی، نامه ای در همین رابطه به همه اپراتورهای ثابت و همراه کشور ارسال کرد تا اپراتورها سازوکار، فرایند، ابزار، تجهیزات و استانداردی که در زمینه حفظ و صیانت اطلاعات مردم دارند را اعلام کنند.

پیش از این اپراتورها کم و بیش اسنادی به همین سازمان فرستاده بودند اما این اسناد در تراز مورد نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و متناسب با آنچه ادعا می شد، نبود. بنابراین مقرر شد مسئولین مربوطه به همراه تیمی از حوزه های مختلف فنی و غیرفنی از نزدیک هر بیت و بایت آنرا بررسی کند تا مشخص شود که آیا اقدامات آنها تابع استاندارد است یا بر اساس نقطه نظرات سازمانی آنهاست. از همه مهمتر چه برنامه‌‌ای برای ارتقاء سالانه آن دارند.

حقی ضمن اشاره به این نکته به بررسی دغدغه، سازوکار، فرایند، نفر، آموزش و حتی ریشه تعاملات اپراتورها با نمایندگان فروش و پیمانکاران اشاره کرد و ادامه داد:

«نمایندگان فروش اولین نقطه ایست که اطلاعات را می گیرد و اولین جاییست که می تواند در خصوص اطلاعات سهل انگاری شود. همچنین در برنامه رگلاتوری تجهیزات نگهداری اطلاعات، چگونگی نگهداری و امحا آنها بررسی خواهد شد. چراکه هر تجهیزی که اطلاعات را نگهداری می کند شامل یک سازمان ذخیره سازی است که به سختی اطلاعات را از دست می دهد بنابراین باید مشخص شود که در نگهداری، تعمیرات و امحای آن چه سازوکاری اتفاق می افتد.»

دستبرد به اطلاعات همیشه یک روش ندارد و در زمان های مختلف روش های جدیدی پیدا می کند. به همین دلیل ضروری است که در توسعه برنامه ها که حجم اطلاعات بیشتر و خدمات جدید ارایه می شود، اپراتورها برای صیانت و امنیت اطلاعات کاربران، برنامه توسعه‌ در نظر گیرند. البته ارتقاء زیرساخت‌ها و اجرای چنین برنامه هایی  نیاز به هزینه دارد و ممکن است اپراتوری نتواند بیشتر از حدی مشخص برای این موضوع هزینه کند. به گفته حقی در پروانه‌ای که به اپراتورها داده شده ، برای هر کدام از بحث ها بودجه ای در نظر گرفته شده و اگر با چنین مشکلی مواجه شوند با دارنده پروانه حتما برخورد می شود.

پیش از این وزیر ارتباطات در اظهار نظر نسبتا تندی پیرامون صیانت از اطلاعات مشترکین توسط اپراتورها گفته بود: «اپراتور بیجا می‌کند اطلاعات مشتریان را در اختیار دیگران بگذارد.» که پس از این هشدار خبر از از تهیه پیش‌نویس طرح حفظ داده‌های شخصی توسط رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس داده شد. حال با تاکید مجید حقی، به نظر می‌رسد دولت توجه بیشتری بر حفظ اطلاعات شخصی مردم در  و اپراتورها نشان داده که اپراتورها را موظف می‌کند بیش از پیش در این مورد حساسیت به خرج دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • حامد
    حامد | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    جوک های علمی خوبی سال ۹۷ میشنویم
    برای تست مطلب فوق ی تماس یا پیامک به شماره های بنگاه خبرپراکنی بریتانیا بدید تا از حریم‌ خصوصیتون ‌مطلع بشید ?

  • Sam Paeez
    Sam Paeez | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

    به کس دیگه‌ای بدن با نه مهم نیست بجای دیگه‌ای می‌دن که کاملا با اون مشکل داریم ? که میشه گفت اصلا از حریم شخصی کاربر حفاظت نمی‌شه

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

    ممنون که انقدره به فکر مردم واطلاعات شون هستید یه کم هم به فکر خودتون باشید انقدره کار وزحمت می کشید

مطالب پیشنهادی