ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات ها در اروپا حقوق قانونی می گیرند؟

عده‌ای از کارشناسان علم رباتیک و هوش مصنوعی به اتحادیه‌ی اروپا اطلاع دادند که بهتر است در وضعیت حقوقی ربات‌ها تجدیدنظر انجام دهند چرا که اعطا کردن حقوق انسانی به ربات‌ها عملی نبوده و ممکن است ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

عده‌ای از کارشناسان علم رباتیک و هوش مصنوعی به اتحادیه‌ی اروپا اطلاع دادند که بهتر است در وضعیت حقوقی ربات‌ها تجدیدنظر انجام دهند چرا که اعطا کردن حقوق انسانی به ربات‌ها عملی نبوده و ممکن است قوانین حقوق بشر را نقض کند.

پیش از این اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که قصد دارد به ربات‌های پیشرفته‌ی خودمختار، حقوق قانونی مشابه انسان‌ها اعطا کند و آنها را «اشخاص اکترونیک» بنامد. اکنون بیش از ۱۵۰ کارشناس  علم رباتیک و هوش مصنوعی طی ارسال نامه‌ای سرگشاده به اتحادیه اروپا اعلام کردند که مخالف این اتفاق هستند چرا که از نظر آنها اعطای حقوق قانونی به ربات‌ها نامناسب و غیرعملی است.

از نظر آنها پیشنهاد پذیرفته شده توسط پارلمان اروپا اشتباه است چرا که بر اساس درک نامناسب از رمان‌ها و فیلم‌های عملی-تخیلی بوده و همچنین متاثر از رونمایی‌های هیجان انگیز برخی شرکت‌ها بوده است.

این ۱۵۰ کارشناس در بخشی از نامه خود بیان کرده‌اند که از لحاظ قانونی و اخلاقی، ایجاد شخصیت قانونی برای یک ربات نامناسب است و ممکن است قوانین حقوق بشر را نقض کند. آنها باور دارند که اتحادیه اروپا بهتر است قوانینی برای ربات‌ها و هوش مصنوعی وضع کند که ضمن حفظ نوآوری، تاثیرات اجتماعی، روانشناسانه و اخلاقی در جامعه را نیز درنظر بگیرد.

چشم انداز اتحادیه اروپا بر این مطلب تاکید دارد که ربات‌ها باید به انسان‌ها خدمت کرده و نباید آسیبی به افراد یا جامعه وارد سازند. کارشناسان این چشم انداز را در واقع تلاشی برای آمادن ساخت شرایط ورود به عصر جدیدی از هوش مصنوعی می‌دانند.

پیشرفت تکنولوژی هوش مصنوعی در شرایط عجیبی به سر می‌برد چرا که با افزایش هوشمندی ربات‌ها، هر روز نگرانی‌ها در زمینه غلبه هوش مصنوعی بر انسان بیشتر می‌شود. برای مثال کمپانی  OpenAI جدیداً اعلام نموده که قصد دارد راهی برای  توسعه‌ی سیستم‌های خودمختار بسیار پیشرفته پیدا کند؛ سیستم‌هایی که ‌بتوانند ذهن انسان را پشت سر گذاشته و عملکردی فرا بشری از خود نشان بدهند.

در مقابل سرمداران تکنولوژی که ایلان ماسک نیز در میان آنها حضور دارد، مخالف این موضوع هستند و می‌گویند «هوش مصنوعی می تواند به ایجاد ربات های دیکتاتوری منجر شود که بشریت را برای همیشه تحت یوغ خود درآورند». حال باید دید اتحادیه اروپا چه عکس العملی به نامه‌ی سرگشاده کارشناسان می‌گیرد و آیا در اعطای حقوق قانونی به ربات‌ها تجدیدنظر می‌کند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

    خوش به حال ربات های اروپا. اینجا که حتی انسانها از حقوقشون محرومن

مطالب پیشنهادی