ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شبکه ملی اطلاعات
تکنولوژی

نماینده مجلس: شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک یک دروغ بزرگ است

«حمیده زرآبادی» نماینده اصلاح‌طلب استان قزوین در مجلس شورای اسلامی روز گذشته اقدمات وزیر ارتباطات در رابطه با شبکه‌ملی اطلاعات و دولت الکترونیک نامطلوب خواند و این مساله را عملا یک دروغ بزرگ دانست. این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۵

«حمیده زرآبادی» نماینده اصلاح‌طلب استان قزوین در مجلس شورای اسلامی روز گذشته اقدمات وزیر ارتباطات در رابطه با شبکه‌ملی اطلاعات و دولت الکترونیک نامطلوب خواند و این مساله را عملا یک دروغ بزرگ دانست.

این نماینده در جلسه دیروز مجلس نسبت به عملکرد وزارت ارتباطات کنونی و دولت‌های پیشین انتقاد کرده و گفته که تمام هزینه‌های جاری برای محقق شدن شبکه ملی اطلاعات نابود شده است. او باور دارد که مردم هزینه‌ای مساوی با دریافت یک سرویس در حد بین‌المللی پرداخت می‌کنند اما به هیچ‌وجه سرویس‌های مطلوبی را اخذ نمی‌کنند:

شبکه ملی اطلاعات

«ما در سال‌های گذشته با دو شرکت داخلی و خارجی قراردادهایی پیرامون انتقال اطلاعات و بعضی از موارد مربوط به برنامه بودجه بسته بودیم که این موارد به طور کلی اجرایی نشده و تمامی هزینه‌های انجام شده از بین رفته است. ما در مورد سرویس‌هایی که به مردم ارایه می‌دهیم، دچار فریب شده‌ایم و دستکاری‌هایی در مورد آستانه کیفیت صورت گرفته است. ما در حال حاضر پول سرویس با کیفیت را از مردم اخذ می‌کنیم ولی سرویسی که ارایه می‌کنیم با کیفیت نیست.

مجلس تا به امروز به آقایان کرباسیان و سیف پیشنهاد استعفا داده ولی ما دوست نداریم این پیشنهاد را به آقای جهرمی نیز بکنیم. با وضعیت فعلی شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک یک دروغ بزرگ بوده و این امر محقق نشده است.»

شبکه ملی اطلاعات

«محمدجواد آذری جهرمی» نیز در پاسخ به این ادعاها برباد رفتن رقم قرارداد با دو شرکت آلکاتل و هواوی را تلویحا رد کرده و توضیح داده که این قرارداد در دولت یازدهم با پیگیری‌های مداوم اثرات مثبتی را به همراه داشت که به نفع اوضاع کشور بود:

«مبلغ قرارداد از ۲۴۷ میلیون یورو به ۱۴۵ میلیون یورو کاهش پیدا کرد. پیمانکاران نیز به دلیل تاخیر ۲۶.۵ میلیون یورو جریمه شدند. اکنون نزدیک به ۲۰ میلیون یورو تجهیزات جدید گرفته شد و با تجهیزات به روز جایگزین شد.»

به گفته او، بیش از ۵۵ درصد تجهیزات ترخیص شده در حال نصب است و روند شبکه ملی اطلاعات روند اصولی خود را طی می‌کند و کارها با برنامه پیش ‌می‌رود.

از عمر پروژه شبکه ملی اطلاعات بیش از ده سال می‌گذرد و به گفته وزیر ارتباطات و برخی کارشناسان متاسفانه با برچسب زدن اینترنت ملی به این پروژه، واهمه‌هایی به آن از سوی مردم شکل گرفت و باعث تاخیر در روند اجرای آن شد. جهرمی در آغاز دوره صدارت خود گفته بود: «شبکه ملی اطلاعات سند شکوفایی اقتصادی است، سند شکوفایی نخبگان و اشتغال در عرصه‌ی فناوری مجازی با استفاده از داده‌ها.»

با این حال «بهرنگ منش» کارشناس حوزه آی‌تی به‌دلیل مخاطرات امنیتی کشور و حملات سایبری پی در پی به ایران، معتقد است که باید هرچه زودتر به سیستم شبکه ملی اطلاعات به طور کامل دست پیدا کرد ولی او هم اعتقاد دارد که این جریان تبدیل به یک کلیشه در کشور شده و آن را یک «داستان بی‌پایان» معرفی می‌کند.

این کارشناس در گفتگو با دیجیاتو از فواید دسترسی به شبکه ملی اطلاعا می‌گوید و البته تاکید می‌کند که این فواید تنها در صورت دستیابی درست و اصولی به دست می‌آید:

«فراهم کردن امکان دسترسی پرسرعت، کاهش قیمت استفاده از خدمات شبکه و پهنای باند و افزایش امنیت اطلاعات کاربران مهم ترین این فواید به شمار می روند. فوایدی که سیاسیون مختلف جهان بعد از افشاگری های «اسنودن» بیشتر به اهمیت آنها پی بردند و کشورهایی چون آلمان، روسیه، برزیل، چین و ... در این راستا اقدامات مهمی را انجام دادند.»

شبکه ملی اطلاعات

به گفته او تاکنون 3 فاز اول شبکه‌ملی اطلاعات به بهره‌برداری رسیده که بخش اعظم و جدی آن از دولت یازدهم شروع شده است ولی فعلا در دولت دوازدهم پیشرفت چشمگیری را در این زمینه شاهد نبودیم که احتمالا همین موضوع باعث شکایت نمایندگان مجلس شده است.

بهرنگ منش باور دارد که تفکیک سرویس داخلی و خارجی تنها اتفاق بزرگیست که در این مورد رخ داده و باقی موارد به ویژه در دستگاه‌های دولتی یا وجود ندارد یا به چشم نمی‌آید. این کارشناس تاکید می‌کند که شبکه ملی اطلاعات هیچ ربطی به محدود کردن اینترنت ندارد و صرفا یک نوع گردش اطلاعات در بستر داخلی است.

شکل گیری شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی امری دور از ذهن و خلاف رویه عملکرد جهانی نیست، بلکه دقیقا حرکت در مسیری است که کشورهای پیشرو جهان مانند کره جنوبی، چین، روسیه، استرالیا و ... در آن قرار دارند اما در حال حاضر این مساله در کشور بعد از 12 سال هنوز به طور کامل شکل نگرفته و انتظار می‌رود که در سال جاری تمهیدات جدی روی آن صورت بگیرد تا بلکه به ایستگاه نهایی و حقیقی خود برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • ramin 20i
    ramin 20i | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    زرشک!!!!
    پس این همه پول خرج کجا شده؟؟؟؟
    یا نماینده مجلس داره اینجا دروغ میگه
    یا وزرای قبلی و وزیر جدید
    خدا عالم هست

    • آریا
      آریا | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

      همه دروغ میگن.
      خانه از پایبست ویران است

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی