ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیلترینگ تلگرام در روسیه برخی وبسایت های این کشور را از کار انداخت

نهاد قانون گذاری ارتباطات و رسانه های روسیه (Roskomnadzor) شروع به مسدود کردن آدرس های IP مرتبط با سرویس پیام رسان تلگرام کرده. این اقدام برخی وبسایت ها و خدمات دیگر را نیز با مشکل ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۵

نهاد قانون گذاری ارتباطات و رسانه های روسیه (Roskomnadzor) شروع به مسدود کردن آدرس های IP مرتبط با سرویس پیام رسان تلگرام کرده. این اقدام برخی وبسایت ها و خدمات دیگر را نیز با مشکل مواجه کرده. سوالی که پیش می آید این است که در صورت اعمال محدودیت در ایران نیز آیا کاربران با مشکلاتی مشابه مواجه خواهند شد؟

مقامات روسیه پیش از این بارها در مورد اعمال محدودیت بر تلگرام هشدار داده بودند و حتی چند روز قبل، پس از ماه ها جدال بین نهاد یاد شده و تلگرام بالاخره یک حکم دادگاهی برای فیلترینگ فوری آن صادر شد. ظاهراً دلیل اعمال محدودیت ها مشکلات مرتبط با امنیت ملی روسیه است.

بنا بر اعلام منابع خبری روسیه و به نقل از وبسایت رجیستر، اکنون 800 هزار آدرس IP مرتبط با سرویس های ابری آمازون و بیش از یک میلیون آدرس مرتبط با سرویس های ابری گوگل که به ذخیره سازی داده های تلگرام می پرداختند، در روسیه فیلتر شده اند و به این ترتیب دسترسی به داده های تلگرام که در خارج از روسیه قرار دارند، برای شهروندان این کشور در حال محدود شدن هستند.

در پی فیلترینگ آدرس سرورهای آمازون، برخی خدمات دیگر از جمله تماس صوتی وایبر نیز برای برخی از کاربران این کشور از دسترس خارج شده و برخی از سایت ها در خدمات رسانی با مشکل مواجه شده اند. به عبارتی باید گفت که محدودیت های اخیر برای برخی دیگر از وبسایت هایی که از سرورهای ابری خارج از روسیه استفاده می کردند نیز مشکل ساز شده است.

به نظر می رسد پیام رسان مورد بحث برای استفاده توسط کاربران روسیه به نوعی به داخل کشور خودش طرد شده. فرایند فیلتر شدن آدرس های IP خارجی سرورهای مورد استفاده توسط تلگرام همچنان نیز ادامه دارد و این تعداد رو به افزایش است.

همچنین چند روز قبل «الکساندر ژارُوو» مدیر نهاد مورد بحث اعلام کرده بود که سرویس های شبکه خصوصی مجازی در لیست مورد بررسی این سازمان برای مسدود شدن قرار دارند. بنا بر گفته او با شرکت هایی که دسترسی ناشناس را به سرویس های ممنوع برای کاربران فراهم می کنند، مقابله خواهد شد.

پاول دوروف، مدیر عامل تلگرام چندی قبل اطمینان داده بود که در نهایت شبکه های خصوصی مجازی راه ارتباطی کاربران با این پیام رسان را فراهم خواهد کرد. به این ترتیب به نظر می رسد در صورت اعمال محدودیت های بیشتر، این راه دسترسی به پیام رسان مورد بحث نیز در روسیه مسدود شود.

بر اساس ادعای خبرگزاری بلومبرگ، مقامات دولت روسیه در نهایت قصد دارند با اعمال این محدودیت ها، کاربران را به استفاده از سرویس پیام رسان «ICQ» سوق دهند.

به نظر می رسد فیلترینگ تلگرام در روسیه برای بسیاری از کسب و کارهایی که از خدمات ابری خارجی استفاده می کنند دردسر ساز شده. از آنجایی که در ایران هم مدت ها است که سایه فیلترینگ بر سر تلگرام سنگینی می کند، این فرضیه وجود دارد که در صورت فیلترینگ تلگرام در کشورمان، بعضی از سرویس‌های گوگل با اختلال مواجه شوند و بهایی بیشتر از حذف یک پیام رسان را بپردازیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • bagher
    bagher | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    چه قدر دغدغه دنیا دارید شما ملت لیبرال...به جهنم ک فیلتر میشه یا نمیشه اخه اینم شد زندگی ک شما دارید ادم انقدر وابسته،؟

    • Web 724
      Web 724 | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

      دوست عزیز بحث وابستگی نیست ، پسفردا 10 تا سرویس خوب دیگه میاد و شما و من میخایم استفاده کنیم ، با همین روند فکر میکنی چی میشه ؟
      الان یوتیوب که خیلی از آموزش ها رو میتونیم توش دنبال کنیم بسته هست ، سرویس هایی که هیچ زیر ساخت داخلی تا الان نیاز نداشته ، کسی هم که قرار هست از اینها استفاده کنه باید پی اون رو به تنش بماله که چقدر مسائل امنیتی رو رعایت کنه ،
      اگر فردای روز بیان بگن که مایکروسافت از اولین روز که نسخه ویندوز رو داده بیرون اطلاعات کاربران رو جمع آوری کرده چیکار میکنی ؟
      تازه خوبه این یک پیام رسان هست از نوع اوپن سورس .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی