ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فروش بازی god of war
ویجیاتو - بازی

فروش بازی God Of War فقط 600 هزار تومان

مهم نیست چند سال سن دارید و یا در کجا مشغول به کار هستید، بالا رفتن قیمت دلار یکی از آن اتفاقاتی است که زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. در چنین ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

مهم نیست چند سال سن دارید و یا در کجا مشغول به کار هستید، بالا رفتن قیمت دلار یکی از آن اتفاقاتی است که زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. در چنین شرایطی قیمت تقریبا تمامی کالاها حتی داروهای مهم با افزایشی چند درصدی مواجه می شود اما اگر از علاقه مندان حوزه تکنولوژی هستید، احتمالا باید فکر خرید را کامل از ذهن خود بیرون کنید.

در همان روزهای اول بحران بالا رفتن نرخ دلار، دیجیاتو سری به پاساژ پایتخت زد و بررسی و گزارشی از تحولات قیمت موبایل و لپ تاپ تهیه کرد، نتیجه آن که قیمت های فضایی و یا حتی ممانعت فروشندگان از ارائه قیمت و فروش محصولاتشان، خرید و فروش این کالاها را غیرممکن کرده است.

اما قشر دیگری از افراد نیز وجود دارند که آن ها نیز به طور جدی نگران نرخ بالای دلار هستند، کسانی که سرگرمی و تفریحشان به طور مستقیم وابسته به دلار و ارز خارجی است: گیمرها و علاقه مندان بازی. در همان روزهای اول سایت اکثر فروشگاه ها و حتی کانال های تلگرامی از ارائه قیمت سر باز می زدند و می گفتند که باید تماس بگیریم، بعد از تماس هم تعجبی نداشت که با قیمت هایی سرسام آور و نامعقول مواجه می شدیم.

حالا چند روزی از شروع بحران دلار می گذرد و با وجود آنکه بازار ارز تا حدودی به کنترل در آمده، هنوز بازار به تعادل نرسیده است و این روزها مصادف شده است با عرضه یکی از مهم ترین بازی های پلی استیشن 4 یعنی God of War، عنوانی که بسیاری 5 سال است چشم انتظار آن نشسته اند.

تبلیغ های فروش و عرضه God of War با عنوان «پیش فروش» در بسیاری از سایت ها و فروشگاه های بازی شروع شد. اکثر این فروشندگان قیمتی در حدود 310 الی 360 هزار تومان را برای پیش فروش بازی در نظر گرفته و وعده می دهند که بازی تا انتهای هفته جاری به دست مشتریان می رسد.

اما همانطور که در روز اول عرضه مدل های جدید آیفون، صدها هزار نفر مشتری در پشت فروشگاه های اپل به صف می ایستند یا شاید بهتر باشد بگوییم به صف می خوابند، گیمرهای مشتاقی نیز هستند که تحمل صبر نداشته و می خواهند بازی را حتی قبل از عرضه رسمی تجربه کنند. البته این اشتیاق و بی قراری هزینه ای گزاف برای آن ها به دنبال دارد.

از دیروز ظهر تا حالا آگهی های فروش God of War در فضای مجازی پخش شده و شاید باور آن دشوار باشد اما میانگین قیمت بازی در بازه بین 545 الی 610 هزار تومان قرار دارد، به عبارتی حتی بیشتر از قیمت اولیه 500 هزار تومانی فیفا 18 که گیمرهای ایرانی برای آن سر و دست می شکستند. اما سوالی که پیش می آید این است که آیا این قیمت ها ناشی از بالا رفتن نرخ دلار بوده یا دلایل دیگری وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال سری به فروشگاه ها و دنیای مجازی زدیم و توانستیم با برخی از فروشندگان صحبت کنیم.

یکی از فروشندگانی که بازی را با همان بازه قیمتی اشاره شده به فروش می رساند، در پاسخ به سوال دیجیاتو درباره قیمت بالای بازی می گوید:

«قیمت بالای بازی ربطی به دلار نداشته و به خاطر فروش آن قبل از عرضه رسمی بازی است. ما بازی را با قیمتی بالا از خرده فروشی های دوبی خریداری کرده ایم و به همین علت مجبور هستیم بازی را با قیمتی بالاتر به فروش برسانیم.»

زمانی هم که از او درباره قیمت خرید بازی از خرده فروشی های خارج از کشور پرسیدیم، در جواب می گوید: «من نمی توانم چنین اطلاعاتی را در اختیار شما بگذارم اما قیمت خرید بازی بسیار بالاتر از آن چیزی است که شما فکر می کنید.»

فروشندگانی هم پیدا می شوند که خود توصیه می کنند چند روزی برای تجربه بازی صبر کنیم.

در گشت و بررسی ها به فروشنده ای برخوردیم که از قضا پیش‌ فروش بازی را هم با مبلغ نسبتا ارزان‌ تری نسبت به سایر جاها در سایت خود عرضه کرده، او نیز در پاسخ به همین سوال می گوید:

«مسلما قیمت تمام شده برای فروشندگان کمتر از این مقدار است ولی الان که بازی حتی ریلیز جهانی هم نشده و به دست مخاطب برسد، باعث بالا رفتن ارزش آن می‌شود. این قیمت بالای زیاد ربط چندانی به نرخ دلار و درهم ندارد و برخی بازی‌های خاص مشخصا در روز اول با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسند.»

و به ما می‌ گوید که برخلاف تصور اکثریت، نسخه‌ های محدود موجود با قیمت‌ های بالا در کسری از ساعت فروخته می‌ شوند. وی بیشتر مشتریان بازی را ساکن شهر تهران معرفی می‌ کند و اذعان دارد که بازی با هزینه پیک جداگانه برای آنها ارسال می‌ شود. وقتی از او می‌ پرسم که با وجود سود هنگفتی که در فروش بازی دارید، چطور بازی را به رایگان برای خریدار نمی‌ فرستید ترجیح می‌دهد سکوت اختیار کند و با جواب سربالایی می‌ گوید: «کسی که 600 هزار تومان بازی می‌خرد گیر آن 20 هزار تومان پیک نیست.»

فروشنده دیگری نیز که ادعا می کند نسخه دیجیتالی را به طور قانونی خریداری کرده و بازی را با رقم کمتری‌ قصد دارد بفروشد، از سودهای کلان فروشندگان نسخه فیزیکی گلایه می‌ کند:

«نسخه دیجیتالی بازی نهایتا آخر وقت امروز قابل دانلود است و با توجه به حجم نسبتا بالا احتمالا مدتی طول بکشد تا برای دستگاه خریدار دانلود شود ولی آیا برای چند ساعت بازی را زودتر فروختن باید روحمان را هم بفروشیم؟ برخی فروشندگان معلوم نیست بازی شصت دلاری را با چه نرخی حساب کرده‌ اند ولی جامعه گیمر ایران که اکثرا افراد دانشجو و یا حتی دبیرستانی هستند چطور از پس این هزینه‌ ها بربیایند؟ خودم می‌ شنیدم که همکار فروشنده‌ ای می‌ گفت این بچه‌ ها عیدی گرفته‌ اند و پول دارند، تو ناراحت نباش.»

صحبت از خرید دیجیتالی بازی به میان آمد، تصمیم گرفتیم تا شرایط خرید بازی به صورت دیجیتالی را نیز بررسی کنیم. در حال حاضر God Of War با همان قیمت مرسوم 60 دلار روی فروشگاه پلی استیشن پیش فروش می شود که برای خرید آن می توانید از یک گیفت کارت 60 دلاری استفاده کنید. گیفت کارت 60 دلاری نیز در سایت های ایرانی با قیمتی بین 320 الی 330 هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت گیفت کارت های پلی استیشن برای اکانت آمریکا در یکی از فروشگاه های بازی

البته بسته به آنکه اکانت شما مربوط به چه کشوری باشد، قیمت ها کمی ممکن است متفاوت شود. اما با قیمت 46 پوندی بازی روی فروشگاه پلی استیشن، هزینه نهایی بازی برای دارندگان اکانت انگلیس نیز تقریبا کمی بیشتر و 340 هزار تومان تمام می شود.

نمی توان با قاطعیت گفت که چه مقداری از این قیمت باور نکردنی God of War نصیب فروشندگان می شود اما با شرایط حال و حاضر، بدون شک خرید دیجیتالی بازی از خود فروشگاه پلی استیشن بسیار معقولانه تر است. البته باید اعتراف کرد که حجم بالای بازی با میانگین سرعت پایین اینترنت در کشورمان باعث شده که بسیاری خرید فیزیکی بازی ها را به نسخه دیجیتالی آن ها ترجیح دهند.

به عنوان سخن پایانی توصیه ما این است که چند روزی بیشتر شکیبا باشید تا این حباب کاذب قیمت بازی در بازار بترکد، تقاضای زیاد مشتری و مخاطب همیشه یکی از آن عواملی است که به چنین بحران های قیمتی دامن بیشتری زده و شرایط را بغرنج تر می کند.

اما اگر خرید God of War از نان شب برایتان واجب تر است و حتما باید هر چه زودتر با کریتوس قدم به سرزمین خدایان بگذارید، پس بهتر است بازی را حداقل دیجیتالی خرید کنید. بیاید منطقی باشیم، 600 هزار تومان تقریبا نصف حقوق رسمی وزارت کار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • Ps4
    Ps4 | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    سلام..مقالت عالی بود......واقعا حیف که کشور ما به گیم اهمیت نمیده....و واقعا هم 500یا600هزارتومن خیلی دوستان!!!!!درسته شاید برا مایه دارا ناچیز باشه ولی،برا خرید بازی با این قیمت واقعا بالاست.....یعنی the lust of usهم از این بالاتر ایا!!!!!حالا خوب ما تو نسل 8 وداریم وارد نسل 9میشیم خدارو رحم کنه ps5??

  • SHAHAB_MSD
    SHAHAB_MSD | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    دیگه شورش در اومده اکانت یه ماهه اسپاتیفای هم 5 ماه پیش میخریدیم 45 تومن الان باید بخریم 90 تومن ? حداقل تو این 5 ماه حقوقمون به همین نسبت زیاد نمیشه. خیلی مسخرس خسته شدیم

  • pouri
    pouri | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    هکی میزنیم ....

  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    تا وقتی پلی استیشن بازی هک شده ارزون نباشه به درد من نمخوره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی