ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهواره TESS

ناسا فردا ماهواره جدیدی را برای یافتن سیارات مشابه زمین به فضا پرتاب می کند [به روز رسانی: پرتاب به تعویق افتاد]

ناسا با هدف کشف سیاراتی که مثل زمین به دور یک ستاره گردش کرده و امکان حیات در آنها وجود دارد، فردا ماهواره TESS را به فضا پرتاب خواهد کرد. در سال های اخیر کشف سیارات مشابه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۰۸:۲۵

ناسا با هدف کشف سیاراتی که مثل زمین به دور یک ستاره گردش کرده و امکان حیات در آنها وجود دارد، فردا ماهواره TESS را به فضا پرتاب خواهد کرد.

در سال های اخیر کشف سیارات مشابه زمین به هدفی هیجان انگیز برای علاقمندان به فضا تبدیل شده و حالا ناسا خود را برای پرتاب ماهواره ای آماده می کند که در همین راستا فعالیت خواهد کرد.

این ماهواره که «Transit Exoplanet Survey Satellite» یا «TESS» نام دارد، فردا با استفاده از راکت «فالکون 9» کمپانی اسپیس اکس از پایگاه «کیپ کاناورال» فلوریدا به فضا پرتاب خواهد شد.

شاید بسیاری از سیاراتی که TESS پیدا می کند از نظر اندازه و ساختار سنگی شبیه زمین باشند

ماهواره TESS به لطف بهره گیری از چهار دوربین واید در زوایای مختلف قابلیت رصد 85 درصد از آسمان اطراف دارد و در مداری نزدیک به منظومه شمسی، دویست هزار ستاره را برای یافتن سیارات احتمالی در اطراف آنها بررسی خواهد کرد.

در این پروژه دوساله که همکاری دانشگاه MIT صورت گرفته فضا به نقاط مختلفی تقسیم شده که قرار است هریک از آنها در 27 روز به صورت کامل بررسی شوند. ماهواره TESSپروفسور «سارا سیگر» از متخصصان اخترفیزیک دانشگاه MIT درباره کاربرد این ماهواره می گوید:

TESS فهرستی از سیارات و فاصله آنها از ستاره مرکزی را ایجاد می کند که با توجه به آن می توان گزینه های مناسبی را که احتمالا از شرایط لازم برای حیات برخوردار هستند، بررسی کرد. از نظر من این ماهواره فرصت مناسبی را برای پیشرفت در زمینه کشف اشکال فضایی حیات در سیارات دیگر فراهم می کند.

ماهواره TESS در سال اول تحقیقات بخش جنوبی فضا را رصد کرده و در سال دوم به سراغ بخش شمالی خواهد رفت. پس از یافتن سیارات دیگر تلسکوپ های پیشرفته مثل تلسکوپ فضایی «جیمز وب» که در سال 2020 به فضا پرتاب می شود، احتمال وجود حیات در آنها را بررسی خواهند کرد.

سیگر تاکید می کند شاید بسیاری از سیاراتی که TESS پیدا می کند از نظر اندازه و ساختار سنگی شبیه زمین باشند، با این حال تفاوت های عمده و عجیب دیگری با سرزمین ما خواهند داشت.

 

به روز رسانی:

اسپیس اکس که قرار بوده این ماهواره را به فضا ارسال کند، اعلام کرده به منظور تحلیل اطلاعات مرتبط با هدایت، مسیریابی و سیستم های کنترلی نیاز به زمان بیشتری دارد و به همین علت پرتاب را به تعویق انداخته. انتظار می رود پرتاب در 18 آپریل (نیمه شب چهارشنبه تا ابتدای صبح پنجشنبه هفته جاری) انجام شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی