ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آیا حیوانات خانگی می توانند زلزله را پیش بینی کنند؟

آیا حیوانات خانگی می‌توانند زلزله را پیش بینی کنند؟ این سوال به باور بسیاری از مردم جواب مثبتی دارد چرا که برخی ادعا می‌کنند که گربه یا سگشان پیش از وقوع زلزله استرس گرفته و ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

آیا حیوانات خانگی می‌توانند زلزله را پیش بینی کنند؟ این سوال به باور بسیاری از مردم جواب مثبتی دارد چرا که برخی ادعا می‌کنند که گربه یا سگشان پیش از وقوع زلزله استرس گرفته و رفتار عجیبی کرده‌ است. با این حال اخیراً محققان کشف کرده‌اند که حیوانات قادر نیستند زلزله را پیش بینی کنند.

این پژوهشگران تلاش کرده‌اند که شواهد و اطلاعاتی در این زمینه به دست آورند تا ببینند حیوانات چطور می‌توانند چند دقیقه قبل، لرزش اعماق زمین را درک کرده و زلزله را پیش بینی کنند. این افراد پس از یافتن شواهد موجود به این مطلب پی بردند که تمامی ادعاهای قبلی بر پایه‌ی اطلاعات درستی نبوده و دیتای علمی قابل توجهی در این زمینه موجود نیست.

به گفته‌ی این محققان، بیشتر مردم ادعا می‌کنند که حیوانات خانگیشان پیش از زلزله رفتار عجیبی از خود نشان داده‌اند اما بازه‌ی زمانی این رفتار عجیب بسیار وسیع است و دامنه‌ای میان چند ثانیه پیش از زلزله یا چند ماه قبل از آن را تشکیل می‌دهند.

به طور کلی، نبود اطلاعات علمی و دیتای ثبت شده کافی در این زمینه از یک سو، ادعاهای بی اساس و بی‌شمار که ذره‌ای ارزش علمی ندارند از سوی دیگر موجب شده که محققان نتوانند نتیجه‌ای قطعی در این زمینه ارائه کنند. البته از نظر دانشمندان نظریه‌های مختلفی درباره‌ی رفتار عجیب حیوانات هنگام زلزله وجود دارند. آنها در این مورد می‌گویند:

«بعضی از حیوانات قادرند امواج لرزه‌ای پیش آمده در پس لرزه‌ها را حس کنند. در برخی موارد پس لرزه‌ها ممکن است بر اثر تغییرات آب‌های زیرزمینی یا نشت گازها در اعماق زمین رخ دهند. این احتمال وجود دارد که حیوانات بتوانند این موراد را سنجیده و به آنها عکس العمل نشان دهند.»

کارشناسان باور دارند که اثبات توانایی حیوانات در پیش بینی زلزله‌ نیازمند مشاهدات علمی طولانی مدت است. از آنجایی که وقوع زلزله غیر قابل پیش بینی است، امکان ایجاد چنین تحقیقاتی وجود ندارد اما در صورت به وقوع پیوستن چنین مشاهداتی می‌توان با خیال راحت مطمئن شد که حیوانات قادرند زلزله را پیش بینی کنند. تا آن زمان بهتر است که به این سوال جواب منفی داد و بر اساس رفتار حیوانات خانگی نگران نشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • عبدالجبار رحیم زاده
    عبدالجبار رحیم زاده | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    من از شهر زلزله زده ی سرپل ذهاب(کرمانشاه) تایپ میکنم. تو آبادی بوده که یه سگ با چند ثانیه پارس کردن پیشتر از زلزله جون یه خانواده رو باذن الله نجات داده.. اینا برای حادثه دیدگان زلزله ها اثبات شده س، ولی برا دانشممدا که زلزله در اختیار ندارن که آزمایش کنن سخته اثباتش.. پس همیشه آزمایشگاه جای اثبات نیس..

    • Sd.Muhammad
      Sd.Muhammad | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

      بله، شخصا دیدم که همستر و ماهی های آکواریوم و پرنده دست آموزم به زلزله (زلزله های قوی و ضعیف بندرعباس) حدودا 10 ثانیه قبل از زلزله چطور واکنش نشون میدادند و بی تاب می شدند.
      بلبل من که سوتهای خاصی میزد و هی پرواز می کرد.
      همستر جیغ میزد!
      ماهیها هم یهویی از ترس همه میرفتند به کف آکواریوم

      • Sd.Muhammad
        Sd.Muhammad | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

        البته ما فرصت واکنش چندانی نداشتیم!

  • yosof
    yosof | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    ماله کشی علمی!

    • yosof
      yosof | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

      شما تشریف ببر روستاها از مردم سوال کنین.کلی شواهد معتبر دراین مورد به شما میدن
      اما این از دوگانگی متصدیان علم هست که این موارد رو منکر میشن
      و مواردی مانند دیدن جن و...
      یعنی اینهمه آدم روانی هستن که جن دیدن؟!
      و جالبه مواردی وجود داره که دو نفر یا چند نفر باهم شاهد قضیه بودن.همشون هم دقیقا همون صحنه رو تعریف میکنن
      کلی مستندخارجی وجود داره در دوگانگی و سیاسی بودن جهان علم که کسی که اهل تحقیق باشه اینها رو میدونه

مطالب پیشنهادی