ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Stick-Shift
خودرو

با درگیر کردن دنده عقب هنگام حرکت با سرعت بالا چه اتفاقی می افتد؟ [تماشا کنید]

تقریبا تمامی مالکین وسایل نقلیه حرکت با دنده عقب را از حالت سکون آغاز می کنند، به عبارتی آنها اگر حتی در حال راندن به سمت جلو باشند، ابتدا به طور کامل توقف نموده و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۸:۵۰

تقریبا تمامی مالکین وسایل نقلیه حرکت با دنده عقب را از حالت سکون آغاز می کنند، به عبارتی آنها اگر حتی در حال راندن به سمت جلو باشند، ابتدا به طور کامل توقف نموده و سپس با درگیر کردن دنده عقب، اقدام به حرکت به سمت مخالف می کنند.

اما سوالی که ممکن است برای برخی پیش بیاید اینست که اگر هنگام رانندگی با سرعتی بالا در جاده یا اتوبان، گیربکس را در دنده عقب قرار دهیم، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

manual gearbox

حدود یک سال پیش بود که یکی از گردانندگان کانال های یوتیوبی سعی کرد به این سوال پاسخ دهد. وی در آزمایشی که برای این کار ترتیب داده بود، سوار بر یک دستگاه فورد فیوژن اتوماتیک مدل 2015 شده و با سرعت  70 مایل (112 کیلومتر) در ساعت، گیربکس را ناگهان در دنده عقب داد.

در ویدیویی که این شخص تهیه کرده بود، دیدیم که گیربکس خودکار فیوژن کاملا هوشمندانه عمل نموده و از درگیر شدن دنده عقب در سرعت بالا خودداری کرد. دلیل این امر با قابلیت Reverse Inhibit در ارتباط بود، به لطف این قابلیت اکثر گیربکس های مدرن امروزی در صورتی که در سرعت های بالا در دنده عقب قرار داده شوند، به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی اجزای داخلی، واکنشی از خود نشان نمی دهند.

حال سوال دیگری به ذهن خطور می کند، چنانچه این کار را با یک اتومبیل قدیمی مجهز به گیربکس دستی انجام دهیم، چه اتفاقی می افتد؟

به تازگی ویدیویی در کانال یوتیوبی Cars Daily منتشر شده که در آن یک دستگاه فورد رنجر قدیمی مجهز به گیربکس دستی، حین حرکت با سرعت 64 کیلومتر در ساعت در دنده عقب قرار داده می شود.

SEE WHAT HAPPENS WHEN FORD RANGER SHIFTS INTO REVERSE AT 40 MPH (1)

شاید تصور بسیاری بر این باشد که در چنین شرایطی گیربکس نابود شده و اجزای داخلی آن به اطراف پرت شوند؛ با این حال ویدیوی Cars Daily چیز دیگری را نشان می دهد.

همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده در انتهای مطلب می توانید مشاهده کنید، پس از درگیری دنده عقب چرخ ها در جهت عکس حرکت خودرو شروع به چرخش نموده و در نهایت با ایجاد دود فراوان باعث توقف پیکاپ آمریکایی می شوند. جالب اینکه بعد از توقف راستای حرکت عوض شده و در نهایت فورد رنجر به سمت عقب حرکت می کند. این مساله نشان می دهد که گیربکس سالم بوده و هنوز می تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

SEE WHAT HAPPENS WHEN FORD RANGER SHIFTS INTO REVERSE AT 40 MPH (3)

یکی از دلایل سالم ماندن گیربکس پیکاپ فورد را می توان به مقاومت بسیار بالای اجزای داخلی آن که به منظور تحمل فشار زیاد ناشی از حمل بارهای سنگین طراحی و ساخته شده اند، نسبت داد. شاید اگر این تست بر روی یک خودروی سواری با گیربکس دستی انجام می شد، نتیجه تا حدودی متفاوت از این بود.

1995-ford-ranger-2-dr

به هر ترتیب شبیه سازی چنین آزمایشی مخصوصا بر روی مدل های داخلی که در حالت عادی نیز از عیوب متعدد – چه در گیربکس چه در سایر اجزا - رنج می برند، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • آریا
    آریا | ۳۰ فروردین ۱۳۹۷

    فقط پاراگراف آخر ? ? ایول یعنی شیرفلکه رو باز کردین رو تولید داخلی? ?

  • E.A
    E.A | ۳۰ فروردین ۱۳۹۷

    خیلی باحال بود برگشت من فک میکردم تو بهترین حالت ماشین دیگه راه نمیره بخاطر آسییبی ک میبینه ?

  • علی زارع
    علی زارع | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

    من 206 مدل 90 حواسم نبود معکوس اشتباه دادم دور موتور هم رو رد لاین بود موقعی که معکوس دادم یه لحظه لاستیکای جلو قفل کردن دوباره حرکت کردن ولی خداروشکر ماشین چچیزیش نشد و برام خیلی عجیب بود چیزیش نشد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی