ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فراتر از بوگاتی؛ جزییات تولید تایر برای گران ترین خودروی جهان

بوگاتی شیرون 4 میلیون دلاری شاید یکی از سریعترین خودروهای جهان باشد اما قطعا گران قیمت ترین خودرو جهان نیست، چرا که این لقب حالا در اختیار انبوهی از مدل های کلاسیک و آنتیک فراری ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

بوگاتی شیرون 4 میلیون دلاری شاید یکی از سریعترین خودروهای جهان باشد اما قطعا گران قیمت ترین خودرو جهان نیست، چرا که این لقب حالا در اختیار انبوهی از مدل های کلاسیک و آنتیک فراری قرار گرفته است که چندین برابر بوگاتی قیمت دارند.

اما چنین جواهرات چهار چرخی برای ادامه حرکت و حفظ ایمنی خود نیازمند تایرهایی هستند که با ظاهر کلاسیک خودرو مطابقت داشته باشد و در عین حال از مشخصات مناسب برای تردد این اسطوره های دنیای مدرن بهره مند باشد.

کمپانی محبوب و ایتالیایی پیرلی این مسئولیت را به عهده گرفته است. این تایرهای که به نوعی قدمتی 65 ساله دارند برای خودروی فراری 250 GTO  سی و هشت میلیون دلاری طراحی و تولید خواهند شد.


با ما همراه باشید تا جزئیات بیشتری از این تایرها و نحوی ساخت آن را با شما در میان گذاریم:

پیرلی تایر جدیدی را به نام استلویو کورسا معرفی کرده است که به نظر می رسد این تایر بسیار مشابه با لاستیک هایی است که در فراری 250 GTO متعلق به دهه 60 میلادی مورد استفاده قرار گرفته است.

پیرلی با استفاده از تکنولوژی های مدرن، چسبندگی و پوشش بیشتری برای نسخه های جدید این تایرها فراهم آورده و کارایی آن ها را نیز بیش از پیش افزایش داده است.

تنها تعدادی محدود از 39 دستگاه خودروی 250 GTO از این تایرها بهره مند شده و کمپانی سازنده در هیچ خودروی دیگری از این تایرها استفاده نمی کند.

بد نیست بدانید کمپانی فراری 250 GTO را در سه سری مختلف و در مجموع به تعداد بسیار محدود 39 دستگاه بین سال های 1962 و 1964 تولید و روانه بازار کرده که فقط 33 دستگاه آن به سری یک تعلق دارند.

مدل های مختلف این خودرو هنوز با گذشت نیم قرن از زمان تولید نیز جذابیت خود را حفظ کرده و به همین دلیل به یکی از محبوب ترین و گران ترین خودروهای کلکسیونی جهان تبدیل شده است.

استلویو کورسا در رنج تایرهای Collezione پیرلی قرار دارد. تایرهایی از پیرلی که در این دسته بندی قرار می گیرند عموماً برای اتومبیل های تاریخی و معتبر ساخته می شوند به عنوان نمونه می توان به تایرهای Cinturato CN72 و P7 و CN36 اشاره کرد که نمونه اول در مازراتی و دو نمونه آخر در پورشه مورد استفاده قرار گرفته اند.


هرچند که مهندسی مربوط به نحوه چرخش و طراحی دیوارهای کناری و دیگر مشخصات منحصر به فرد استلویو کورسا فعلی بسیار مشابه با نمونه های قبلی به کار گرفته شده در فراری 250 GTO متعلق به دهه 60 است اما استفاده از تکنولوژی ها، ترکیبات و مواد اولیه پیشرفته تر نسبت به گذشته سبب شده که نحوی اتصال و چسبندگی به سطوح مرطوب تایرهای فوق الذکر بهبود یافته و ایمنی و قابلیت اطمینان به آن ها نیز افزایش یابد.

مهندسان پیرلی در راستای شباهت حداکثری تایرها با نمونه های اصلی در زمینه نرمی و سفتی و کارایی مکانیکی از پارامترهایی که طراحان و سازندگان فراری 250 GTO در زمان طراحی این وسیله نقلیه استفاده کرده بودند بهره برده و در طی مراحل طراحی این پارامتر ها را لحاظ کرده اند.

به علاوه در فرایند طراحی تایرها تصاویر آرشیو Fondazione پیرلی نیز مورد استفاده قرار گرفته و همچنین کمپانی سازنده طول مراحل تولید از تکنولوژی ها و تکنیک هایی بهره برده که در تولید لاستیک های اسپرت مسابقه ای با تیراژ تولید پایین استفاده می شود.


جالب است بدانید کمپانی پیرلی تعدادی از تایرهای خاص خود را با نام گردنه های کوه های آلپ نام گذاری کرده است که از جمله آن ها می توان به تایرهای معروف رول، سمپیونه و تایر مورد نظر ما یعنی استلویو  اشاره کرد.

تایرهای معروف رول و سمپیونه این کمپانی پس از جنگ جهانی دوم طراحی تولید شده و توانسته اند تحسین بسیاری از منتقدان را از آن خود کنند. استلویو کورسا اولیه نیز که در اواسط دهه 60 میلادی راهی بازار شده بود به عنوان محصولی با کارائی فوق العاده و عملکردی دیدنی شناخته‌شد.

حالا به نظر می رسد بعد از گذشت نزدیک به 70 سال پیرلی تصمیم دارد نام این تایرها را به صورت اختصاصی برای خودروی فوق العاده جذاب و محبوب فراری 250 GTO دوباره زنده کند.

سایز مورد استفاده این تایرها برای چرخ های جلوی فراری 250 GTO، مقدار  215/70 R15 98W و برای چرخ های عقب آن 225/70 R15 100W ذکر شده است.

تایرهای استلویو کورسا با هیچ سایز دیگری در دسترس نبوده و پیرلی در هیچ خودروی دیگری نیز از آن ها استفاده نکرده و این تایرها تنها مخصوص فراری 250 GTO است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی