ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی Night Of Azure 2
ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Night Of Azure 2 ؛ عروس مردگان و اربابان ماه

کمپانی Koei‌ بیشتر به خاطر سری بازی‌های Dynasty Warriors خود و سبک و سیاق Hack And Slash این سری از بازی‌ها شهرت دارد اما در بین لیست بازی‌های این ناشر ژاپنی هرازگاهی نام بازی‌های جدید ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

کمپانی Koei‌ بیشتر به خاطر سری بازی‌های Dynasty Warriors خود و سبک و سیاق Hack And Slash این سری از بازی‌ها شهرت دارد اما در بین لیست بازی‌های این ناشر ژاپنی هرازگاهی نام بازی‌های جدید هم به چشم می‌خورد که برخی از آنها فقط در بازار ژاپن عرضه می‌شوند. شماره نخست Night Of Azure با تاخیر یک‌ساله وارد مارکت بین‌المللی شد و سازنده آن یعنی استودیو Gust از بودجه نسبتا کمی برای خلق کردن بازی برخوردار بود، اما با همان بودجه کم توانست عنوانی آبرومندانه بسازد.

بررسی بازی Night Of Azure 2

ناشر و سازنده بازی حال قسمت دوم بازی را با تاخیری نسبتا طولانی روانه بازار کرده‌اند، تاخیری که احتمالا به‌خاطر عرضه بازی روی نینتندو سوییچ بوده و همچنین این بار بازی در یک نسخه بین‌المللی با پشتیبانی از زبان‌های گوناگون (البته فقط در نمایش زیرنویس) عرضه شده و کار یکسره شده است. اما Night Of Azure 2 با عنوان فرعی Bride of the New Moon چقدر با نسخه یک تفاوت دارد و آیا توانسته نسبت به بازی اول موفقیت بهتری کسب کند؟

  • سازنده: Gust Co. Ltd
  • ناشر: Koei Tecmo
  • پلتفرم ها: پلی استیشن 4، پی سی، پلی‌استیشن ویتا، نینتندو سوییچ
  • پلتفرم بررسی: پی‌سی، پلی استیشن ویتا

بررسی بازی Night Of Azure 2

سال‌ها پیش نبردی بین اربابان شب و انسان‌ها درگرفت که در اواسط آن با بارش مایعی آبی رنگ در سرتاسر زمین، باعث شد که بسیاری از حیوانات و موجودات کره زمین تبدیل به جانورانی هیولایی شکل شده که نام Fines به آنها اطلاق شد. این مایع آبی‌ رنگ خون شیاطین یا همان اربابان شب بود که خاصیتی پلید دارد. بعد از حضور گسترده Finesها روی زمین و در خطر بودن جان انسان‌ها اتفاق دیگری که می‌افتد اینست که شب بر زمین چیره گشته و هیچ‌گاه روشنای روز به آسمان برنمی‌گردد، مشکل اینجاست که هیولاها در تاریکی شب قدرت و نفوذ بیشتری دارند و خطرناکتر می‌شوند.

بررسی بازی Night Of Azure 2

از همین رو انسان‌های حاضر روی کره زمین تنها راه چاره ای که پیش روی خود می‌بینند اعطای قربانی به ماه یا همان اربابان شب است تا روز به زمین بازگردد. این قربانی با نام «عروس زمان» شناخته می‌شود و در قسمت دوم بازی دختری به نام لیلیانا که دوست دوران کودکی آلوشا هست برای قربانی انتخاب می‌شود. در این میان افراد دیگری در بین انسان‌ها وجود دارند که به مساله قربانی عطا کردن اعتقاد ندارند و باور دارند که می‌توانند در برابر ظلم و قدرت اربابان تاریکی ایستادگی کنند.

بررسی بازی Night Of Azure 2
بازی رو حرکات تیمی خیلی تاکید دارد

دختری به نام روینهد جزو این گروه است و با قرار گرفتن سدراه آلوشا و لیلیانا، آنها را از این موضوع آگاه می‌کند اما در این گیرودار یک Fiend قدرتمند به آنها حمله می‌کند و شمشیری را در قلب آلوشا فرو می‌برد! آلوشا بعد از مدتی در یک آزمایشگاه عجیب و غریب از خواب بیدار می‌شود و می‌فهمد که دوباره به حیات بازگشته است، البته با یک سری تغییرات جزیی! نصف بدن آلوشا مملو از خون آبی است و او در حقیقت یک نیمه انسان- نیمه شیطان شده است. ماموریت آلوشا و روینهد و دیگر افرادی که به تدریج وارد تیم او می‌شوند، پیدا کردن لیلیاناست چرا که بعد از آن حمله بزرگ او ناگهانی غیب شده و معلوم نیست که کجاست...

بررسی بازی Night Of Azure 2

داستان بازی همانند نسخه قبل از یک رمانس خیلی لطیف و عاشقانه بهره می‌برد که از نوع انیمه‌های ژاپنی است. این رمانس در بین کاراکترهای دختر داستان رخ می‌دهد و توضیحات بیشتر پیرامون آن باعث منشوری شدن مطلب و فیلترینگ شخص بنده می‌شود! فقط در این حد کافیست بدانید که بازی در کنار سبک اکشن و نقش‌آفرینی خود، ته‌ مایه‌ای از ژانر Sim Dating بازی‌های ژاپنی را هم در خود گرفته و سکانس‌هایی مانند انیمه‌های ایچی را در خود قرار داده است.

بررسی بازی Night Of Azure 2

البته ماهیت رمانس داستان به ویژه در بخش پایانی واقعا خوب از آب در آمده و من را به شخصه یاد سری Fatal Frame و دوستی عمیق دو کاراکتر دختر آن می‌اندازد که برای نجات یکدیگر دست به هرکاری می‌زنند.

بررسی بازی Night Of Azure 2

در بازی جدید شاهد بازگشت یک سری کاراکترها از عنوان نخست هستیم که این مساله برای طرفداران بازی قدیمی نکته خوبی هست ولی از آن بهتر بهبود یافتن سیستم گیم‌پلی و حتی دوربین بازی را باید مثال زد که شدیدا نسبت به نسخه اول بهبود یافته و البته هنوز برای رسیدن به یک شاهکار جای کار دارد. دوربین بازی پایین تر آمده و دیگر آن حالت شبه ایزومتریک نسخه پیشین را به خود ندارد، بلکه بازی بیشتر حال و هوای اکشن‌های Hack And Slash پیدا کرده.

بررسی بازی Night Of Azure 2شما در طول بازی نهایتا می‌توانید تا ۲ نفر در پارتی (گروهتان) نیرو داشته باشید که یک نفر از آنها به صورت ثابت شخصیت آلوشاست. این مساله برای یک بازی اکشن با حال و هوای ژانر نقش‌آفرینی در سال ۲۰۱۸ خیلی عجیب است ولی سازنده با قرار دادن دو Master (موجوداتی پوکمون مانند که مثل پوکمون‌ها آپگرید می‌شوند) در کنار دو شخصیت مبارز، صحنه‌های نبرد را کمی حماسی‌تر کرده است. البته متاسفانه این موجودات Master دیگر مانند شماره پیشین قابلیت Trasnformation یا همان تبدیل شدن (چیزی همانند دیجیمون‌ها که تبدیل می‌شدند به نسخه‌های قوی‌تر از گونه خود) را ندارند و فقدان این مساله در شماره دوم حس می‌شود.

بررسی بازی Night Of Azure 2

می‌توان گفت سازندگان بازی به صورت افراطی روی کار تیمی در گیم‌پلی بازی تاکید داشته‌اند و شاید دلیل همین تنها دو نفر در تیم بودن هم همین علت باشد. شما در مبارزات می‌توانید با همراه هم‌تیمی خود چند حرکت ویژه از جمله Double و Burst بزنید که با هر یک از کاراکترها این حملات تفاوت پیدا می‌کند. جدا از این حرکات ویژه نقش لیدر و رهبری گروه هم به شما داده می‌شود که با ۸ فرامین از جمله حمله، عقب‌نشینی، من را حمایت کن و... توسط شما کنترل می‌شود. این قبیل موضوعات باعث شده که کار همکاری در گیم‌پلی بازی نقش بسزایی داشته باشد و موجودات Master هم به عنوان مکمل این همکاری حضور دارند.

بررسی بازی Night Of Azure 2

بازی Night Of Azure 2 مثل برخی از عناوین نقش آفرینی جدی امروزی از سیستم زمان در گیم‌پلی خود بهره می‌جوید که مشهورترین مدل آن را در سری بازی Persona نظاره‌گر بوده‌ایم. اما سیستم زمان‌بندی در بازی مورد بحث ما کاملا روی اعصاب است و عملا بازی را به کام گیمر زهر می‌کند! ماه درون بازی به شکل ماه شب شانزدهم است و به تدریج به سمت کامل شدن پیش می‌رود که جالب است بدانید در صورت کامل شدن، بازی Game Over می‌شود و تمام! هیچ راه برگشتی در کار نیست مگر دوباره بازی کردن آن!

بررسی بازی Night Of Azure 2

مشکل اصلی اما اینجاست که شخصیت آلوشا به بهانه عجیب غریبی که سناریو بازی به ما می‌دهد بیشتر از یک مدت زمان خاص نمی‌تواند در جهان بازی بچرخد و مبارزه کند و باید هر ازگاهی برای رفرش شدن به کاشانه اصلی گروه (که یک هتل با استخری پرماجرا! است) برگردد. این مدت زمان در اغلب مواقع روی تایم کوتاه ۲۰ دقیقه ثابت است و ماموریت ها را باید در این زمان کوتاه انجام دهید. همین مساله باعث شده که چرخیدن در محیط بازی و انجام دادن ماموریت های فرعی Side Questها عملا شدنی نباشد و مجبور شوید از خیر بسیاری از آنها بگذرید.

بررسی بازی Night Of Azure 2

این موضوع باعث کوتاهی بازی هم می‌شود چرا که با تمرکز روی بخش داستانی و ماموریت‌های اصلی صرفا نزدیک به ۱۰ ساعت بازی می‌تواند شما را سرگرم کند در حالی که طبق اعلام ناشر این زمان با انجام تمام مراحل فرعی بازی به بیش از ۲۴ ساعت هم می‌تواند برسد، اما برای انجام این کار مجبور هستید سیستم روی مخ هر ۲۰ دقیقه یک بار با هتل سک سک کردن را به جان بخرید که کم پیش می‌آید بتوانید این کار را بکنید! همچنین باید متذکر شوم که بازی دارای چند پایان‌بندی است و برای دیدن همه آنها شاید لازم باشد نصف بیشتر بازی را دوباره تکرار کنید و یا به یوتوب مراجعه نمایید!

بررسی بازی Night Of Azure 2

یکی دیگر از نکته‌های بهبود یافته در بازی جدید، بهبود سیستم لاک کردن روی دشمنان است که خوشبختانه فاجعه نسخه اولیه را به همراه ندارد، جهان بازی هم به نسبت جهان کوچکیست که البته مشکلات ناشی از زمان‌بندی در بازی که در بالا به آن اشاره شد باعث شده که این کوچکی چندان به چشم نیاید.

بررسی بازی Night Of Azure 2

بازی دوم به نسبت نسخه اول با بودجه بهتری ساخته شده اما کماکان مشخص است که ناشر چندان به آن بها نمی‌دهد و بازی به نسبت بازی‌های روز از تامین هزینه‌های کمتری برخوردار بوده است. از همین رو شاهد صداگذاری و دوبلوری شخصیت‌های بازی به زبان انگلیسی نیستیم و سازندگان به زیرنویس ارایه کردن بسنده کرده‌اند. موضوع کمبود بودجه تا حدی روی گرافیک کار هم مشهود است، هرچند بازی از همه جهات از نسخه اول خود (که بسیار شبیه به بازی Folklore پلی‌استیشن ۳ بود) سرتر است اما کماکان با گرافیک خوب بازی‌های امروزی فاصله زیادی دارد. طراحی کاراکترهای اصلی و دخترانی که در بازی حضور دارند هم مانند انیمه‌های ژاپنیست و علاقه‌مندان به این صنعت انیمیشن ژاپنی را به خود جذب می‌کند.

بررسی بازی Night Of Azure 2
نمایی از نسخه ویتا بازی

در یک پاراگراف اگر بخواهم نگاهی کوتاه به نسخه ویتا بازی داشته باشم باید در ابتدای امر خدمتتان عرض کنم که متاسفانه برخلاف نسخه کنسولی و پی‌سی بازی، دستگاه ویتا فقط شامل حال نسخه ژاپنی بازی می‌شود و خبری از عرضه نسخه بین‌المللی روی آن نیست. نسخه ویتا با گرافیکی بسیار ضعیف‌تر و دوربینی عقب‌تر (همانند بازی اول) همراه بوده و متاسفانه افت فریم فراوانی هم در صحنه‌های مبارزات را دارد که جملگی این موارد دست به دست هم داده تا بازی را در این دستگاه نسبتا غیرقابل تحمل کند. اگر دلتان می‌خواهد Night Of Azure 2 را روی یک کنسول دستی امتحان کنید، نینتندو سوییچ بسیار گزینه عقلانی‌تر به نظر می‌رسد.

بررسی بازی Night Of Azure 2

سری Night Of Azure تازه به شماره دوم خود رسیده و هیچ بعید نیست مانند بسیاری از فرنچایزهایی که Koei تاکنون نصفه و نیمه رها کرده، ادامه‌ای برای آن در کار نباشد. اما این بازی تازه در این شماره توانسته یک پله به استانداردهای یک بازی نزدیک شود و ادامه آن احتمالا می‌تواند آن را در ژانر خود بازی با جایگاه خوبی بسازد. کمبوهای مختلف و اکشن پرزرق‌وبرق و کاراکترهای منشوری بازی! عناصری هستند که گیمرها را جذب می‌کند و اسانس نقش‌آفرینی بازی نیز به آن لذت خاصی می‌بخشد که هرچند کامل از آب در نیامده اما کاملا منفی هم نیست.بررسی بازی Night Of Azure 2

Night Of Azure 2 کمی به زمان احتیاج دارد تا بتواند در دل گیمر جا باز کند و اگر این فرصت و حوصله را به آن بدهید، می‌توانید از بازی لذت کافی را ببرید، هرچند همانطور که گفته شد بازی برای تبدیل به یک عنوان عالی تلاش‌های زیادی باید انجام دهد.

  • داستان پراحساس بازی
  • طراحی خوب شخصیت‌های اصلی بازی
  • موسیقی جذاب
  • برخی المان‌های گیم‌پلی
  • کنترل نرم و راحت
  • مشکلات دوربین بازی
  • باگ‌ها و افت فریم در برخی صحنه‌ها
  • گرافیک پایین بازی
  • عدم صداگذاری انگلیسی روی کاراکترها
  • تکراری شدن برخی مراحل
  • سیستم رو اعصاب Time و تاثیر شدید آن در روند بازی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۳۱ فروردین ۱۳۹۷

    این ژاپنی ها بازی زیاد میسازن، بعضیاش واقعا شاهکار در میاد(پرسونا 5 و نیر و چندین بازی دیگه)و بعضیاش هم خیلی افتضاح، ولی این وسط طراحی شخصیت خیلی خوبی دارن نامردا?
    مرسی بابت نقد

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

      دقیقا. این بازی هم یک بازی متوسطه ولی با طراحی شخصیت خوب و صد البته جذذذاب :D

مطالب پیشنهادی