ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

ایلان ماسک جلسات کاری ایده‌آل را چگونه توصیف می‌کند

دیگر کمتری کاربری است که ایلان ماسک و امپراتوری عظیمش را نشناسد. او تا به حال آنقدر شرکت‌ها مختلفی راه اندازی کرده و فعالیت‌هایی زیادی را رهبری نموده که ذکر کردن آنها مطالب جداگانه و ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

دیگر کمتری کاربری است که ایلان ماسک و امپراتوری عظیمش را نشناسد. او تا به حال آنقدر شرکت‌ها مختلفی راه اندازی کرده و فعالیت‌هایی زیادی را رهبری نموده که ذکر کردن آنها مطالب جداگانه و متعددی می طلبد. مدیر عامل تسلا، هایپرلوپ، اسپیس اکس و بورینگ کمپانی مسلماً روزهای شلوغ و پر مشغله‌ای دارد. بنابراین عملکرد او در اداره‌ی جلسات کاری متعدد می‌تواند راهکار‌های قابل اتکایی به مدیران جوان بدهد تا آنها با به کار بستنشان بتوانند جلسات کاری خود را به خوبی پیش برده، تصمیمات مناسبی اتخاذ کرده، موفقیت برای خود و تیمشان به ارمغان آورند.

او اخیراً به ۳۷ هزار نفر از کارمندان شرکتش، ایمیل زده و سعی کرده به آنها شش راهکار اساسی برای موفقیت در جلسات کاریشان معرفی کند. در میان این ۶ پیشنهاد، متد عجیب و غیر منتظره‌ای نیز مشاهده می‌شود که خواندشان خالی از لطف نیست.

در ایمیل مستقیم ایلان ماسک به کارمندان تسلا، تمامی اشارات به صرفه جویی در زمان اختصاص دارد. تمرکز وی بر این مسئله به قدری بالاست که او حتی به تیمش پیشنهاد می‌کند، در صورتی که شرکت در یک جلسه ممکن است بازدهی بالای آنها را پایین آورد می‌توانند قوانین شرکت را  زیر پا گذاشته و به این جلسات نروند.

کدام مدیری است که می تواند به کارکنانش اجازه دهد حرفهای او را نشنیده و کار خود را ادامه دهند؟ جواب شاید تنها ایلان ماسک عجیب و غریب، موفق، نابغه و توانمند باشد.

می‌توان توصیه‌های او را در ۶ مورد مجزا خلاصه نمود و با به کار بستن آنها از جلسات کاری مفید و کوتاهی برخوردار بود:

۱- جلسات کاری نباید شلوغ و عظیم باشند

از نظر ایلان ماسک جلسات کاری بزرگ، نقطه ضعفی برای کمپانی‌های عظیم به حساب می‌آید چرا که اصولاً در بدترین مواقع رخ می‌دهند. او به کارمندانش پیشنهاد می کند به طور کلی از آنها چشم  بپوشید و اگر مطلبی آنقدر مهم است که نیاز دارد حتماً جلسه‌ی شلوغی برای مطرح شدنش برگزار شود، بهتر است زمانش کوتاه باشد.

۲- این جلسات نباید متعدد و زیاد باشند

او به کارمندانش می‌گوید که از برگزاری جلسات متعدد جلوگیری به عمل آورند مگر آنکه مجبور باشند مطلبی بسیار ضروری و مهمی را در آنها بیان کنند. پس  از برطرف شدن مشکلات ضروری بهتر است تعداد جلسات کاری کاهش یافته و میان آنها حداقل چند روز فاصله بیفتد.

۳- هر زمان که جلسه، بازدهی خود را از دست داد، تمامش کنید

ماسک پیشنهاد می‌کند اگر در یک جلسه‌ی کاری یا حتی حین یک تماس تلفنی، متوجه شدید که دیگر مسئله‌ای باقی نمانده یا ادامه دادنش اصلاً مفید نیست، همان لحظه جلسه یا تماس تلفنی را به پایان برسانید. از نظر ماسک، اینکه شما زمان با ارزش یک نفر را تلف کنید، بسیار زشت تر از وقتی است که یک دفعه صحبتش را قطع کرده یا جلسه را ترک کنید.

۴- در آنها همه چیز توضیح داده شده و مطلب گنگی باقی نمی‌ماند

به گفته‌ی وی عبارات خلاصه یا اصلاحات گنگ در جلسات تسلا وجود خارحی ندارند. به کلی بهتر است تمامی مطالبی که نیاز به توضیح بیشتر دارند کاملاً تشریح شده تا از نارسایی‌ها احتمالی و هدر رفتن وقت جلوگیری شود.

۵-  ارتباطات مستقیم است و سلسله مراتب اداری در آن‌ها جایی ندارد

اگر ایده‌ای به ذهن کمترین مرتبه تا بالاترین مقام حاضر در جلسه می‌رسد، باید همان لحظه آن را بیان کند. اگر سلسله مراتب رعایت شود به طور قطع از نبوغ ایده کم شده و وقت هم هدر خواهد رفت.

۶- در آنها منطق حاکم است نه قوانین

ماسک معتقد است منطق می‌تواند راهنمای مفیدتری نسبت به قوانین باشد چرا که قادر است مسیر موفقیت را روشن‌تر نماید. اگر رعایت یک قانون در موقعیتی مشخص مسخره به نظر آید و غیر عملی باشد آنگاه بهتر است سراغ منطق رفته و راه حلی عملی برای آن پیدا کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی