ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رجیستری
آموزش

آموزش کامل رجیستر کردن گوشی موبایل در سامانه همتا

از زمانی که طرح رجیستری کلید خورده، شاهد تغییرات وسیعی در بازار گوشی‌های موبایل بوده ایم که تبعاتی برای فروشندگان و مصرف کنندگان به همراه داشته؛ تبعاتی که فواید آن برای مردم بیشتر از مضراتش ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۰:۴۵

از زمانی که طرح رجیستری کلید خورده، شاهد تغییرات وسیعی در بازار گوشی‌های موبایل بوده ایم که تبعاتی برای فروشندگان و مصرف کنندگان به همراه داشته؛ تبعاتی که فواید آن برای مردم بیشتر از مضراتش بوده است. طرح رجیستری گوشی طی ماه‌های اخیر با سرعت خوبی گسترش یافته و در حال حاضر تمام برندهای موبایل موجود در بازار را تحت پوشش خود قرار داده است.

با توجه به اهمیت این طرح، لازم است که همگی در مورد آن و نحوه رجیستر کردن گوشی موبایل بیشتر بدانیم. به همین منظور، در ادامه متن نحوه ثبت گوشی های موبایل در سامانه همتا را با هم مرور خواهیم کرد. البته به چند سوال متداول دیگر هم پاسخ می دهیم که در پایان این "آموزش رجیستری گوشی"، جای هیچ شک و شبهه ای باقی نماند.

طرح رجیستری چیست و چه اهمیتی دارد؟

رجیستری

باورکردنی نیست اما طبق آخرین آمار، سالیانه حدود ۱۰ میلیون گوشی موبایل به صورت غیرقانونی و قاچاقی وارد کشور می شود. این یعنی تقریبا در طول یک سال، دو هزار میلیارد تومان هزینه برای کالای قاچاقی می شود که نظارت درستی روی آن‌ها نیست.

از این رو دولت مردان سعی دارند که با طرح رجیستری و ثبت قانونی گوشی های موبایل‌ در کشور، جلوی ورود کالای قاچاق را گرفته و برای این وضع نابسامان چارچوبی تازه تعیین کنند. طرح رجیستری به غیر از داشتن این مزیت، می تواند جلوی ورود موبایل های متفرقه ای که از هیچ فیلتری من جمله SAR (نرخ مخصوص جذب تلفن همراه) عبور نکرده اند را نیز به کشور بگیرد.

پس اگر طرح رجیستری درست اجرا شود دیگر در دستان مردم شاهد موبایل های نامرغوب «های کپی» یا به اصطلاح «چینی» نخواهیم بود و از طرف دیگر این اطمینان به شما داده می شود که با خرید موبایل های رجیستر شده، دیوایسی را در دست می گیرید که سلامتی‌تان را به خطر نمی اندازد.

سامانه همتا چیست و چه کاربردی دارد؟

در یک کلام، سامانه همتا همان ابزاری است که برای ثبت موبایل تان در طرح رجیستری به آن نیاز دارید. این سامانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده تا بتوانید به راحتی موبایل‌هایتان را در آن رجیستر کنید. دسترسی به این سامانه از چندین طریق مختلف ممکن است و شما می توانید از طریق اپلیکیشن، وبسایت، کد USSD و همچنین پیامک از آن استفاده نمایید.

پیش از ورود به سامانه به چه چیزهایی توجه کنیم؟

رجیستر کردن گوشی های موبایل هم مانند هر کار دیگری نیاز به یک سری پیش نیاز دارد که باید به آن ها توجه کنید. اول از هر چیزی، روی جعبه موبایل مورد نظر به دنبال برچسب رجیستری (تحت عنوان رجیستر شده) بگردید و از وجود آن اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، خرید آن گوشی موبایل کار عاقلانه ای نیست. سپس نوبت به استعلام کد IMEI (شناسه بین المللی تجهیزات موبایل) موبایلی که قصد خرید آن را دارید می رسد.

برای استعلام کد یکتای IMEI فقط کافیست کاراکترهای این شناسه را بدون احتساب خط تیره یا هر چیز دیگری به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنید. البته می توانید از کد دستوری #۷۷۷۷* یا اپ سامانه همتا نیز برای اینکار کمک بگیرید و از این طریق روند استعلام موبایل تان را دنبال کنید.

پس از انجام این کار، پیامکی با پیش شماره ۷۷۷۷ برایتان ارسال می شود که حاوی مدل و اطلاعات موبایلی است که در حال خرید آن هستید. این اطلاعات را با موبایل مورد نظرتان مطابقت دهید و ببینید که همه چیز سر جای خودش قرار دارد یا خیر.

چطور موبایل ها را در سامانه همتا ثبت کنیم؟

پیش از آنکه به سراغ سامانه همتا بروید و عملیات رجیستر کردن را شروع کنید، ابتدا برای یک بار هم که شده IMEI اصلی موبایل خود را با شناسه ای که روی جعبه حک شده مطابقت دهید.

برای به دست آوردن IMEI هم نیازی به انجام هیچ کار پیچیده ای نیست. فقط کافیست کد دستوری #۰۶#* شماره گیری کنید تا در عرض ثانیه IMEI اصلی موبایل تان روی صفحه ظاهر شود.

حالا این کد را با IMEI روی جعبه مقایسه کنید و مطمئن شوید که جعبه ای که در دست دارید متعلق به همان موبایلی است که قصد خریدش را دارید. این کارها را که انجام دادید دیگر آماده رجیستر کردن موبایل تان هستید. برای این کار هم سه راه پیش رویتان قرار دارد که در ادامه به شرح کامل آن ها می پردازیم.

کد USSD

راحت ترین روش ممکن برای رجیستر کردن موبایل، استفاده از کد USSD است. چرا که این کد در هر زمان و مکانی قابل دسترسی است و کاربر حین استفاده از آن نیازمند داشتن اینترنت نیست.

برای شروع ابتدا #۷۷۷* را شماره گیری کنید تا کد دستوری سامانه به اجرا درآید. سپس عدد مربوط به فعال سازی را وارد کرده و کلید Send را بفشارید. در پنجره بعدی، شناسه ۱۵ رقمی IMEI موبایل خریداری شده را وارد کنید و با فشردن دوباره کلید Send پا به مرحله بعد بگذارید.

حالا شماره تلفن همراه خود را در پنجره بعدی وارد کنید. در نهایت کد فعال سازی را در مرحله بعدی درج کنید و برای آخرین بار Send را لمس کنید. با به پایان رسیدن این مراحل کار تقریبا تمام است و فقط کافیست عدد ۱ را در صفحه بعدی وارد کنید تا موبایل تان در سامانه همتا به ثبت برسد. این موضوع به صورتی پیامکی به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

رجیستری
مراحل رجیستر کردن یک موبایل از طریق کد USSD سامانه همتا.

اپلیکیشن سامانه همتا

در کنار کد USSD، سامانه همتا یک اپلیکیشن خوب و کاربردی هم دارد که اگر کار کردن با اپلیکیشن ها را به هر چیز دیگری ترجیح می دهید، می توانید از آن استفاده کنید. کار کردن با این اپ نیز بسیار آسان است و اگر مراحل را بر اساس توضیحات موجود در اپ دنبال کنید مشکلی نخواهید داشت.

برای شروع گزینه «فعال سازی تلفن همراه» را بفشارید. سپس به ترتیب شماره تلفن همراه، IMEI دستگاه و همچنین کد فعال سازی خود را در پنجره اپ درج کنید و کلید «فعال سازی» را بفشارید.

برای دریافت اپلیکیشن های آی او اس و اندروید سامانه همتا می توانید به این آدرس مراجعه کنید.

اپلیکیشن سامانه همتا

وبسایت همتا

وبسایت هم یکی دیگر از راه هایی است که می توانید در کنار دیگر مسیرها از آن برای رجیستر کردن موبایل تان استفاده کنید. در این روش ابتدا باید به وبسایت سامانه همتا مراجعه کرده و وارد بخش فعال سازی شوید.

وبسایت همتا

سپس در این بخش، همانند اپ به ترتیب شماره تلفن همراه، IMEI دستگاه و همچنین کد فعال سازی خود را در بخش های مربوط به آن ها تایپ و پس از درج کد امنیتی موجود در تصویر روی فعال سازی کلیک کنید.

گوشی‌های دو سیم کارته چگونه رجیستر می ‌شوند؟

به گفته کمیته رجیستری، «در صورتی که گوشی قانونی باشد، در هنگام استعلام اصالت با استعلام یکی از شناسه‌ها، شناسه دیگر نیز در جواب پیامک ارسال خواهد شد. برای فعال سازی نیز کافی است تا یکی از سیم کارت ها را فعال کرد تا سیم کارت دوم نیز به طور خودکار فعال شود».

اگر در فرآیند رجیستری گوشی با دو سیم کارت به مشکل بر خوردید، در چنین شرایطی توصیه شده است که در صورت داشتن دو یا چند سیم کارت، هر کدام از آن ها را درون تمام شکاف ها (اسلات) قرار داده و به طور جداگانه فعال کنید. در این فرآیند محدودیتی در استفاده از یک یا چند سیمکارت وجود ندارد بنابراین می‌توان با قرار دادن یک سیمکارت در تمام شکاف‌ها، گوشی تلفن همراه خود را فعال کرد.

انتقال مالکیت

یکی از موضوعات مهم دیگر در مورد رجیستر کردن موبایل ها انتقال مالکیت است. به طور کلی اگر سیم کارتی که با آن موبایل تان را رجیستر کرده اید تغییر کرد، باید از طریق سامانه همتا، مالکیت موبایل خود را تغییر دهید تا بعدا با مشکلی رو به رو نشوید.

برای انتقال مالکیت هم فقط کافیست از یکی از ابزارهایی که در بالا به آن اشاره کردیم کمک بگیرید و بر اساس راهنمای آن مسیر انتقال مالکیت را طی کنید. اما از آنجایی که استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* همیشه راحت ترین روش ممکن است، استفاده از این روش را به شما توصیه می کنیم.

طبق این روش ابتدا باید کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره گیری و در میان گزینه های موجود «انتقال مالکیت» را انتخاب کنید. در مرحله بعدی، باید شماره تلفن سیم کارتی که هم اکنون موبایل مورد نظر با آن رجیستر شده را وارد کنید.

سپس باید به دنبال رمز سیستم همتای سیم کارت قبلی بگردید و آن را در بخش مربوط به آن تایپ کنید. با ورود به مرحله بعدی، نوبت به ارسال شناسه IMEI‌ می رسد، آن را وارد کنید و Send را بفشارید.

با این کار به صفحه ای ارجاع داده می شوید که از شما می خواهد شماره تلفن همراه جدید خود را در آن وارد کنید. اطلاعات خواسته شده را ارائه دهید و آن ها را تایید کنید تا در نهایت پیامک موفق آمیز بودن پروسه برایتان ارسال شود.

موبایل های مسافرتی چگونه رجیستر می شوند؟

جالب اینجاست که بدانید وزات صنعت، معدن و تجارت، برای رجیستر کردن موبایل هایی که مسافران با خود از خارج کشور به ایران می آورند هم راه حلی دارد. بر اساس چیزی که این وزارت خانه می گوید، مسافران با ورود به خاک ایران، باید شناسه IMEI موبایل های خود را در گمرک محل ثبت کنند و عوارض آن را هم بپردازند.

با این کار، کد فعال سازی مورد نیاز برای ریجیستر کردن موبایل در اختیار مسافران قرار می گیرد (کد رجیستری) و آن ها از آن پس می توانند با ورود به سایت سامانه همتا گجت هایشان را رجیستر کنند.

برای آگاهی از طریقه دقیق رجیستری موبایل‌های مسافرتی، مطالعه این مقاله از دیجیاتو را به شما توصیه می ‌کنیم.

سوالات متداول کاربران درباره نحوه رجیستر کردن گوشی

به چند روش می‌توان گوشی را رجیستر کرد؟

اگر گوشی‌ از مغازه خریداری شده باشد، باید کد رجیستری همراه داشته باشد تا در سامانه همتا موبایل به ثبت برسد. اگر به طور مسافری آورده شده باشد، باید در گمرک فرودگاه اظهار شده و بعدها عوارض آن به طور آنلاین پرداخته شود.

آیا می‌توان گوشی‌های آیفون را بدون پاسپورت رجیستر کرد؟

گوشی آیفونی که به صورت مسافری وارد کشور شده باشد باید در وهله اول به گمرک فرودگاه اظهار شده باشد و سپس عوارض آن یا در همان فرودگاه و یا بعدها در مدت زمانی مشخص به طور آنلاین پرداخت شود.

نحوه رجیستر کردن گوشی‌های سامسونگ به چه صورت است؟

گوشی‌های سامسونگ به مانند تمامی گوشی‌های موبایل دیگر از طریق سامانه همتا و با کد رجیستری اخذ شده از فروشنده رجیستر می‌شوند. اگر گوشی‌ها مسافری وارد شده باشد، باید در گمرک اظهار شده و بعدها عوارض آن بطور آنلاین پرداخت شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • علیرضا
    علیرضا | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

    منکه دیگه خحالت میکشم, مسئولين دیگه شورشو درآوردن که اینقدر به فکر مردمن که کالای چینی بی کیفیت به دست مردم نرسه دیگه خوبیو از حد گذروندین بسه دیگه عذاب وجدان گرفتیم یکمم به فکر خودتون باشین

  • hector_k2
    hector_k2 | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

    راستی اقا مگه قرار نشد این طرح رجیستری اجرا بشه که عملا واردات بیوفته دست دو سه تا شرکت که دولت راحتر بتونه با تخلفات مقابله کنه !! الان ایفون X 256 قیمت دلاریش 1145 هستش که با 5% مالیات امارات میشه 1203، که با دلار 4200 تومنی محاسبه کنی میشه 5.050.290 شما هم 15% سود میگیرید تو گمرک میشه 757.543 یعنی کلا میشه 5.800.000 الان مدیا پردازش داره میده 7.250.000 تومن !!! این دزدی نیستش پس چیه ؟؟ یعنی 100 رحمت به قاچاقچی ، قاچاق میکردی ولی مرد بودی که به یه کمسود رضایت میدادی !!! اینا رسما دزدن !!!!!

    • Ghost
      Ghost | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

      داداش این که معلموه ، طرح راه انداختن تا بیشتر دزدی کنن و دست خودشون باشه فقط

    • binam
      binam | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

      حرف حق جواب نداره. وای به روزی که دزدی قانون بشه.

  • hector_k2
    hector_k2 | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

    اقا من قبول میکنم که باید سامانه رجیستری باید داشته باشیم تا گوشی ها قاچاق نشه ، قبول !!! ولی چرا دیگه شماره تلفن رو ثبت میکنی ؟ چرا با هر IMEI فقط یه سیم کارت ؟؟؟من گوشیم یه سیم کارته ولی دوتا سیم کارت دارم پولم ندارم یکی دیگه بخرم !! اصلا به شما چه ارتباطی داره من چه جوری میخوام از گوشیم استفاده کنم !! پولش رو دادم هر جوری دلم بخواد میخوام استفاده کنم !! این مسخره بازیا چیه انقال مالکیت ، بابا مالک همشون خودمم !!

    • binam
      binam | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

      او گفت: فقیر باید زیر چرخ توسعه له بشه.

  • shahroz73
    shahroz73 | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

    سلام ،میخواستم بدونم این برای همه ی گوشی هاست همه باید انجام بدم یا کسایی که تازه خریدن یا میخوان بخرن ممنون میشم جواب بدید!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی