ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیت کوین ممنوع شد
تکنولوژی

بانک مرکزی خرید و فروش ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرد

تا به امروز سیاستی که بانک مرکزی در قبال ارز‌های دیجیتالی همچون بیت‌کوین، اتریوم و... اتخاذ کرده بود مبنی بر سیاست خنثی بود به طوری که نه آن را رد می‌کرد و نه تایید. این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۴

تا به امروز سیاستی که بانک مرکزی در قبال ارز‌های دیجیتالی همچون بیت‌کوین، اتریوم و... اتخاذ کرده بود مبنی بر سیاست خنثی بود به طوری که نه آن را رد می‌کرد و نه تایید. این موضوع با اینکه واکنش کارشناسان و حتی وزیر ارتباطات را در پی داشت ولی تا به امروز همچنان سیاست اصلی بانک مرکزی بود. با اینکه به نظر می‌رسید در نهایت با کارشناسی‌های لازم این ارزهای دیجیتالی جای خود را به نحوی در سیستم دولتی باز کنند، ولی بانک مرکزی امروز اعلام کرد که خرید و فروش هرگونه ارزهای دیجیتالی در مراکز پولی و مالی ممنوع است و با متخلفین برخورد خواهد شد.

به گفته بانک مرکزی در جلسه سی‌ام شورای عالی مبارزه با پولشویی که در تاریخ 9 دی ماه 1396 برگزار شد، مقرر شد که به کارگیری ابزار بیت کوین (BitCoin) و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام شود. این مصوبه در نهایت از 28 فروردین ماه ابلاغ شده و در حال حاضر در تمام مراکز مالی کشور برقرار است.

بانک مرکزی علت اصلی این ممنوعیت را در قابلیت‌های بیت‌کوین و سایر ارزهای مجازی دنبال کرده و در بیانیه خود اینچنین توضیح داده است:

«از آنجایی که انواع ارزهای مجازی از این قابلیت برخوردار هستند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای مجازی را به بانک ها ابلاغ کرده است.»

بیت کوین ممنوع شد

در نهایت بانک مرکزی تاکید کرده که تمام شعب و واحدهای تابعه بانک ها و موسسات اعتباری و صرافی ها باید از انجام هر گونه خرید و فروش ارزهای مذکور و یا انجام هر گونه اقدامی که به تسهیل و یا ترویج ارزهای یاد شده بینجامد، به طور جد اجتناب کنند. همچنین لازم به ذکر است که بنا به اعلام این سازمان، با متخلفین (خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتالی) برابر قوانین و مقررات مربوط برخورد خواهد شد.‏

پیش از این اعلام شده بود نمایندگان مجلس وارد موضوع ارزهای رمزنگاری شده‌اند و قصد دارند با مطالعه روی این فناوری، از ویژگی‌های قابل استفاده آن در کشور بهره ببرند. حتی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده بود که: «ایجاد و استفاده از ارز دیجیتال در مبادلات بین کشورها مسبب تضعیف ارز قالب یعنی دلار است.» وی البته تاکید کرده بود «در صورتی که تحقیقات مجلس در فاز اول جواب مثبتی دهد اعضای کمیسیون اقتصادی نشست مشترکی با حضور مسئولان ارشد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی برگزار می‌کنند.» به نظر می‌رسد لااقل در حال حاضر این تحقیقات نتیجه مثبتی نداشته چرا که تا اطلاع ثانوی خرید و فروش این ارزها ممنوع است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • pop_0098
    pop_0098 | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    به نظر من همه باید ازاد باشند پول خودشون را به هر روشی دوست دارند تگه داری کنند این که نبیاد دلاربخره یا بیت کون به کسی مربوط نیست چه برسه دولت و چه برسه براش قانون هم بزارند من دوست دارم ریال دربیارم دلارش کنم برای ایندگانم بزارم دیگه این غیر قانونی نیست حالا برعکسش دولت خوب دوست داره دلار یکی بیار تو ایران ریال کنه پس انتظارش را نداشته باشه ریال کسی تبدیل به پول دیگه ای نکنه

  • سپهر هدایت
    سپهر هدایت | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    دلیلش حتما اینه که مردم تومنشون را تبدیل به چیزی که در دست حکومت نیست نکنند، مثلا وضعیت دلار هم به همین منوال هست.
    در اصل هدفشون اینه که مردمی که میخواهند سرمایشون را حفظ کنند، چون به تومن بی‌اعتماد هستند، را متضرر کنند. و از طرفی با قانون پولشویی میخواهند دلارهای مردم بگیرند.
    و دقیقا در این زمان و موقعیت که احتمال پایین آمدن ارزش ریال ایران بسیار بسیار بالاست، این قانون و قانون دلار ۴۲۰۰ و قانون پولشویی و دیگر ارزها در حال اجراست. تا سرمایه اندک مردم بر باد رود.

  • محمدی
    محمدی | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    چقدر چرت پرت می گید حالا خوبه عیر از چین چند کشور دیگه هم روی خوش به بیت کوین ندادند

  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    هر روز بدتر از دیروز
    عوض اینکه هرچی زمان میگذره پیشرفت کنیم بدتر عقب مونده تر میشیم
    والا عربا خودشون دارن پیشرفت میکنن اونوقت شماها کاسه داغتراز آش شدید دارید برمیگردید به ۱۴۰۰ سال پیش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی