ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

نمایش شماره سیم کارت آخرین صاحب موبایل در سامانه همتا

طرح رجیستری تمامی ابعاد حقوقی تلفن‌های همراه را زیر نظر گرفته، از نحوه ورود دستگاه که باید قانونی و رجیستر شده باشد تا ثبت هویت کاربران موبایل. بر اساس قوانین طرح رجیستری، هر گوشی تلفن ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۵

طرح رجیستری تمامی ابعاد حقوقی تلفن‌های همراه را زیر نظر گرفته، از نحوه ورود دستگاه که باید قانونی و رجیستر شده باشد تا ثبت هویت کاربران موبایل. بر اساس قوانین طرح رجیستری، هر گوشی تلفن همراه باید با کد IMEI همان دستگاه در سامانه همتا رجیستر و شماره سیم کارت کاربر حقیقی در سامانه ثبت شود.

ثبت شماره سیم کارت صاحب موبایل هنگام خرید گوشی دست دوم و خریداران بعدی اهمیت خود را نشان می‌دهد؛ چراکه احتمال سرقتی بودن موبایل را روشن می‌کند. به همین دلیل ثبت اطلاعات سیم کارت صاحب اول و دوم موبایل اهمیت دارد. اما اگر به هر دلیلی دسترسی به فروشنده گوشی دست دوم میسر نبود چه باید کرد؟

از این به بعد خریداران موبایل دست دوم می‎توانند در «سامانه همتا» با بررسی وضعیت سابقه شناسه دستگاه IMEI، از شماره سیمکارت آخرین مالک تلفن همراه مطلع شود.

همچنین اگر فردی بخواهد تلفن همراه خود را به شخص دیگری بفروشد، ملزم است فرآیند انتقال مالکیت تلفن همراه را برای سیمکارت شخص خریدار، فعال کند. به گفته پایگاه سامانه همتا بهتر است فرایند انتقال مالکیت زمان خرید و فروش تلفن همراه انجام شود در غیر این صورت عواقب ناشی از انجام‌ ندادن فرآیند انتقال مالکیت، برعهده خریدار خواهد بود.

اما ممکن است پروسه انتقال مالکیت هنگام خرید و فروش انجام نشده و پس از آن هم خریدار به فروشنده دسترسی نداشته باشد. در چنین شرایطی خریداران می‌‎توانند پس از ورود به کارتابل خود در «سامانه همتا» به بخش «وضعیت شناسه دستگاه (IMEI) بروند و با وارد کردن شناسه IMEI تلفن همراه، شماره سیمکارت آخرین مالک را مشاهده کنند و در نتیجه برای انجام فرآیند انتقال مالکیت با صاحب قبلی تماس بگیرند.

خریدارن موبایل کارکرده می‌توانند برای انتقال مالکیت به درگاه اینترنتی سامانه همتا مراجعه کنند و به دو شیوه وارد کردن شماره تلفن همراه خود یا ثبت نام در سیستم و استفاده از کد ملی، وارد سیستم شوند.

گفتنی است در صورتی که شناسه IMEI تحت مالکیت هیچ شماره سیم کارتی نباشد پیغام موفقیت‌آمیز بودن فرآیند نمایش داده می‌شود. ولی اگر شناسه IMEI، تحت مالکیت شخص دیگری باشد، اطلاعات تماس آخرین مالک تلفن همراه نمایش داده می‌شود

از سوی دیگر شیوه انتقال مالکیت گوشی‌های موبایل از طریق کد USSD همچنان فراهم است. در این روش فروشنده موبایل دست دوم، ابتدا باید کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره گیری و در میان گزینه های موجود «انتقال مالکیت» را انتخاب کند و مراحل را طبق دستورالعمل ساده‌ای که به وی داده می‌شود ادامه دهد.

سوالات متداول

آیا در طرح رجیستری میتوان شماره آخرین صاحب موبایل را دید؟

سامانه همتا به‌عنوان مرجع طرح رجیستری موبایل و تبلت این قابلیت را دارد که شماره آخرین صاحب موبایل را نمایش دهد.

چگونه شماره موبایل آخرین صاحب موبایل را ببینیم؟

با خرید موبایل دست دومی که شماره و صاحب قبلی آن مشخص نیست می‌توانید شناسه دستگاه IMEI را در سامانه همتا وارد کنید و اطلاعات صاحب قبلی موبایل را بخوانید.

فرایند انتقال مالیکیت موبایل چه زمانی و توسط چه کسی باید انجام شود؟

با طرح رجیستری انتقال مالیکیت اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. درواقع اگر شما فرایند انتقال مالیکیت را کامل انجام ندهید با مشکل مواجه خواهید شد. هرکسی که قصد فروش موبایل خود را داشته باشد باید قبل از فروش فرایند انتقال مالیکیت را در سامانه همتا طی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • م نوروزی
    م نوروزی | ۱۱ مرداد ۱۴۰۲

    در حال حاضر دیگه شماره موبایل مالک فعلی نمایش داده نمیشه! فقط عنوان میشه موبایل تحت مالکیت شماره دیگه ای هست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی