ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هیجان با طعم باواریا؛ بررسی ب ام و سری یک در پیست اتومبیل رانی آزادی [تماشا کنید]

گرچه وضعیت بازار خودروهای وارداتی روز به روز غم انگیز تر می شود و شرایط عجیب و غریب و تعرفه هایی که در هیچ جای این کره خاکی وجود ندارد، عملا این بخش را وارد ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

گرچه وضعیت بازار خودروهای وارداتی روز به روز غم انگیز تر می شود و شرایط عجیب و غریب و تعرفه هایی که در هیچ جای این کره خاکی وجود ندارد، عملا این بخش را وارد یک بحران عظیم کرده است و بسیاری از کسب و کارهای مربوط به این حوزه با مشکل جدی مواجه شده اند.

با این وجود شرکت های وارد کننده دست به حرکات جدیدی زده اند و رویه جدیدی را در قبال معرفی محصولات جدید به بازار دنبال می کنند.

شرکت پرشیا خودرو که به عنوان نمایندگی بی ام و در ایران سابقه فعالیت بسیار طولانی در فراز و نشیب های دائمی بازار خودروهای وارداتی داشته است.

برای اولین بار شرایطی را برای رسانه ها و خبرنگاران مهیا کرده است تا به تست و بررسی محصول جدید این شرکت بپردازند.

شرکت پرشیا خودرو با توجه به قانون منع واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار مجبور به عرضه سری های 1 و 2 و 3 در مدل های پایین تر به بازار را دارد و عملا ورود مدل های بالاتر همچون سری 5 و 7 و SUV های این شرکت دیگر وجود ندارد.

پرشیا خودرو دو محصول 120i  و 125i را برای این تست درایو در نظر گرفته بود که در ادامه با چاشنی هیجان روز کاملا متفاوتی را برای اصحاب رسانه رقم زد.

شرکت پرشیا خودرو برای نشان دادن قابلیت های واقعی مدل قوی تر یعنی 125i، راننده حرفه ای و قهرمان اتومبیل رانی کشور یعنی نادر جعفری را به این برنامه دعوت کرده بود تا قابلیت ها و پتانسیل واقعی این خودرو را نشان دهد.

نادر جعفری از آن جا که در هر دو رشته مسابقات اتومبیل رانی سرعت و دریفت تجربه و مهارت بسیار بالایی دارد. پس از قرار گیری در پشت فرمان 125i با خاموش کردن سیستم های کمکی و محدود کننده الکترونیکی، حداکثر قابلیت های خودرو را به نمایش گذاشت و با ثبت زمان یک دقیقه و یک ثانیه در پیست آزادی نشان داد که این مدل جز معدود خودروهای اسپرت با قابلیت های فنی بالا در بازار کشورمان به شمار می رود.

شرکت بی ام و در سال 2004 بود که با معرفی سری یک به عنوان یک خودروی هاچبک، کوچک ترین محصول خود را وارد بازارهای جهانی کرد.

در ادامه مدل های کوپه و کانورتیبل این سری نیز توسط بی ام و عرضه شد، که در سال های قبل پای این سری در نسل گذشته به کشور ما نیز باز شده بود.

در ادامه نسل جدید این خودرو در سال 2011 با کدهای F20  و F21 معرفی شد که به صورت ممتد و هر ساله با فیس لیفت های متعدد چه در بخش ظاهری و چه در بخش فنی توسط بی ام و به روز رسانی شده است.

اما چند سالی است که این شرکت با نام گذاری جدید محصولات خود مدل های کوپه و کانورتیبل را به سری بالاتر یعنی سری 2 منتقل کرد و سری یک تنها مخصوص به مدل هاچبک این خودرو در دو نسخه 3 و 5 درب شد.

البته بی ام و برای بازار کشور چین مدل سدان این خودرو با کد F52 را نیز عرضه کرده است که از پلت فرم محور متحرک جلو این شرکت استفاده می کند. در واقع یکی از نکات منحصر به فرد سری یک را باید استفاده از پلت فرم محور متحرک عقب در یک خودروی هاچبک قلمداد کرد. به گونه ای که بی ام و سری یک تنها هاچبک محور متحرک عقب جهان به شمار می رود.

در حال حاضر سری یک در 7 مدل مختلف با قوای محرکه بنزین سوز عرضه می شود اما با توجه به قوانین واردات، پرشیا خودرو تنها دو مدل یعنی 120i و 125i در نسخه 5 درب عرضه می کند.

مهم ترین تفاوت های این دو مدل را باید در قوای فنی، طراحی ظاهری و امکانات آن ها جست و جو کرد.

در مدل 120i که در حال حاضر نسخه موسوم به پریمیوم آن عرضه می شود. این مدل از موتور 4 سیلندر توربوشارژ شده با کد B48 بهره می گیرد. این موتور که از توربوشارژر دو بخشی موسوم به twin scroll بهره می گیرد. توانایی تولید 181 اسب بخار قدرت در حداکثر دور موتور 5000 rpm و 290 نیوتن متر گشتاور در دورهای 1350 تا 4250 rpm را دارا است. جعبه دنده 8 سرعته ZF نیز وظیفه انتقال گشتاور را تنها به چرخ های عقب دارد.

این موتور به نوعی جانشین موتور مشهور بی ام و یعنی N20 به شمار می رود. شتاب صفرتاصد این خودرو طبق اعلام شرکت بی ام و 7.1 ثانیه است و حداکثر سرعت خودرو معادل 225 کیلومتر بر ساعت است. وزن خودرو نیز معادل 1455 کیلوگرم است.

مصرف سوخت ترکیبی خودرو نیز توسط شرکت بی ام و 5.8 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

در بخش امکانات و تجهیزات تفاوت اصلی این مدل با 125i را باید در طراحی متفاوت سپر جلو، سقف پانورمیک، رینگ های 17 اینچی در مدل 120 و 18 اینچی در مدل 125، فرمان مجهز به پدل شیفتر و صندلی های تمام برقی در مدل 125i و امکاناتی از این دست جست و جو کرد.

مدل 125i نیز از موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ شده استفاده می کند که دقیقا همان کد موتور مدل 120i یعنی B48 است اما ورژن قدرتمند تری از این موتور به شمار می رود.

در واقع این موتور توانایی تولید 221 اسب بخار قدرت در حداکثر دور 5200 rpm و 310 نیوتن متر گشتاور در دورهای 1400 تا 5000 rpm تولید می کند.

این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 6.1 ثانیه زمان نیاز دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل 5.9 لیتر اعلام شده است و وزن آن معادل 1475 کیلوگرم است.

حداکثر سرعت خودرو نیز به 243 کیلومتر بر ساعت می رسد. همچنین تعلیق M sport نیز در این مدل استفاده شده است که تنظیمات متفاوتی دارد.

به صورت کلی امکانات و تجهیزات رفاهی سری یک طبق اعلام شرکت پرشیا خودرو به صورت زیر است.

سیستم خاموش و روشن شدن اتومات، باز کردن درب و روشن کردن بدون سوئیچ، فرمان چرمی M، لاستیک Run Flat، دوربین عقب، دزدگیر، سانروف، رادار جلو، رادار تغییر خطوط، رادار عابر پیاده، صندلی های اسپرت، کروز کنترل، سنسور پارک، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های LED، فنربندی اسپرت، آینه های داخلی و بیرونی ضد انعکاس نور، مسیر یاب حرفه ای، مانیتور بزرگ، بلوتوث، درگاه USB، صندلی های جلو برقی حافظه دار مجهز به گرمکن و با قابلیت پر کننده گودی کمر در ردیف جلو اشاره کرد.

پس از انتظاری چند ساعته با توجه به کنداکتور فشرده برنامه، در نهایت پشت فرمان 120i نشستیم و توانستیم چند دوری را با این خودرو دور پیست آزادی بزنیم.

بدون هیچ شکی در بخش قوای محرکه فنی با بهترین های امروز صنعت خودروسازی طرف هستیم و شرکت بی ام و که استاد بلامنازع در زمینه هماهنگی جعبه دنده و موتور به شمار می رود.

با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت(مدل 120i برخلاف مدل 125i به حالت اسپرت پلاس مجهز نیست) شروع به حرکت کردیم. شتاب گیری خودرو به نسبت خوب ارزیابی می شود و پس از به دور افتادن موتور شاهد شتاب گیری ثانویه خوبی از 120i هستیم.

انتظار داشتیم که فرمان خودرو کمی سنگین تر باشد. اما همچنان قرار دادن خودرو در حالت اسپرت به مقدار بسیار زیادی حس و حال فرمان را دو چندان می کند و ارتباط خوبی با محور جلو خودرو برقرار می کند.

محور جلوی خودرو را نمی توان عاری از هر گونه کم فرمانی قلمداد کرد و با توجه به تایرهای بریجستون پوتنزا که لاستیک های شهری تری به نسبت نمونه های کانتیننتال استفاده شده در مدل 125i هستند، بیشتر حس می شود.

البته این مورد شاید تنها توسط افراد حرفه ای و یا در پیست های اتومبیل رانی خود را نشان دهد و در رانندگی معمول شهری و حتی جاده های کوهستانی از درجه اهمیت کمتری برخوردار است و آنقدر راننده مدهوش قوای محرکه درجه یک این خودرو می شود که دیگر به چنین مسائلی حتی فکر هم نخواهد کرد.

با خاموش کردن ESP می توان محور عقب خودرو را دچار بیش فرمانی یا همان حالت دریفت کرد که چندان توصیه نمی شود، زیرا ریسک و خطر حادثه را دو چندان می کند.

در پایان بررسی های دقیق تر و جاده ای این خودرو را در صورت فراهم شدن شرایط به آینده موکول می کنیم اما بدون شک سری یک انتخاب کاملا متفاوت به نسبت دیگر خودروها به شمار می رود و تجربه لذت بخش رانندگی با آن، این خودرو را به معدود انتخاب با لذت بالای رانندگی در بازار خودروی بشدت کسل کننده و بی هیجان امروز ما می کند.

برای رسیدن به این لذت اما سد بسیار بزرگی به نام بهای پرداختی خودرو قرار دارد که می تواند پس از خواندن این مطلب شما را به کلی دلسرد کند.

در حال حاضر مدل 120i پریمیوم 2018 با توجه به تعرفه های فعلی 439.9 میلیون تومان قیمت خورده است. 125i داینامیک نیز قیمتی برابر با 484 میلیون تومان دارد و در نهایت برای خرید گل سرسبد سری یک ها یعنی 125i داینامیک اسپرت باید 499 میلیون تومان از جیب مبارک خود هزینه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Ali Kharaman
    Ali Kharaman | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

    اگر قیمت رو همون اول نوشته بودید تا آخر نمیخوندمش :))))

  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

    مگر نه اینکه خودروهای بالای 40 هزار دلار اجازه واردات نمیگیرن؟ پس این خودرو، نهایتا میتونه 40 هزار دلار قیمت داشته باشه...از طرفی هم این ها وارد کننده رسمی هستند و بهشون دلار 4200 تومنی تعلق میگیره برای واردات، یعنی قیمت گرون ترین بی ام و وارداتی نهایت در میاد 168 میلیون...تعرفه واردات برای خودروی 2000 هم طبق قانون قدیم 55 و نهایت طبق قانون جدید 70 درصد هست...یعنی نهایت قیمت با بالاترین تعرفه ورود و غیره میشه 285 میلیون...اونوقت این قیمت 499 میلیون دقیقا از کجا اومده؟ این شرکت دقیقا چقدر قراره سود ببره سر هر ماشین؟...در واقع اگر حساب کنی، سودی که پرشین خودرو میبره سر ماشین های بی ام و، بیشتر از کل هزینه ای هست که خود شرکت بی ام و داره از مشتری هاش بابت فروش این ماشین میگیره...یعنی ما مردم ایران خودمون هم به خودمون رحم نمیکنیم...مسئولین از یه ور تعرفه رو بالا میبرن، و خودمون هم از یه ور با سودهای کلان و غیر منطقی ماشین هارو قیمت گذاری میکنیم، هیچکس هم نیست بیاد به این شرکتا بگه این برآورد قیمت رو دقیقا چطور انجام دادید و چرا این قیمت میفروشید ماشین رو...

    • vahid hajizadeh
      vahid hajizadeh | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

      داداش،این مملکت به فنا رفته،هرچی بگی،بی فایدست

  • Vahid
    Vahid | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

    سری یکو چارصد پولش بدی!!!!باید پولت مفت بدست اومده باشه همچین شکری بخوری!! بنظرتون مافیای خودرو ایران قویه یا مافیای ایتالیا??? من میگم ایران چون وزیرای مملکتو فعلا که اینا انتخاب میکنن!!!

مطالب پیشنهادی