ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش مالی مایکروسافت؛ قمار روی سرفس، ایکس باکس و لینکدین بالاخره نتیجه داد

مایکروسافت اخیراً گزارش خود از سه ماهه سوم سال مالی 2018 را منتشر کرده و خبر از دستیابی به درآمد 26.8 میلیارد دلاری و سود خالص 7.4 میلیارد دلاری داده است. درآمد این کمپانی نسبت ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

مایکروسافت اخیراً گزارش خود از سه ماهه سوم سال مالی 2018 را منتشر کرده و خبر از دستیابی به درآمد 26.8 میلیارد دلاری و سود خالص 7.4 میلیارد دلاری داده است. درآمد این کمپانی نسبت به همین بازه در سال گذشته تا 16 درصد افزایش یافته و سود خالص هم رشد قابل توجه 35 درصدی را پشت سر گذاشته است.

مثل همیشه، مایکروسافت آفیس و سرویس های ابری نقش اساسی در این موفقیت بازی کرده اند و از طرف دیگر، شاهد افزایش غافلگیرکننده درآمدهای حاصل از لینکدین و دیوایس های سرفس بوده ایم که نشان می دهد مایکروسافت گستره عظیمی از محصولات و سرویس ها را به دست مشتریان رسانده که می توانند به نوبه خود بسیار سودمند باشند.

آفیس 365 در حال حاضر بیش از 135 میلیون کاربر سازمانی فعال دارد و 30.6 میلیون نفر هم اشتراک آفیس 365 مصرف کنندگان را خریداری کرده اند. به صورت کل درآمد ناشی از محصولات سرور و سرویس های ابری با افزایش 20 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده که می توان آن را مدیون افزایش 93 درصدی درآمد از آژور دانست.

مایکروسافت آفیس 365

اگرچه واحد سرفس طی سه ماهه پیشین درآمد چندانی به همراه نیاورد، طی سه ماهه اخیر با افزایش 32 درصدی درآمد نسبت به سه ماهه سوم سال مالی 2017 همراه بوده. به تبع همین موضوع، مایکروسافت یک بار دیگر سرفس را در لیست تجارت های هدف گذاری شده برای درآمد میلیارد دلاری قرار داده. بنابراین سه ماهه آتی بسیار مهم خواهد بود و نشان می دهد که سرفس قادر به حفظ جایگاه فعلی و بهبود آن خواهد بود یا خیر. گفتنی است مایکروسافت هنوز در سال جدید هیچ دیوایس سرفسی روانه بازار نکرده اما گفته می شود که سرفس نوت پد در راه است.

درآمد بخش گیمینگ مایکروسافت با افزایش 345 میلیون دلاری یا رشد 18 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده که اصلی ترین عامل آن رشد 24 درصدی درآمد نرم افزارهای ایکس باکس و سرویس ها است. تعداد کاربران ایکس باکس لایو نیز هم اکنون به 59 میلیون نفر رسید که گرچه نسبت به سه ماهه گذشته تغییر خاصی نکرده اما تا 7 میلیون کاربر از همین زمان در سال گذشته بیشتر است.

ایکس باکس وان ایکس

طبق معمول چند سال اخیر، مایکروسافت هنوز تمایلی به ارائه آمار فروش سخت افزار ایکس باکس وان نشان نمی دهد و به همین خاطر، حدس فروش این کنسول سخت است. کمپانی ردموندی مشخصاً برای آینده ای در حوزه گیمینگ آماده می شود که فراتر از برند ایکس باکس می رود و سرویس های اشتراکی ابری نقشی اساسی در این آینده ایفا می کنند.

هزینه های عملیاتی واحد «کامپیوترهای شخصی» که ایکس باکس یکی از زیرمجموعه های آن است با افزایش 5 درصدی همراه بوده و اکثر این سرمایه صرف جستجوگر، هوش مصنوعی و گیمینگ می شود. هنوز مشخص نیست سرمایه های بخش گیمینگ صرف چه چیزی می شوند، اما ساخت بازی های انحصاری برای پلتفرم ایکس باکس و گام برداشتن به سمت تبدیل شدن به «نت‌فلیکسِ بازی های ویدیویی» با اشتراک Game Pass محتمل ترین گزینه ها به نظر می رسند.

در حال حاضر یک سال از زمانی که مایکروسافت شروع به درج عملکرد لینکدین در گزارش های مالی خود کرد می گذرد و این شبکه اجتماعی، 1.3 میلیارد دلار از درآمد سه ماهه اخیر را به خود اختصاص داد که از رشد 37 درصدی نسبت به همین بازه در سال 2017 و احتمال بازگشت سرمایه گذاری 26 میلیارد دلاری مایکروسافت حکایت دارد.

مایکروسافت شاید به دنبال تجارت هایی فراتر از ویندوز باشد، اما این بدان معنا نیست که سیستم عامل مورد اشاره نقشی مهم در درآمد کل ایفا نمی کند. فروش لایسنس های ورژن Pro ویندوز با رشد 11 درصدی همراه بوده. در این بین اما علی رغم تقاضای بالا برای پی سی های سازمانی، فروش لایسنس های سایر ورژن های ویندوز کاهش 8 درصدی را پشت سر گذاشته و مایکروسافت تقصیر را به گردن دیوایس های اقتصادی با هزینه های کمتر لایسنس می اندازد.

در نهایت عملکرد مایکروسافت در سه ماهه اخیر با انتظارات پیشین تحلیلگران مطابقت دارد و نشان می دهد که سیاست های اتخاذ شده در قبال کلاد و فروش اشتراک موفقیت آمیز بوده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ارسل ارغوان
    ارسل ارغوان | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    خط اول میشه سه ماهه نخست یا اول?

مطالب پیشنهادی