ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا و آژانس فضایی اروپا قصد دارند خاک مریخ را به زمین بیاورند

به تازگی ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) از قصد خود برای جمع آوری نمونه های خاک مریخ و آوردن آن به زمین خبر داده اند. با این حال این تنها اولین قدم برای این ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۵

به تازگی ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) از قصد خود برای جمع آوری نمونه های خاک مریخ و آوردن آن به زمین خبر داده اند.

با این حال این تنها اولین قدم برای این مأموریت رباتیک است و هنوز هیچ قراردادی برای اجرای چنین مأموریتی منعقد نشده. در مرحله بعد قرار است تلاش برای دستیابی به این هدف امکان سنجی شود و نیز ارزش انجام چنین کاری مورد بررسی قرار گیرد. این مرحله قرار است در سال 2019 انجام شود .

در صورتی که مأموریت مورد بحث عملی شود، در حداقل 3 فاز اجرایی خواهد شد. ابتدا باید نمونه هایی از خاک مریخ تهیه و جمع آوری شوند. به نظر می رسد این مرحله نسبتاً ساده باشد، زیرا از هم اکنون امکانات پایه آن فراهم است.

کاوشگر Mars 2020 ناسا که قرار است در سال 2020 از زمین پرتاب شود، اکنون به تجهیزات نمونه برداری از خاک سیاره سرخ مجهز شده. همچنین کاوشگر ExoMars متعلق به اتحادیه اروپا که قرار است در سال 2021 روی سطح مریخ فرود آید می تواند از طریق مته کاری سطح این سیاره، نمونه های مورد نیاز را جمع آوری نماید.

مرحله دوم مأموریت که هنوز طراحی نشده شامل فرود خودروهای کاوشگری در نزدیکی دو کاوشگر یاد شده قبلی است. این خودروها نمونه های به جا مانده از کاوشگرهای اصلی را جمع آوری می کنند.

در مرحله سوم یک سفینه فضایی از زمین ارسال می شود تا با خودروهایی که نمونه های خاک را جمع آوری کرده اند دیدار کند و به این ترتیب نمونه ها را دریافت کرده و به زمین باز گردد. هنگامی که نمونه ها به زمین بازگشتند، ابتدا باید قرنطینه شده و سپس برای تحلیل ها مورد استفاده قرار بگیرند.

با توجه به اینکه قرار نیست به این زودی ها شاهد قدم گذاشتن انسان ها روی مریخ باشیم (حداقل از سوی ناسا) این پروژه که هنوز اما و اگرهای بسیاری در آن به چشم می خورد، احتمالاً کمک خواهد کرد بتوانیم کاوش هایی را روی خاک مریخ انجام دهیم.

 

تماشا کنید: تست موفقیت آمیز چتر غول پیکر فضاپیمای ExoMars برای فرود روی مریخ

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • yosof
    yosof | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

    از قول یک آمریکایی: آقا ما خودمون اینهمه فقیر و کارتون خواب داریم
    چرا پولامونو توی مریخ هزینه میکنین؟!
    شما برای پول میرین مریخ و ماه ...

مطالب پیشنهادی