ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

روند کند بکارگیری تکنولوژی؛ وجود تنها ۴ عوارضی با امکان پرداخت الکترونیکی در کشور

از شهر که خارج می‌شوید حتما گذرتان به عوارضی می‌افتد. گیت‌هایی که راه را بند آورده‌ و برای اخذ مبلغی ناچیز خودروها را به صف کرده‌‌اند. در اواخر روزهای تعطیل این ترافیک ممکن است ساعت‌ها ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۰

از شهر که خارج می‌شوید حتما گذرتان به عوارضی می‌افتد. گیت‌هایی که راه را بند آورده‌ و برای اخذ مبلغی ناچیز خودروها را به صف کرده‌‌اند. در اواخر روزهای تعطیل این ترافیک ممکن است ساعت‌ها زمان مسافران را بگیرد و خستگی جاده را در تن‌شان چند برابر کند.

با آنکه بهترین راه برای کاهش این ترافیک افزایش گیت‌های پرداخت الکترونیکی است اما این موضوع با بی‌توجهی مسئولان روبه‌روست و به جز نبود تبلیغات و اطلاع رسانی دقیق در این رابطه، فقط 4 ایستگاه‌ه عوارضی مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی هستند.

گیت‌هایی که بالای آنها تابلو پرداخت نقدی نصب شده، صف طولانی‌تری دارند و برعکس گیت‌هایی که پرداخت آنها به صورت الکترونیکی است، خلوت هستند. برای کسانیکه زیاد در جاده تردد می‌کنند، عبور از گیت‌های الکترونیکی بهترین گزینه است.

بدون توقف عوارض بپردازید

برای پرداخت عوارض الکترونیکی باید برچسب الکترونیکی داشت که دریافت آن چند شیوه دارد. خرید از سامانه اینترنتی ، مراجعه حضوری به نمایندگان مجاز فروش برچسب، شعب منتخب بانک مسکن و همچنین در آینده نزدیک تهیه برچسب از دفاتر خدمات پیشخوان دولت در سراسر کشور.

اگر به هر دلیل نتوانستید از مسیرهای گفته شده، برچسب خریداری کنید، این امکان برای شما وجود دارد که در همان گیت عوارضی از ایستگاه مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی، برچسب الکترونیکی خریداری کنید.

اما به یاد داشته باشید که بهترین و سریعترین روش تهیه برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض، ثبت نام از طریق اینترنت و تحویل آن از طریق پست به منزل شماست.

دقت کنید که برچسب را در هرجایی نصب نکنید. محل نصب برچسب وسط شیشه جلو، از سمت داخل خودرو، پشت آینه در ناحیه نقاط سیاه و با فاصله از قاب بالایی شیشه است. به نحوی که نوشته روی برچسب از داخل خودرو قابل خواندن باشد. 6 روش برای شارژ پرچسب الکترونیکی وجود دارد که سامانه اینترنتی، سامانه همراه بانک مسکن و شماره گیری کد اختصاص #714* از طریق کلیه خطوط ایرانسل از متدوال‌ترین مسیرهاست.

روند کند مکانیزه شدن عوارضی‌ها

با این حال خرید و نصب برچسب الکترونیک پایان صف‌های طولانی نیست. چراکه از حدود 32 ایستگاه اصلی عوارضی در آزاد راه‌های کشور تنها 4 ایستگاه تهران - پردیس، تهران - قم، اهواز- بندر امام و عوارضی بعد از فرودگاه در ورودی شهر قم به این سامانه تجهیز شده‌اند. البته گفته شده که در آینده 10 معبر آزادراهی دیگر نیز از این امکان برخوردار خواهند شد.

به جز تعداد کم گیت‌هایی که پرداخت الکترونیکی عوارض در آنها ممکن است، باید به تعداد کم افرادی که از پرچسب الکترونیک استفاده می‌کنند هم دقت کرد. شاید اطلاع رسانی ضعیف و تیلیغات اندک در این زمینه موجب شده تا صف پرداخت نقدی نسبت به پرداخت الکترونیکی بسیار طولانی‌تر باشد.

مشکل دیگر که رانندگان با آن مواجه هستند، تفاوت در مبلغ عوارضی نقد و الکترونیکی است. بر اساس شنیده‌ها هنگامی که مبلغ عوارض آزادراه‌ها افزایش پیدا می‌کند، ایستگاه‌های نقد و الکترونیک در یک زمان مبلغ را افزایش نمی‌دهند و یکی پس از دیگری با تاخیر چند روزه مبلغ را اضافه می‌کند.

علیرغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای مکانیزه شدن پرداخت عوارض، این موضوع هم مانند سایر پروژه‌ها با کمبود زیرساخت و هماهنگ نبودن بخش سنتی و مکانیزه و البته روند کند اجرای پروژه همراه است. موضوع مهمی که تعلل در آن ترافیک سنگین و بدون توجیه را مخصوصا در تعطیلات نوروزی و تعطیلات رسمی کشور به وجود می‌آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Mr. Robot
    Mr. Robot | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

    از این مملکت خبرای خوبی کلن نمیرسه

  • مجوری
    مجوری | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

    فقط اینو میتونم بگم که از سر و روی مردم داره ماتم میباره

  • MR.SRT
    MR.SRT | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

    "برای اخذ مبلغی ناچیز"
    باید بگم عوارض بعضیهاشون به 7000 تومن میرسه

  • MarShaL
    MarShaL | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

    پیشرفت خوبیه

مطالب پیشنهادی