ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نسخه پشتیان
تکنولوژی

به دنبال بهترین روش برای پشتیبان‌گیری از کامپیوترها

طعم تلخ از دست دادن اطلاعات چیزی است که همه ما حداقل یک بار در طول عمرمان تجربه کرده‌ایم. به هر حال، در هر لحظه ممکن است هارد درایو سیستم‌هایمان از کار بیفتند، داده‌ها توسط ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

طعم تلخ از دست دادن اطلاعات چیزی است که همه ما حداقل یک بار در طول عمرمان تجربه کرده‌ایم. به هر حال، در هر لحظه ممکن است هارد درایو سیستم‌هایمان از کار بیفتند، داده‌ها توسط باج‌افزارها گروگان گرفته شوند یا در بدترین شرایط، مهمترین اطلاعاتمان به لطف یک باگ نرم‌افزاری طوری از بین بروند که دیگر قابل بازگشت هم نباشند.

اینجاست که اگر از داده‌هایتان نسخه پشتیبان نگرفته باشید، باید با تمام اطلاعاتی که مدت‌ها برای جمع‌آوریشان زمان گذاشته بودید، خداحافظی کنید. البته باید قبول کنیم که بکاپ گرفتن از اطلاعات، یکی از کارهایی است که همه ما در انجام آن تنبلی می‌کنیم.

همه ما فکر می‌کنیم که تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها کار سختی است و این تفکر را آنقدر برای خود بزرگ کرده‌ایم که حتی حاضر نیستیم برای حفظ امنیت اطلاعاتمان هم پا در این راه نه چندان پر پیچ و خم بگذاریم.

اما زمانی هم که بالاخره آماده بکاپ گرفتن از سیستممان شویم، یک سوال به شدت مهم ذهنمان را مشغول می‌کند: بهترین راه برای گرفتن نسخه پشتیبان چیست و باید دقیقا از چه چیزهایی بکاپ بگیریم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوالات مهم پاسخ دهیم.

مهمترین دارایی شما، داده‌های شخصیتان هستند

بگذارید کمی از واضحات برایتان بگویم. مهمترین دارایی‌های شما روی کامپیوترها، اطلاعات و فایل‌های شخصیتان است. چرا که چند اپ ساده یا در درجه بالاتر خود سیستم عامل، چیزهایی نیستند که پس از پاک شدنشان نشود آن‌ها را برگرداند. اما از آن طرف، اطلاعات شخصی اغلب در فایل‌هایی خلاصه می‌شوند که اگر از بین بروند، هیچ راهی برای بازپس‌گیریشان وجود ندارد.

از این رو بهتر است از تمام داده‌های شخصی، از عکس و ویدیو گرفته تا اسناد مهم، به صورت پیوسته نسخه پشتیبان تهیه کرد. با این کار، حداقل امنیت اطلاعاتتان حفظ می‌شود و بعدا می‌توانید روی بکاپ گرفتن از سیستم عامل یا اپ ها هم فکر کنید.

البته گرفتن نسخه پشتیبان از سیستم عامل یا اپ‌ها همانطور که پیش‌تر گفتیم چندان مسئله مهمی نیست. فقط با این کار، می‌شود شرایط را برای روزی که هارد سیستم به طور کامل از کار بیفتد، راحت‌تر کرد و همه چیز را سریع‌تر به حالت اول بازگرداند.

آنچه باید در مورد روش‌های پشتیبان‌گیری بدانید

همانطور که احتمالا می‌دانید، روش‌های بسیاری برای تهیه نسخه پشتیبان وجود دارد. مثلا می‌شود از سرویس‌های آنلاین کمک گرفت و به کمکشان به طور مداوم از سیستم به صورت خودکار بکاپ گرفت.

یا اینکه می‌شود با استفاده از هاردهای اکسترنال که در خانه اکثر ما کم و بیش پیدا می‌شوند، این کار را انجام داد. البته هر یک از این روش‌ها خوبی‌ها و بدی‌های خاص خودشان را دارند که باید پیش از شروع هر کاری از آن‌ها مطلع شد.

هارد اکسترنال
پشتیبان‌گیری

شاید استفاده از هارد اکسترنال برای گرفتن نسخه پشتیبان راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش برای انجام این کار باشد. چراکه بدون آنکه نیاز باشد ریالی خرج کنید، خیلی راحت می‌توانید با اتصال هارد اکسترنال به پی‌سی یا مک از اطلاعات خود بکاپ بگیرید.

برای انجام این کار هم روی ویندوز و مک ابزار‌های خوبی مانند File History (برای ویندوز ۱۰ و ۸)، Windows Backup (برای ویندوز ۷) و Time Machine (برای سیستم عامل مک) وجود دارد که می‌توان با آن‌ها عملیات پشتیبان‌گیری را سریع و بی‌دردسر پیش برد. فقط مشکل اینجاست که اگر هارد اکسترنالتان به هر دلیلی مفقود شود یا از کار بیفتد، دیگر بکاپی در اختیار ندارید که با آن اطلاعات از دست رفته خود را بازگردانید.

ابزار آنلاین

پشتیبان‌گیری

درست است که استفاده از هارد اکسترنال برای گرفتن بکاپ ساده و کم خرج است، اما همانطور که گفته شد این روش از امنیت چندان بالایی برخوردار نیست و ممکن است در هر لحظه نسخه پشتیبانی که تهیه کردید را از دست بدهید.

اما اگر بشود که نسخه پشتیبان تهیه شده را به اینترنت منتقل کرد، همه مشکلات حل می‌شوند و دیگر می‌شود از امنیت داده‌ها در صورت بروز هر مشکلی اطمینان حاصل کرد. خوشبختانه سرویس‌های خوبی هم مانند Backblaze و Carbonite وجود دارند که می‌شود با آن‌ها به چنین امکانی دست پیدا کرد.

این سرویس‌ها معمولا از شما ماهانه مبلغ ناچیزی دریافت می‌کنند و با اجرا در پس زمینه سیستم، مدام از اطلاعاتتان به صورت خودکار نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند. فایل بکاپ تهیه شده هم به سرور‌های قدرتمند این سرویس انتقال داده می‌شود تا از آن پس، دیگر هیچ خطری قادر به تهدید کردن اطلاعات شما نباشد.

اما همانطور که گفتیم، استفاده از این سرویس‌ها رایگان نیست و اگر قادر به پرداخت هزینه ماهیانه آن‌ها نباشید نمی‌توانید از ویژگی‌های خوب آن‌ها بهره ببرید. علاوه بر این، پروسه پشتیبان گیری به کمک این سرویس‌ها روند کندتری نسبت به استفاده هارد‌های اکسترنال دارد که این مسئله‌ای شاید برای بسیاری از افراد قابل تحمل نباشد.

حافظه‌های ابری

پشتیبان‌گیری

با اینکه از نظر متخصصان نمی‌توان از حافظه‌های ابری به عنوان وسیله‌ای برای‌ پشتیبان‌گیری یاد کرد، اما اگر یک کاربر عادی باشید و حجم اطلاعات مهمتان کمتر از حد معینی باشد، می‌شود به کمک آن‌ها کارهای زیادی انجام داد و از داده‌های مهم به نوعی بکاپ گرفت.

در این روش نه پروسه عجیب و غریبی وجود دارد و نه لازم است که با کلی سرویس متفاوت سر و کله بزنید. فقط کافیست به جای ذخیره کردن فایل‌های مهم روی کامپیوتر، آن‌ها را به دراپ باکس، گوگل درایو، مایکروسافت وان درایو یا هر سرویس دیگری که دوست دارید، انتقال دهید.

خوبی استفاده از این روش هم در این است که با قرار گرفتن داده‌ها روی حافظه این سرویس‌های ابری، در هر زمان و مکانی امکان دسترسی به آن‌ها وجود دارد. فقط همانطور که اشاره شد، نباید حجم اطلاعات از میزان خاصی بالاتر برود. چرا که این سرویس‌ها در حالت رایگان، ظرفیت‌های محدودی دارند و نمی‌شود فایل‌های سنگین را به آن‌ها انتقال داد.

گرفتن یک نسخه پشتیان کافی نیست

از روش‌های بکاپ گرفتن برایتان گفتیم و حالا این شما هستید که باید از میان آن‌ها انتخاب کنید. اما اگر به دنبال یک پیشنهاد خوب می‌گردید، باید بگویم که بهتر است از هر سه روش به صورت همزمان استفاده کنید.

به طور کلی بکاپ گرفتن از هر طریقی منفعت‌های خاص خودش را دارد. مثلا اگر به دنبال یک راه سریع‌ برای بازگردانی اطلاعات خود هستید، بهتر است همیشه یک بکاپ روی هارد اکسترنال خود داشته باشید.

علاوه بر این، بهتر است برای حفظ امنیت فایل‌هایتان هم که شده از سرویس‌هایی مانند Backblaze هم کمک بگیرید تا اگر روزی برای هارد اکسترنالتان اتفاقی رخ داد، یک نقشه جایگزین برای بازگرداندن داده‌هایتان در دست داشته باشید.

در ضمن قدرت حافظه‌های ابری را هم دست کم نگیرید. چرا که با ذخیره برخی داده‌های سبک رویشان، می‌توانید علاوه بر حفظ امنیت، دسترسی همه جانبه‌ای به فایل‌های مهمتان داشته باشید.

همه فرآیندها را خودکار کنید

شاید یکی از دلایلی که باعث شده همه ما کمتر به سراغ پشتیبان‌گیری از سیستم‌هایمان برویم، روند نسبتا طولانی و خسته کننده این کار باشد. اما در هر صورت با امنیت برخی فایل‌ها نمی‌شود شوخی کرد.

به همین منظور بهتر است پروسه پشتیبان‌گیری را به کمک اپ‌ها و سرویس‌های مختلف، خودکار کنیم تا دیگر بهانه‌ای برای پشت گوش انداختن این امر مهم نداشته باشیم. مثلا خیلی راحت می‌شود به کمک Backblaze هر روز به صورت خودکار از تمام فایل‌های موجود روی کامپیوتر نسخه پشتیبان تهیه کرد و دیگر نگران هیچ چیز نبود.

اما باید به مسئله مالی هم توجه داشت. چرا که استفاده از این سرویس‌ به هیچ وجه رایگان نیست و شاید بسیاری از کاربران تمایلی به پرداخت پول برای این کار نداشته باشند. پس اگر جزو این دسته قرار می‌گیرید بهتر است که حداقل فایل‌های مهمتان را هر چه سریع‌تر به حافظه‌های ابری خود منتقل کنید تا در صورت بروز مشکل، حسرت از دست دادنشان به دلتان نماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی