ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امواج مغزی
تکنولوژی

چین با پایش امواج مغزی، کارمندانش را تحت نظر می گیرد

گاهاً در محل کار پیش می آید که کارمندی حوصله انجام کاری را ندارد یا نیاز به استراحت دارد. شاید اگر مدیران شرکت از حس و حال کارمندان مطلع باشند، بتوانند به گونه بهتری وظایف ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

گاهاً در محل کار پیش می آید که کارمندی حوصله انجام کاری را ندارد یا نیاز به استراحت دارد. شاید اگر مدیران شرکت از حس و حال کارمندان مطلع باشند، بتوانند به گونه بهتری وظایف محول شده به آنها را مدیریت کنند تا از صدمات احتمالی افراد کاسته و به کاراییشان افزوده شود. فناوری ویژه چینی ها می تواند این هدف را محقق کند.

این تکنولوژی که «فناوری نظارت بر احساسات» نام گرفته، به کارفرمایان کمک می کند تغییرات در حوصله کارمندان را تشخیص داده و به این ترتیب وظایف آنها یا زمان های استراحت را به گونه ای بهتر برنامه ریزی کنند یا حتی در صورتی که وضعیت کارمندی وخیم بود، به او مرخصی دهند.

بر اساس گزارش ها پایش امواج مغزی کارمندان در کارخانه ها، ادارات دولتی و نیز ارتش چین آغاز شده. این فناوری بر اساس حسگرهای بیسیمی عمل می کند که در کلاه های ویژه کارمندان تعبیه شده. در نهایت اطلاعات دریافت شده از این سنسورها با الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی ترکیب شده و خشم، نگرانی و یا ناراحتی را در بین افراد تحت نظارت نشان می دهد.

امواج مغزی

در نهایت کارفرمایان اقدام به جایگزینی کارمندانی که با مشکلات مذکور مواجه شده اند می نمایند یا برای آنها استراحت در نظر می گیرند. به این ترتیب در نهایت بهره وری و سود کسب و کارها افزایش می یابد.

یکی از کمپانی های فعال در زمینه شبکه برق در شهر هانگژو اعلام کرده که با پیاده سازی این فناوری موفق شده از سال 2014 تاکنون میزان سود شرکت را تا 315 میلیون دلار افزایش دهد.

بر اساس گزارش ها چندین کسب و کار مختلف و نیز ارتش چین از برنامه های مختلف عرضه شده توسط کمپانی دولتی توسعه دهنده سیستم نظارتی مذکور بهره می برند؛ سیستمی که پروژه آن در ابتدا از دانشگاه نینگبو کلید خورده بود.

امواج مغزی
تصویر تزیینی است.

بر اساس گفته های دکتر «جین جیا» از دانشگاه یاد شده، در ابتدا بسیاری از افرادی که اکنون در این سیستم مورد نظارت قرار می گیرند، تصور می کردند که توسط این سامانه افکارشان خوانده می شود و به این ترتیب در برابر استفاده از آن مقاومت می کردند. با این حال در نهایت به استفاده از آن عادت کردند و اکنون در سر کار از این کلاه ها استفاده می کنند.

فناوری مورد اشاره در فعالیت های حساسی که خطای انسانی در آنها جایی ندارد بسیار مفید به نظر می رسد. با این حال باز هم برخی افراد نگرانی هایی در مورد نقض حریم خصوصی افراد تحت نظارت را مطرح می کنند.

چین در سال های اخیر پیشرفت های فراوانی را در زمینه هوش مصنوعی تجربه کرده و از سامانه هایی از جمله تشخیص چهره برای نظارت گسترده بر شهروندان خود بهره می برد. در این راستا اخیراً به لطف فناوری تشخیص چهره پیشرفته، مجرمی از بین 50 هزار نفر در چین شناسایی و دستگیر شده بود.

 

تماشا کنید: پلان؛ هوش مصنوعی چگونه ما را زیر نظر می گیرد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    چین هم که انگار دیگه کولاک کرده رفته برا خودش

مطالب پیشنهادی