ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پس از فیسبوک، توییتر خبر از فروش داده ها به محققان رسوایی کمبریج آنالیتیکا می دهد [به روز رسانی]

در هفته های اخیر خبرهای بسیاری از رسوایی فیسبوک به واسطه کمپانی کمبریج آنالیتیکا منتشر شد؛ اتفاقی که منجر به لو رفتن اطلاعات میلیون ها کاربر این شبکه اجتماعی و نیز سوء استفاده از آنها برای پیش بینی نتایج ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۵

در هفته های اخیر خبرهای بسیاری از رسوایی فیسبوک به واسطه کمپانی کمبریج آنالیتیکا منتشر شد؛ اتفاقی که منجر به لو رفتن اطلاعات میلیون ها کاربر این شبکه اجتماعی و نیز سوء استفاده از آنها برای پیش بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا شد. حالا گزارش شده که توییتر نیز اطلاعاتی را در اختیار کمپانی شخص ثالثی قرار داده است.

توییتر رسماً اعلام کرده که اطلاعاتی را به «الکساندر کوگان» فروخته. کوگان فردی است که شرکت «Global Science Research» یا به اختصار «GSR» را تأسیس کرده بود.

این کمپانی اپ ویژه ای را برای فیسبوک طراحی کرده بود که به استخراج اطلاعات از کاربران این شبکه اجتماعی می پرداخت. بعدها این اطلاعات در اختیار موسسه تحقیقاتی کمبریج آنالیتیکا قرار داده شد و مورد سوء استفاده قرار گرفت.

بر اساس اعلام بنا بر گزارش ها GSR در سال 2015 برای دسترسی به داده های توییتر به مدت یک روز مبلغی را پرداخته بود.

روسیه

به گفته توییتر در همین مدت دسترسی، GSR به اطلاعات تصادفی از میان توییت های عمومی که در بازه زمانی دسامبر 2014 تا آوریل 2015 (آذر-دی سال 93 تا فروردین- اردیبهشت سال 94) ارسال شده دسترسی داشته است.

با این حال این شبکه اجتماعی اعلام کرده که هیچگونه دسترسی به اطلاعات خصوصی را یافت نشده است. مشخص نیست که کوگان و GSR با این داده ها چه کرده اند.

از آنجایی که مدت زمان این دسترسی بسیار کوتاه بوده و البته داده های یاد شده نیز به صورت اتفاقی مورد دسترس قرار گرفته اند، به نظر می رسد این اطلاعات به منظور تحقیقات به کار رفته باشند و از آنها برای کمپین های [مرتبط با انتخابات] هدفمند یا متداوم استفاده نشده باشد.

به عبارت دیگر باید گفت که به نظر نمی رسد نقض گسترده حریم خصوصی اتفاق افتاده باشد. اساساً توییت ها و پروفایل های توییتر، به غیر از نوشته های توییت ها اطلاعات چندانی از کاربران را در خود ندارند.

به همین دلیل احتمالاً بعید است GSR توانسته باشد آن حجم از اطلاعاتی را که به واسطه فیسبوک به دست آورده بود، از توییتر استخراج کرده باشد.

اصلی ترین نگرانی که در مورد کمپانی GSR وجود دارد این است که از نظر تئوری می تواند داده های فیسبوک و توییتر را با هم ترکیب کرده باشد تا از این طریق اطلاعات بیشتری را استخراج نماید.

 

به روز رسانی: 

بنا بر گزارش وبسایت انگجت کمپانی کمبریج آنالیتیکا اعلام کرده که هرگز اطلاعات توییتر را از کوگان یا کمپانی او، GSR دریافت نکرده و هرگز در زمینه هر نوع از داده های توییتر با کمپانی GSR همکاری نداشته است.

همچنین توییتر اقدام به مسدود کردن کمپانی کمبریج آنالیتیکا برای خرید تبلیغات کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • yosof
    yosof | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    دوستان دقت کنید.کاپیتالیسم (سرمایه داری) میگوید: هرپدیده ای (مادی و معنوی) دارای قیمت است.
    پس اگه پولش رو بپردازید،شما مالک اون هستید.
    کاپیتالیسم الان مبنای فکری غرب هست.
    قاضی،نظامی،رسانه ای و ... همه برای خودشون قیمتی دارن که راحت میشه پولشو داد و خریدش.
    از نظر اخلاقی (اونها که اخلاق ندارن، عوضش روانشناسی دارن) هم هیچ مشکلی نداره،اگه بتونید از قانون فرار کنید.این حرف بزرگترین روانشناس قرن (فروید) هست.

  • molavy
    molavy | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    هیچ کس هیچ مشکلی نداره؟
    آها فهمیدم . حریم خصوصی اصلا اینجا مهم نیست

  • imsintech
    imsintech | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    هر دم ازین باغ بری میرسد...

مطالب پیشنهادی