ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آکادمیک لومونوسوف
تکنولوژی

نخستین نیروگاه هسته ای شناور روسیه با قابلیت تامین انرژی 100 هزار نفر به آب انداخته شد

کشورهای مختلفی از قبیل چین و آمریکا به دنبال توسعه راکتورهای هسته ای شناور بوده اند و حالا روسیه نخستین راکتور شناور خود را روانه دریا کرده است. این نیروگاه شناور که «آکادمیک لومونوسوف» نام دارد ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

کشورهای مختلفی از قبیل چین و آمریکا به دنبال توسعه راکتورهای هسته ای شناور بوده اند و حالا روسیه نخستین راکتور شناور خود را روانه دریا کرده است.

این نیروگاه شناور که «آکادمیک لومونوسوف» نام دارد به دو راکتور 70 مگاواتی مجهز شده و برای سوخت گیری از بندر سن پترزبورگ به سمت «مورمانسک» حرکت خواهد کرد.

هدف این غول دریایی سوخت رسانی به یک نیروگاه شیرین سازی آب، سکوهای حفاری و شهرک نفتی «پوک» در قطب شمال است و توان کافی برای تامین انرژی 100 هزار نفر را دارد.

پروژه توسعه این کشتی از سال 2007 شروع شده و بر اساس گزارش ها 232 میلیون دلار هزینه در پی داشته است. کمپانی سازنده آکادمیک لومونوسوف که Rosatom نام دارد، تصمیم داشت سوخت هسته ای را در بندر سن پترزبورگ به راکتورها تزریق کند اما تلاش های سازمان غیر دولتی «صلح سبز» و کشورهای حوزه بالتیک باعث شد سوخت گیری به بندر مورمانسک منتقل شود.آکادمیک لومونوسوفبا توجه به این مساله موتور کشتی بازدهی کافی برای حرکت نداشته و انتقال آن به بندر مذکور از طریق دو کشتی دیگر صورت می گیرد. سازمان های حامی محیط زیست هنوز نگرانی هایی بسیاری در رابطه با تاثیر منفی این شناور روی قطب شمال دارند و «جان هاورکمپ»، متخصص هسته ای صلح سبز در این باره می گوید:

سوختگیری این «تایتانیک هسته ای» دور از چشم مردم مشکلی را حل نمی کند. راکتور هسته ای شناوری که در اقیانوس منجمد شمالی پرسه می زند، تهدیدات تکان دهنده ای را متوجه محیط زیست شکننده این منطقه خواهد کرد که قبل از این هم تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار داشته است.

گرمایش جهانی مسیرهای عبور و مرور بسیاری را در قطب شمال باز کرده و از آنجا که اقتصاد روسیه تا حد زیادی به سوخت های فسیلی وابسته است، نقشه های بسیاری برای حفاری در این منطقه غنی از نفت در سر می پرورانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Javad213
    Javad213 | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

    عربستان و امارات هم هسته ای شدند و ما دلمون خوشه برجام داریم

    • یاسری
      یاسری | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

      فرانسه ژاپن دیگه دارن نیروگاه های هسته ای ایشون جمع میکنن عربستانم بیشترین سرمایه گذاری رو نیرویه خورشیدی گذاشته دیگه نیروگاه هسته ای بدرد نمیخوره وا رزش نداره برجامم نبود الان باید نون خشک سق میزدی به جا اینکه اینجا بل بل زبونی کنی.درضمن وقتی با کل دنیا دشمن باشی پرچمشون اتیش بزنی هر هفته به نصف دنیا مرگ بفرستی معملومه نمیزارن به یه تکنولوژی خطرناک دست پیدا کنی اگه امارات و عربستان دارن نیروگاه هسته ای میسازن چون کسی واسه اینکار تحریمشون نمیکنه و هزینه ای واسه مردمشون نداره

مطالب پیشنهادی