ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هر آنچه لازم است در مورد هدست Oculus Go بدانید

در مراسم آکیلس کانکت ۴، مارک زاکربرگ خبر از هدستی داد که جایگاه مقبول میان Gear VR و Rift را پر می‌کند. این دستگاه که هدست Oculus Go (آکیلس گو) نام دارد نه نیازمند موبایلی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

در مراسم آکیلس کانکت ۴، مارک زاکربرگ خبر از هدستی داد که جایگاه مقبول میان Gear VR و Rift را پر می‌کند. این دستگاه که هدست Oculus Go (آکیلس گو) نام دارد نه نیازمند موبایلی مجزا است (مثل Gear VR) نه سیم‌های متعدد و طویلی دارد که آن را به پی‌سی وصل کند (مثل Rift). با آن می‌توان فیلم دید، بازی کرد، دوستان را در فضای واقعیت مجازی ملاقات کرد و هر کار دیگری که فکرش را کنید.

هدست Oculus Go روز گذشته به صورت رسمی و با قیمت ۲۰۰ دلار عرضه شد و در این مطلب سعی داریم تا هر آنچه لازم است در مورد این دستگاه بدانید را به شما ارائه دهیم.

در مراسم F8 روز گذشته فیسبوک، این شرکت تایید کرد که هدست Oculus Go از همان لحظه قابل خریداری است و علاقه‌مندان به خرید آخرین دستاورد فیسبوک و شرکت آکیلس، زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به هدست نام‌برده دسترسی پیدا خواهند کرد.

هدف از توسعه این دستگاه ساده است. فیسبوک و به طور خاص شرکت Oculus قصد دارند تعداد کاربرانی که از سخت افزار و نرم افزارهای واقعیت مجازی استفاده می‌کنند افزایش یابد و این امر زمانی محقق می‌شود که فناوری مذکور با قیمتی معقول در اختیار کاربر قرار گیرد.

هدست Oculus Go چیست؟

آکیلس گو سومین هدست شرکت آکیلس است و قرار است جای خالی میان Gear VR و Oculus Rift را پر کند. یک هدست که نیازی نیست آن را با سیم‌های متعدد به پی‌سی وصل کنید یا حتی نیازی به قدرت سخت افزاری و باتری موبایل برای کار کردن ندارد.

به نحوی طراحی شده تا سبک باشد، فوم جدیدی دارد که روی صورت قرار می‌گیرد و هوا را عبور می‌دهد و به لطف لنزهای جدید و نمایشگر WQHD LCD بهترین وضوح تصویری که تاکنون در یک هدست واقعیت مجازی دیدید را ارائه می‌دهد.

در CES 2018 گفته شد که این دستگاه توسط شیائومی ساخته می‌شود و درون آن اسنپدراگون ۸۲۱ قرار گرفته که به عنوان یک هدست همراه و مستقل، قدرت کافی برای پردازش بازی‌ها و محتواهای سنگین را خواهد داشت.

اگرچه آکیلس می‌گوید هدست Oculus Go فضای خالی میان Gear VR و Rift را پر می‌کند اما محصول جدید فیسبوک بیشتر نزدیک به یک Gear VR است. هدستی است مستقل (یعنی درون خود کامپیوتر و نمایشگر دارد) اما هنوز هم هدستی وابسته به اندروید است. خبر خوش اینکه بسیاری از اپلیکیشن‌های Gear VR را می‌توان به وسیله این دستگاه اجرا کرد.

تفاوت میان هدست Oculus Go و Gear VR چیست؟

برای شروع باید گفت که هدست Oculus Go کاملا مستقل است و نیاز به هیچ دستگاه جانبی دیگری از جمله موبایل و پی سی ندارد. در بازار هدست‌های پریمیوم مثل آکیلس ریفت یا اچ‌تی‌سی وایو، شما علاوه بر خرید یک هدست چند صد دلاری، باید یک کامپیوتر تقریبا هزار دلاری هم داشته باشید تا بتوانید محتوای مناسبی را دریافت کنید.

اگر گزینه‌های ارزان‌تر را هم انتخاب کنید مثل Gear VR، باز هم نیازمند یک گلکسی چند ۷۰۰-۸۰۰ دلاری هستید. هدست Oculus Go اما نیاز به هیچکدام از این موارد ندارد. قیمتی معقول دارد و می‌تواند افراد بیشتری را به خرید متقاعد کند تا بازار یک میلیارد کاربر واقعیت مجازی بالاخره شکل بگیرد.

به جای قرار دادن فقط یک جک هدفون، این هدست به یک سیستم صوتی داخلی مجهز است. بدون نیاز به هدفون اضافه، این اسپیکرها درون ریل‌هایی جای خوش کرده‌اند و به شما اجازه می‌دهند صدا را به راحتی گوش دهید.

البته اگر هم مایل باشید از هدفون‌های پیشرفته خودتان استفاده کنید، می‌توانید از جک هدفون ۳.۵ میلی متری موجود روی دستگاه بهره ببرید. روی هدست Oculus Go یک کنترلر قرار گرفته که مشابه کنترلر Gear VR است.

بنابراین سازندگان اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها می‌توانند برای هر دو دستگاه یک محصول مشترک بسازند. بنابراین بسیاری از اپ‌ها و بازی‌های ساخته شده تاکنون برای Gear VR از همین حالا روی هدست Oculus Go نیز در دسترس است که این یعنی آکیلس گو در ابتدای مسیر بسیار دست پری دارد.

البته همه بازی‌های Gear VR روی آکیلس قابل اجرا نیست ولی با وجود مجموعه‌ای بیش از ۱۰۰۰ بازی، احتمالا هیچ کمبودی در محتوا احساس نخواهید کرد.

کنترلر آن، مثل کنترلر Gear VR از سه درجه آزادی (DoF) بهره برده. این نکته از این جهت قابل ذکر است که خود هدست هم از همین مشخصات پشتیبانی می‌کند در حالی که این مشخصه برای Oculus Rift تا ۶ درجه آزادی افزایش یافته.

هیچ تاچ‌پدی در کناره‌های هدست تعبیه نشده و فقط دو دکمه روی هدست قرار دارد: یکی برای کم و زیاد کردن صدا و دیگری برای روشن و خاموش کردن آن.

قیمت و زمان عرضه

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، این دستگاه از اول ماه مه و با قیمت پایه‌ی ۱۹۹ دلار برای مدل ۳۲ گیگابایتی عرضه خواهد شد. در قیاس با Gear VR که ۱۲۹ دلار قیمت دارد و نیازمند یک موبایل چند صد دلاری سامسونگ است، هدست مستقل Oculus Go گزینه مناسبی برای استفاده عموم مردم خواهد بود که قصد ندارند هزینه‌ای نزدیک به ۱۰۰۰ دلار (و حتی بیشتر) بپردازند.

در حال حاضر دو ورژن مختلف از هدست Oculus Go قابل خریداری است:

  • هدست Oculus Go با حافظه ۳۲ گیگابایت - قیمت ۱۹۹ دلار
  • هدست Oculus Go با حافظه ۶۴ گیگابایت - قیمت ۲۴۹ دلار
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی