ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خریداران بیت کوین در ایران
تکنولوژی

ایرانیان 2.5 میلیارد دلار ارز مجازی خریده اند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از خرید بیش از ۲.۵ میلیارد دلار ارز مجازی توسط ایرانیان خبر داد و گفت این مبلغ به‌خاطر قانونی نبودن رمزینه پول‌ها و نبود بستر مناسب برای این نوع ارزها از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۵

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از خرید بیش از ۲.۵ میلیارد دلار ارز مجازی توسط ایرانیان خبر داد و گفت این مبلغ به‌خاطر قانونی نبودن رمزینه پول‌ها و نبود بستر مناسب برای این نوع ارزها از کشور  خارج شده است. «محمدرضا پورابراهیمی» تاکید داشته که با توجه به پدیده‌های نوین جهان امروز، ایجاد ارز ملی مجازی یک ضرورت به نظر می‌رسد.

پورابراهیمی معتقد است که ارز ملی مجازی توسط کارشناسان داخل کشور ساخته می‌شود و قوانین تابع آن زیر نظر رگولاتور است:

«استفاده از ارزهای دیجیتالی خارجی به دلیل عدم شفافیت و نداشتن پشتوانه معتبر می‌تواند برای کشور مخاطراتی جدی در سیستم بانکی ایجاد کند؛ در واقع برای رفع این مشکل باید در مسیر توسعه ارز دیجیتال ملی گام برداشت.»

به گفته این نماینده مجلس ارز دیجیتال ایران می‌تواند باعث گسترش مراودات اقتصادی کشور شود و توانایی ساخت یک بستر برای پیمان‌های پولی چندجانبه میان ایران و کشورها باشد که علاقه‌ای به تجارت با ایران را ندارند. او همچنین به ضدتحریم بودن ارزهای دیجیتالی تاکید کرده:

«یکی از مزایای ارز دیجیتال عدم ارتباط با رگولاتور مالی ایالات متحده آمریکا است و همین مسئله باعث شده تا تحریم‌ها دور زده شود.»

خریداران بیت کوین در ایران

پور ابراهیمی بر اساس آمارهای دریافت شده با وجود اینکه بخش بسیار محدودی از مردم کشورمان مشتری ارزهای مجازی و این بازار نوین هستند تا به امروز رقمی بیش از ۲.۵ میلیارد دلار به منظور خرید ارز دیجیتالی از کشور خارج شده و بیشتر فعالان حوزه پول دیجیتالی به منظور سفته بازی و سودهای کلان وارد این عرصه می‌شوند.

«آرش مصالح»، کارشناس بلاکچین در گفتگو با دیجیاتو عنوان می‌کند که رقم اصلی این مقدار شاید بیشتر و نزدیک به 4 میلیارد دلار باشد چرا که بسیاری از معاملات ثبت رسمی نمی‌شوند و خرده معاملات در ارزهای مجازی بعد از انبوه شدن به رقم جالب توجهی دست پیدا می‌کند:

«بانک مرکزی صرفا برای جلوگیری از همین خروج ارز دستور ممنوعیت بیت کوین را صادر کرد و یقینا این مساله همیشگی نخواهد بود چرا که همین سازمان بهتر از همه می‌داند که ارزهای دیجیتالی آینده اقتصاد هستند. حالا که به گفته وزیر ارتباطات پروژه ارز دیجیتال ملی بررسی و مدل آزمایشی آن آماده شده، بهترین وقت هست که بانک مرکزی هم با ورود به این مساله در به جریان افتادن یک ارز ملی با پشتوانه قوی راه را هموار کند.»

خریداران بیت کوین در ایران

به گفته این کارشناس در برابر ارز دیجیتال برگشت به عقب معنی ندارد چراکه پیکره آینده دنیا بر اساس تکنولوژی بلاک چین است و به همین دلیل باید آن را پیگیری کرد تا به نتیجه رسید. او معتقد است در این موضوع درنگ و تامل می‌تواند خسارت‌بار باشد:

«روسیه و چین با ارزهای ملی خود به جنگ بیت‌کوین رفته‌اند و از قدرتمند شدن آن جلوگیری کرده‌اند. اینکه بیت‌کوین از برخی منظرها در کشور مشکل دارد نباید باعث این بشود که کل ماهیت ارزهای دیجیتال به زیر سوال برود. مخالفت با این نوع ارزها فقط به خاطر بیت کوین مثل مخالفت با اینترنت به‌خاطر وجود برخی سایت‌هاست. تکنولوژی بلاکچینی که بیت‌کوین در بستر آن بزرگ شده به خودی خود چیز بدی نیست و آینده بسیاری از موارد کشورداری را در خود دربرمی‌گیرد.»

 خریداران بیت کوین در ایران

به گفته کارشناسان بانکی و اقتصادی و حتی وزیر ارتباطات، بانک مرکزی به عنوان قانونگذار حوزه ارزی کشور بهتر است که نسبت به صدور مجوزهای لازم برای ایجاد ارز دیجیتالی ملی و بهره‌گیری از آن اقدام کند. گفتنیست معاونت فناوری‌های نوین این سازمان چندی پیش خبر از این داده بود که سیاست بانک مرکزی پیرامون ممنوعیت این ارزها همیشه پایدار نخواهد بود و دیدگاه و سیاست جدید این سازمان نسبت به ارزهای دیجیتالی در اواسط سال جاری اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • فواد قبله
    فواد قبله | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ملت میگن نداریم نداریم بعد ۲.۵ میلیارد دلار بیت کوین و... میخرن سر دلار و اینام نزدیکه خون همو بمکن

  • Mohammad Ali TowFigh
    Mohammad Ali TowFigh | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ما ماینرها که ارز وارد میکنیم چه گناهی داریم؟ چرا به ماینرها و سرمایه های که گذاشتن توجه نمی کنید؟ یورو شد ۷۶۰۰ تومان مردان مثلا حسابی مملکت!

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

      باهاتون در ارتباط خواهم بود دوست عزیز تا صدای شما هم شنیده بشه. اگر ایمیلی که موقع ثبت نام ثبت کردین درست باشه البته

  • NYC
    NYC | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ما که کلا پولمون شده پول مجازی دیگه چه فرقی میکنه

  • binam
    binam | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ارز مجازی (از جمله bitcoin) هم مشکلاتی داره و فسادش می‌تونه بیشتر هم باشه (با تشکیل گروه‌های بزرگ و انباشت سرمایه و تکنولوژی)، حرف من را باور نکنید، تحقیق کنید، یه جا جادی هم به دوتا از ابهامات و مشکلات این شیوه اشاره می‌کنه، از منابع انگلیسی و … هم که خودتون استاد زبانید می‌تونید جستجو کنید و بخونید. نمی‌گم بی‌سوده، می‌گم چشم‌بسته و صددرصد نپذیریم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی