ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلول های بنیادی
علمی

تولید جنین مصنوعی با استفاده از سلول های بنیادی

مطالعه جنین در مراحل اولیه شکل گیری یکی از چالش های همیشگی محققان بوده و حالا با ایجاد جنین مصنوعی این مشکل تا حدودی مرتفع شده است. تیمی متشکل از محققان انستیتوهای Hubrech و MERLIN با ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

مطالعه جنین در مراحل اولیه شکل گیری یکی از چالش های همیشگی محققان بوده و حالا با ایجاد جنین مصنوعی این مشکل تا حدودی مرتفع شده است.

تیمی متشکل از محققان انستیتوهای Hubrech و MERLIN با استفاده از سلول های بنیادی موش سازه هایی شبیه به مراحل ابتدایی تکوین جنین را ایجاد کرده و هدف از آن را کمک به مطالعه دقیق تر مراحل آغازین زندگی، دلایل احتمالی ناباروری و بیماری های ناشی از مشکلات مراحل جنینی عنوان کرده اند.

در حال حاضر دانشمندان اطلاعات چندانی در رابطه با مراحل اولیه بارداری ندارند چرا که اندازه جنین در این دوران به اندازه ضخامت یک تار مو است و علاوه بر این درون کیسه ای قرار گرفته که دسترسی به آن را غیر ممکن می سازد. اینجاست که اهمیت سازه های شبیه به جنین برای بررسی آنچه که برخی دانشگاه ها «جعبه سیاه مراحل اولیه بارداری»نامیده اند، مشخص می شود. سلول های بنیادیاین تیم تحقیقاتی تاکید کرده اند که جنین های مذکور از کمتر از ۱۰۰ سلول تشکیل شده اند که شامل لایه سلول های خارجی و کره داخلی توخالی است. دانشمندان سلول های بنیادی را برای ایجاد عناصر داخلی و خارجی به صورت مستقل کشت داده و سپس آنها را در آزمایشگاه ترکیب کرده اند.

در این مرحله با بهره گیری از تکنولوژی های مهندسی آنها را در محیطی قرار داده اند که به خودسازمان یابی و تعامل بین آنها منجر شده است. با توجه به اینکه در ایجاد این سازه های شبیه به جنین محدودیتی وجود ندارد، محققان قادر به بررسی جنبه های مختلف مراحل اولیه بارداری هستند.

سلول های بنیادی علاوه بر کمک به تولید جنین مصنوعی در علم پزشکی نوین بسیار کاربردی بوده و با استفاده از آنها می توان تقریباً همه اعضای بدن را ساخت. محققان تاکنون در بازسازی بافت های آسیب دیده، درمان بیماری هایی از قبیل دیابت، آلزایمر و پارکینسون و حتی تولید خون از آنها بهره برده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • میلاد ترابی
    میلاد ترابی | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    داریم به کجا میریم

مطالب پیشنهادی