ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فایرفاکس
تکنولوژی

نسخه 60 مرورگر فایرفاکس موتور کوانتوم CSS را به اندروید می‌آورد

اگر به خاطر داشته باشید اواخر سال 2017 بود که موزیلا از نسخه 57 مرورگر خود با نام «فایرفاکس کوانتوم» رونمایی کرد. کوانتوم نسل جدید مرورگرهای موزیلاست که بر مبنای زبان برنامه‌نویسی Rust توسعه یافته ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۰:۴۵

اگر به خاطر داشته باشید اواخر سال 2017 بود که موزیلا از نسخه 57 مرورگر خود با نام «فایرفاکس کوانتوم» رونمایی کرد. کوانتوم نسل جدید مرورگرهای موزیلاست که بر مبنای زبان برنامه‌نویسی Rust توسعه یافته و به لطف موتور رندرینگ جدید Gecko سرعت بسیار بالایی در مرور صفحات اینترنتی را به ارمغان می‌آورد.

یکی از تغییرات مهم کوانتوم نسبت به نسل‌های قبلی فایرفاکس، استفاده از موتور CSS است که با نام Stylo هم شناخته می‌شود. این انجین رندرینگ شرایطی مهیا می‌کند که فایرفاکس روی دسکتاپ با سرعتی مطلوب به بارگذاری صفحات اینترنتی بپردازد. با این وجود، تا امروز انجین یادشده فقط در انحصار نسخه دسکتاپ بود و کاربران نسخه موبایل از مزایایش برخوردار نبودند.

یکی از تغییرات کوانتوم نسبت به نسل‌های قبلی فایرفاکس استفاده از موتور CSS است

خوشبختانه با به‌روزرسانی اپلیکیشن اندروید فایرفاکس به نسخه 60، بالاخره کوانتوم CSS هم به آن راه یافته و بارگذاری وبسایت‌ها به طور پیش فرض توسط این موتور رندرینگ انجام می‌گیرد. این موضوع طبیعتا باید سرعت بیشتری را برای فایرفاکس اندروید در مرور وبسایت‌ها به ارمغان بیاورد.

اما مطابق تست‌های انجام شده، به نظر می‌رسد که تفاوت میان این نسخه و نسخه 59 فایرفاکس در سرعت بارگذاری چندان محسوس نبوده که کمی عجیب به نظر می‌رسد. با این وجود امکان دارد که به مرور زمان و به‌روزرسانی‌ مرورگر شاهد بهبود عملکرد این موتور رندرینگ باشیم.

در نهایت اشاره به این موضوع هم بد نیست که فایرفاکس 60 در اندروید به غیر از معرفی کوانتوم CSS، گزینه‌ای هم برای مشاهده کدهای سورس هر صفحه در اختیار کاربران قرار داده که می‌تواند برای توسعه‌دهندگان کاربرد داشته باشد. آپدیت نسخه 60 فایرفاکس برای اندروید را می‌توانید از پلی‌استور یا فایل نصب را از وبسایت APKMirror دانلود کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی