ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پلان؛ داستان های علمی تخیلی و تأثیر آنها روی دنیای واقعی [تماشا کنید]

ژانر علمی-تخیلی یا اصطلاحاً سای-فای طرفداران زیادی را در دنیای ادبیات و سینما به سمت خود کشانده است. سال ها قبل نویسندگان مشهوری همچون «آیزاک آسیموف» یا «آرتور سی کلارک» مفاهیمی را مطرح کردند که ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

ژانر علمی-تخیلی یا اصطلاحاً سای-فای طرفداران زیادی را در دنیای ادبیات و سینما به سمت خود کشانده است. سال ها قبل نویسندگان مشهوری همچون «آیزاک آسیموف» یا «آرتور سی کلارک» مفاهیمی را مطرح کردند که در آن زمان کاملاً عجیب و غیر واقعی می نمودند و فراتر از تصور افراد عادی بودند اما امروزه به واقعیت پیوسته اند.

مارتین کوپر، مخترع تلفن همراه می گوید برای ساخت این وسیله کاربردی از سریال Star Trek ایده گرفته است. دستیار هوشمند الکسا و اسپیکر آمازون اکو هم شباهت زیادی به کامپیوتر سخنگوی این سریال دارد. مفاهیمی همچون ربات، ماهواره، سینما، صفحات لمسی، زیردریایی و غیره نیز ابتدا در آثار علمی-تخیلی متولد شده و سپس به دنیای واقعی راه یافته اند. یکی از مشهورترین فیلم های سای-فای یعنی «بلید رانر» نیز آینده ای فوق پیشرفته اما ویران را به خوبی به تصویر می کشد.

بر همین اساس می توان انتظار داشت که هر آنچه امروز در قالب ژانر علمی-تخیلی در ادبیات یا سینما می بینیم، در آینده ای نزدیک به واقعیت روزمره زندگی مان تبدیل شوند. آیا پیشرفت فوق العاده هوش مصنوعی و علم رباتیک، واقعیت مجازی/افزوده و سفرهای فضایی طولانی به حقیقت می پیوندند؟ در این مطلب از پلان می خواهیم به نقش مفاهیم سای-فای در دنیای واقعی بپردازیم. با دیجیاتو همراه باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی