ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیپ TPU 3.0 گوگل برای پردازش های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی معرفی شد

رقابت در تولید پردازنده های مجهز به هوش مصنوعی حسابی داغ شده و غول های فناوری یکی یکی آخرین ساخته های خود را در این زمینه عرضه می کنند، از جمله گوگل که سال گذشته ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۲:۴۴

رقابت در تولید پردازنده های مجهز به هوش مصنوعی حسابی داغ شده و غول های فناوری یکی یکی آخرین ساخته های خود را در این زمینه عرضه می کنند، از جمله گوگل که سال گذشته در کنفرانس توسعه دهندگان خود از نسل دوم چیپ های TPU یا Tensor Processing Units رونمایی کرده بود. شرکت آمریکایی حالا در کنفرانس سال جاری از نسل سوم چیپ های یادگیری ماشینی پرده برداشته است. گوگل در حقیقت با توسعه دادن چنین چیپ هایی می خواهد با استفاده از پلتفرم موسوم به TensorFlow پردازش های هوش مصنوعی را به جای فضای ابری در ابزاری که شما در دست دارید انجام دهد و قابلیت هایی مثل ترجمه یا شناسایی اشیاء با استفاده از دوربین را ممکن کند.

داشتن این چیپ ها به همراه پلتفرم TensorFlow به گوگل امکان می دهد سرویس Google Cloud را به ابزارهای یادگیری ماشینی مجهز کند و به جنگ سرویس های مشابه آمازون و گوگل بفرستد، دو رقیبی که آنها هم در حال توسعه پردازنده های مختص خودشان هستند. مثلاً فیسبوک را فرض کنید که تقریباً همه جزئیات شخصی زندگی شما را می داند، از تاریخ تولد گرفته تا اینکه با چه اشخاصی دوست هستید، به چه موضوعاتی علاقه نشان می دهید و در مورد چه چیزی صحبت می کنید. اما این اطلاعات خام است و باید توسط الگوریتم های یادگیری ماشینی پردازش شود تا قابل استفاده گردد و این همان کاری است که هر یک از شرکت های رقیب می خواهد با پلتفرم هوش مصنوعی خود انجام دهد. هنوز مشخص نیست که آمازون دقیقاً چه فکری در سر دارد ولی این شرکت هم در حال کار کردن روی پلتفرم مشابهی به نام AWS است.

اما برگردیم سراغ پردازندهTPU جدید گوگل که در نسل سوم قادر است ۱۰۰ پتافلاپ اطلاعات را پردازش کند و از این نظر ۸ برابر قوی تر از مدل سال گذشته به حساب می آید. برخی می گویند وقتی یک کارت گرافیک قدیمی ساخت انویدیا می تواند همین مقدار داده را پردازش کند چه نیازی هست که شرکت ها خودشان نسبت به توسعه دادن پردازنده های اختصاصی اقدام کنند، اما مسئله اینجاست که مجموعه داده های ضبط شده روز به روز بزرگتر می شود و هر شرکتی که بتواند بهتر و ارزانتر از دیگران این داده ها را پردازش کند دست بالا را در آینده دنیای فناوری در اختیار خواهد داشت.

گوگل تا اینجا در مورد ویژگی های پردازنده جدید خود جزئیات بیشتری اعلام نکرده است و باید منتظر بمانیم تا بقیه ویژگی های TPU 3.0 هم مشخص گردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی