ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسل جدید راکت فالکون 9 اسپیس اکس آماده پرتاب است

اسپیس اکس بامداد روز شنبه برای اولین بار، یک ماهواره ارتباطی متعلق به کشور بنگلادش را به مدار بالایی زمین ارسال می کند و برای این کار، پیشرفته ترین راکت فالکون 9 را به خدمت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

اسپیس اکس بامداد روز شنبه برای اولین بار، یک ماهواره ارتباطی متعلق به کشور بنگلادش را به مدار بالایی زمین ارسال می کند و برای این کار، پیشرفته ترین راکت فالکون 9 را به خدمت می گیرد. این ماهواره Bangabandhu-1 نام دارد و روی راکت Block 5 فالکون شرکت فضایی ایلان ماسک سوار شده است.

بلوک 5 آخرین و قوی ترین مدل فالکون 9 به شمار می رود. همان طور که می دانید اسپیس اکس توجه اصلی خود را به توسعه راکت غول پیکر و فضاپیمای اختصاصی خود یعنی BFR معطوف کرده و بنابراین به احتمال زیاد، پس از این شاهد ارتقاء فالکون 9 نخواهیم بود. به روز رسانی های متعدد در بلوک 5، استفاده مجدد از این راکت را ساده تر می کند و زمان بین پرتاب های مجدد را تا حد زیادی کاهش می دهد.

فالکون 9 بلوک 5

طبق برنامه اصلی، اسپیس اکس پس از پرتاب ماهواره Bangabandhu-1 توانایی بالای راکت جدیدش برای فرود را به نمایش می گذارد. مرحله اول راکت بلوک 5 پس از اجرای عملیات، روی سکوی شناور اسپیس اکس در اقیانوس اطلس فرود خواهد آمد. البته در پروژه پرتاب به مدار بالایی زمین، هدف اصلی رساندن ماهواره به مدار است و محموله مورد بحث باید در ارتفاع 35 هزار کیلومتری از سطح زمین قرار بگیرد. این پرتاب برای کشور بنگلادش از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

راکت جدید اسپیس اکس از سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال ایالت فلوریدا به پرواز در خواهد آمد. این عملیات در ابتدا برای روز پنجشنبه زمان بندی شده بود، اما در دقایق پایانی به خاطر نقص در یکی از سیستم ها به جمعه موکول شد. پرتاب بلوک 5 در حال حاضر برای بازه زمانی 4:14 تا 6:21 عصر به وقت محلی (00:44 تا 2:51 بامداد شنبه به وقت تهران) تنظیم شده، اما احتمال تعویق بیشتر هم وجود دارد.

مثل همیشه بیست دقیقه قبل از پرتاب، این عملیات از طریق کانال رسمی اسپیس اکس در یوتوب به شکل زنده پوشش داده خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مجید
    مجید | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ما هم اینجا رئیس جمهوری داریم که ۵ ساله کل صنعت موشکی و ماهواره ای رو برده تو موزه! (توصیه می کنم مستند فروشنده ۲ رو ببنید) از اون ور امثال دیجیاتو توی این گونه موارد ساکت هستند ولی برای غربی ها به به و چه چه می کنن!

مطالب پیشنهادی