ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی اسپیس اکس در 2018 بیش از هر کشور دیگری راکت به فضا ارسال خواهد کرد

اسپیس اکس به تازگی پیشرفته ترین راکت فالکون 9 خود، «بلوک 5» را به فضا ارسال کرده که می تواند آینده ارسال راکت ها را با امکان ارسال مجدد 10 یا حتی 100 باره متحول ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

اسپیس اکس به تازگی پیشرفته ترین راکت فالکون 9 خود، «بلوک 5» را به فضا ارسال کرده که می تواند آینده ارسال راکت ها را با امکان ارسال مجدد 10 یا حتی 100 باره متحول کند. در این راستا، ساعاتی قبل از ارسال ایلان ماسک خبر داده که اسپیس اکس در سال 2018 بیش از هر کشور دیگری راکت به فضا ارسال خواهد کرد.

اسپیس اکس در دقایق اولیه بامداد امروز نخستین ماهواره ارتباطی با چرخش ثابت به دور زمین متعلق به بنگلادش با نام «Bangabandhu-1» را با موفقیت به فضا ارسال کرده بود.

ماسک اعتقاد دارد که فالکون 9 در سال 2017 در تمام دنیا بیش از هر راکت دیگری به فضا ارسال شده. او اعلام کرده که اگر همه چیز به خوبی پیش برود، اسپیس اکس می تواند بیش از هر کشور دیگری در سال 2018 راکت به فضا ارسال کند.

راکت «فالکون 9 بلوک 5» بوستر راکت بسیار بزرگی است که می تواند ارسال شده، فرود آید و 10 تا 100 بار دیگر مجدداً به پرواز در آید. به این ترتیب این راکت می تواند گفته های ایلان ماسک را به واقعیت بدل کند.

فالکون 9 بلوک 5
راکت فالکون 9 بلوک 5 در حال حمل شدن برای پرتاب اخیر در کیپ کاناورال

ماسک همچنین از قصد اسپیس اکس برای ارسال، فرود آوردن و استفاده مجدد یک راکت در یک بازه زمانی 24 ساعته در سال 2019 خبر داده است.

اسپیس اکس تاکنون 8 پرتاب موفق را در سال 2018 انجام داده و از سال 2010 تاکنون موفق شده تعداد 56 مأموریت ارسال موفق را انجام دهد. به گفته ماسک در زمان مشابه سال پیش اسپیس اکس موفق شده بود 5 مأموریت مداری را انجام دهد و امسال قرار است این میزان 2 برابر شود.

بر خلاف بسیاری از راکت های دیگر که به واسطه طراحی شان، امکان اعمال تغییرات بسیاری در طول حیات خود ندارند، فالکون 9 اما در سال های اخیر پیشرفت های بسیاری را تجربه کرده و در این مدت بلند تر، قدرتمند تر و مستحکم تر از پیش شده است.

ماسک عقیده دارد فالکون 9 بلوک 5 قابل اعتماد ترین راکتی است که تاکنون ساخته شده و آخرین نسخه از فالکون 9 خواهد بود. او امیدوار است هر بوستر، قابلیت استفاده مجدد تا 10 بار را داشته باشد، در حالی که بازدیدهای بین ارسال ها نیز با سرعت انجام شود. به گفته او به این ترتیب می توان تا 100 بار یا بیشتر نیز از آنها استفاده کرد.

هدف نهایی ایلان ماسک این است که نهایتاً تا 100 سال پس از ارسال اولین راکت BFR، سکونت دائمی جمعیتی از انسان ها روی مریخ فراهم شود.

 

تماشا کنید: طرح اسپیس اکس برای سیستم حمل و نقل بین سیاره ای:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • AliFallah
    AliFallah | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

    اسپیس ایکس داره میزنه رو دست ناسا ...

    • alimohammadi15
      alimohammadi15 | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

      نه، نمیتونه
      ناسا رسما مال آمریکا هست، و با بودجه دولتی به شدت مورد حمایته، و دولت های دیگه هم اونو به رسمیت میشناسن.
      از طرف دیگه، اسپیس اکس در مورد پروژه های خیلی بزرگ توان نداره. اسا و ناسا یه چیزی مثل جیمز وب رو ساختن که اسپیس اکس تو خوابش هم نمیبینه.

    • Amir_Safari
      Amir_Safari | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

      درستش اینه ک در زمینه حمل و نقل فضایی داره میزنه رو دست ناسا،مخصوصا وقتی ک bfr تکمیل بشع.ناسا زمینه فعالیتش خیلی گسترده تر و بزرگتر از اسپیس اکس هست.

مطالب پیشنهادی