ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بلوک ۵
تکنولوژی

اسپیس اکس پیشرفته ترین راکت فالکون ۹ را با موفقیت فرود آورد

اسپیس اکس بامداد امروز با بهره گیری از پیشرفته ترین راکت فالکون 9 موسوم به «بلوک ۵» یک ماهواره ارتباطی متعلق به کشور بنگلادش را به مدار بالایی زمین پرتاب کرد. این ماهواره که Bangabandhu-1 نام ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۵

اسپیس اکس بامداد امروز با بهره گیری از پیشرفته ترین راکت فالکون 9 موسوم به «بلوک ۵» یک ماهواره ارتباطی متعلق به کشور بنگلادش را به مدار بالایی زمین پرتاب کرد.

این ماهواره که Bangabandhu-1 نام داشت پس از تاخیر اولیه راس ساعت ۴۵ دقیقه بامداد به وقت تهران از «مرکز فضایی کندی» در «کیپ کاناورال» ایالت فلوریدا روانه ارتفاع ۳۵ هزار پایی شد. این عملیات در ابتدا برای روز پنجشنبه زمان بندی شده بود، اما در دقایق پایانی به خاطر نقص در یکی از سیستم ها به جمعه موکول شد.

این ماهواره ثابت به دور خط استوا با سرعت ثابت گردش کرده و به این ترتیب همواره در بالای یک مکان خاص از زمین قرار دارد. Bangabandhu-1 که به مرحله دوم راکت متصل شده بود حالا در مدار اطراف زمین در حال گردش است و به عنوان نخستین ماهواره کشور بنگلادش ارتباطات اینترنتی و مخابراتی را برقرار می کند.

این کمپانی مرحله اول راکت بلوک ۵ را پس از اجرای عملیات مورد نظر، روی سکوی شناور اسپیس اکس در اقیانوس اطلس با موفقیت فرود آورد. این پروژه بیست و پنجمین مانور موفق اسپیس اکس پس از ۱۱ فرود روی زمین و ۱۴ فرود روی شناور بوده است.

بلوک 5 آخرین و قوی ترین مدل فالکون 9 به شمار می رود. اسپیس اکس در چند ماه اخیر توجه اصلی خود را به توسعه راکت غول پیکر و فضاپیمای اختصاصی خود یعنی BFR معطوف کرده و بنابراین به احتمال زیاد، پس از این شاهد ارتقاء فالکون 9 نخواهیم بود.

بلوک ۵ به گونه ای طراحی شده که با حداقل بازسازی بین ده تا صد بار مورد استفاده قرار بگیرد. بوستر مذکور پس از هر پرتاب به منظور بازسازی و تزریق سوخت به مرکز اسپیس اکس منتقل خواهد شد.

کمپانی سازنده مدعی شده به لطف طراحی جدید فرایند بازسازی تنها ۲۴ ساعت طول کشیده و علاوه بر این توسعه آن از پایه تنها به دو هفته زمان نیاز دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

    خواهشا واحد ها رو تبدیل کنید قبلا این کارو میکردین ممنون

  • yasinnn
    yasinnn | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

    دمشون گرم

مطالب پیشنهادی