ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گوگل اسیستنت
تکنولوژی

دستیار‌ هوشمند گوگل در برابر فرمان‌هایی با امواج فروصوت آسیب پذیر است؟

تا به امروز مشاهده شده که دستیار‌ هوشمند گوگل و گجت‌هایی نظیر آنها با شنیدن کلمات به خصوصی در تلویزیون یا پیام‌های بازرگانی روشن می شوند. حال یک پژوهش جدید، اثبات کرده که دستیار گوگل ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

تا به امروز مشاهده شده که دستیار‌ هوشمند گوگل و گجت‌هایی نظیر آنها با شنیدن کلمات به خصوصی در تلویزیون یا پیام‌های بازرگانی روشن می شوند. حال یک پژوهش جدید، اثبات کرده که دستیار گوگل و همتایانش نظیر آلکسا و سیری در برابر  فرمان‌هایی با امواج فروصوت آسیب پذیرند.

این پژوهش توسط یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه برکلی و پرینستون آمریکا با همکاری دانشگاه چجیانگ چین انجام شده و پژوهشگران پس از انجام آزمایشات بسیار موفق شدند که راهی بیابند تا بدان طریق دستیار‌های هوشمند نظیر دستیار گوگل را دور بزنند.

آنها موفق شدند با استفاده از امواج فروصوت، دستوراتی بدهند که انسان نمی‌تواند آنها را بشنود اما دستیار‌ هوشمند از طریق نرم افزار یادگیری ماشین خود قادر به شنیدن و درک آنهاست.امواج فروصوت به یک سری موج‌های صوتی گفته می‌شود که از محدوده‌ی شنوایی انسان، بسامد کمتری دارند و انسان‌ها نمی توانند آنها را بشنوند.

محققان متوجه شده‌اند که مجرمان سایبری می‌توانند با استفاده از این امواج، فرمان‌هایی صادر کنند یا اینکه چنین امواجی را در ویدیو‌های یوتوب یا محتوای سایت‌ها قرار دهند تا بدین شکل دستیار‌ هوشمند گوگل را فریب داده و کاربر وارد یک سایت مخرب کنند. جتی ممکن است به همین ترتیب، محصولاتی را نیز با گجت دیگران برای خود خریداری کرده و به نوعی دزدی کنند.

در مواقعی ممکن است این مجرمان با استفاده از همین فرمان‌های فروصوت، بلندگویی خانگی گوگل را هک کرده و دوربین‌های امنیتی منزل را  از کار انداخته، چراغ‌ها را خاموش کرده و در‌ها را باز کنند.

خبر خوب این است که هنوز هیچ مجرمی نتوانسته چنین دستورات بیافریند چرا که تنها تجهیزات آزمایشگاهی موجود در دانشگاه‌ها توان تولید چنین امواجی را درخود دارد. البته ساکنین مانتین ویو هم مدعی شده‌اند که در حال حاضر، تمهیدات امنیتی خاصی برای مقابله با این دستورات در دستیار‌ هوشمند گوگل در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر آمازون و اپل نیز عنوان نموده‌اند که از این آسیب پذیری خبر دارند و در این زمینه اقداماتی انجام خواهند داد.

تماشا کنید: ویدیویی از برقراری اولین تماس تلفنی بین انسان و دستیار دیجیتالی گوگل

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی