ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی سیستم پساب کارواش‌ها؛ نظارت در خلاء قانونی

پایش کارواش‌های تهران موضوعی‌ست که تقریبا هرسال توسط اداره محیط زیست تهران انجام می‌‌شود. در این پایش سیستم چرخه آب و پساب کارواش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و کارواش‌هایی که سیستم تصفیه پساب نداشته باشند ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۲

پایش کارواش‌های تهران موضوعی‌ست که تقریبا هرسال توسط اداره محیط زیست تهران انجام می‌‌شود. در این پایش سیستم چرخه آب و پساب کارواش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و کارواش‌هایی که سیستم تصفیه پساب نداشته باشند در ابتدا اخطار گرفته و اگر اصلاحات لازم را انجام ندهند، پلمپ می‌شوند.

حدود 240 کارواش در تهران فعالیت دارند که آب مصرفی خود را از دو راه خرید آب با تانکر و حفرچاه به شرط کسب مجوز و البته نصب کنتور، تامین می‌کنند و درصورتیکه رقم کنتور آب مصرفی‌شان بیشتر از حد مجاز باشد، ماموران سازمان آب با آنها برخورد خواهند کرد. اما موضوع مهمتر سیستم تصفیه پساب است.

پساب کارواش‌ها به دلیل آلودگی زیست محیطی بالا با مواد شوینده باید قبل از سرازیر شدن در فاضلاب شهری تصفیه شود. اما متاسفانه بیشتر کارواش‌ها سیستم تصفیه پساب ندارند. در واقع صاحبان کارواش در زمان افتتاح تنها ملزم به دریافت پروانه کسب هستند و هیچ اجباری به رعایت استانداردهای تصفیه پساب ندارند و پس از راه اندازی کارواش، تصفیه پساب آنها مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد. در واقع نبود قوانین کامل و همه جانبه برای ‌راه اندازی

ضمن آنکه بسیاری از کارواش‌ها پروانه ندارند و به صرف داشتن فضای کار، کارواش راه اندازی می‌کنند. به‌همین‌دلیل عموم کارواش‌ها در بحث، انرژی، نیروی کار و تصفیه پساب استاندارد نیستند.

طرح پایش کارواش‌های تهران از اسفند سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد. «محمدحسین بازگیر» رئیس اداره محیط زیست شهر تهران امروز از شناسایی 200 کارواش بزرگ خبر داد و گفت:

«چنانچه سیستم تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آب در کارواش‌ها به‌درستی عمل کند، آب تصفیه می‌شود و دوباره می‌توان از آن استفاده کرد حتی می‌توان آب تصفیه شده را به محیط‌های پذیرنده‌ای مانند چاه جاذب یا آب‌های سطحی رها کرد. در غیر این صورت به کارواش‌های آلاینده محیط زیست اخطاریه آلایندگی و مهلت برای رفع آن داده می‌شود. چنانکه تاکنون تعدادی پرونده قضایی برای کارواش‌های متخلف در مراجع قضایی تشکیل شده است.»

چنانکه مشخص است بازرسان محیط زیست سعی دارند با سختگیرهای خود بی‌توجهی مسئولان را در هنگام صدور مجوز کار جبران کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی