۷ نکته ای که دست ها درباره سلامتی ما آشکار می کنند

۷ نکته ای که دست ها درباره سلامتی ما آشکار می کنند

دست ها یکی از اولین بخش هایی از بدن هستند که آثار افزایش سن بر روی آن ها آشکار می شود. اما این عضو بدن می تواند بعضی از مشکلات جسمانی را هم نشان دهد. پزشکان می گویند وضعیت دست ها می تواند ناشی از بروز تغییراتی در هر نقطه از بدن باشد.

در اینجا به ۷ نشانه ای می پردازیم که لازم است برای حفظ سلامتی خود به آن ها توجه داشته باشیم.

۱- قرمز شدن کف دست ها

پزشکان می گویند قرمز شدن کف دست ها (یا التهاب کف دست ها) می تواند از علائم مشکلات کلیوی باشد، به ویژه اگر بیش از ۵۰ سال سن داشته باشید. این قرمزی معمولا در لبه ی بیرونی کف دست به وجود می آید. علت احتمالی قرمزی کف دست ها، بروز تغییر در توازن هورمونی است که باعث انبساط عروق خونی می شود. روماتیسم مفصلی هم می تواند از علل قرمزی کف دست ها باشد.

اگر متوجه شدید بخش هایی از کف دست هایتان قرمز شده، لازم است به یک پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن را متوجه شوید. علاوه بر این، تلاش کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید.

۲- تعریق دست ها

دلایل احتمالی متعددی برای تعریق کف دست ها وجود دارد:

  • تعریق شدید بدن
  • اضطراب
  • پرکاری غده ی تیروئید

در خصوص تعریق بیش از حد و غیر طبیعی بدن می توانید از محصولات بهداشتی ضد عرق استفاده کنید. علاوه بر این می توانید با استفاده از روش های درمانی با تعریق بیش از حد بدن خود مقابله کنید.

از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید و سعی کنید با روش های مختلف (مدیتیشن و تکنیک دم و بازدم) اضطراب خود را کنترل کنید. اگر هیچ یک از روش ها موثر نبود حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

۳- بی حسی یا سوزن سوزن شدن

گاهی بعد از بیدار شدن از خواب احساس می کنیم عضوی از بدن مان بی حس شده و وقتی آن را حرکت می دهیم شروع به گزگز می کند. این مسأله معمولا تنها به دلیل آن رخ می دهد که مدت زیادی به عصب های حسی فشار وارد می کنیم و احساس گزگز مربوط به زمانی است که عصب ها دوباره به کار می افتند.

در بعضی موارد، این علائم در دست ها می تواند نشانه ی مشکل جدی تری مثل استئوکندروئید گردنی، سندرم تونل کارپ، ترومبوز سیاهرگی، آسیب شبکه ی بازویی،  کم خونی و یا دیابت باشد. اگر اغلب بدون علت مشخصی در ناحیه ی دست ها دچار بی حسی می شوید، به یک پزشک مراجعه کنید.

۴- خشکی دست ها

شایع ترین علل خشکی پوست دست ها کم شدن آب بدن و کمبود هورمون استروژن (هورمون جنسی زنانه) است که با شروع یائسگی تشدید می شود. برای جلوگیری از خشکی دست ها، به مقدار کافی آب بنوشید و از کرم های مرطوب کننده ی دست استفاده کنید. مصرف ماهی های چرب، دانه ها و مغزها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای انجام درمان جایگزینی هورمون به پزشک مراجعه کنید؛ این کار به کنترل افت هورمون استروژن در بدن کمک می کند.

۵- لرزش دست ها

لرزش دست ها یکی از شناخته شده ترین نشانه های مشکلات جسمانی جدی ای مثل بیماری پارکینسون هستند. اگر دچار این مسأله شدید به یک پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، مصرف قهوه را کم و از مشروبات الکلی پرهیز کنید چون این نوشیدنی ها می توانند باعث لرزش دست ها شوند. دیگر دلایل احتمالی این مسأله، نگرانی و اضطراب شدید است.

۶- ضعیف شدن ناخن ها

ضعیف شدن یا شکنندگی ناخن ها می تواند از علائم کمبود زینک باشد. زینک ماده ای بسیار مهم برای سلامتی بدن است؛ در درمان زخم ها مؤثر است، به تقسیمات سلولی کمک می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. مواد غذایی حاوی زینک مثل جو، مغزها و گوشت را در رژیم غذایی خود بگنجانید. علاوه بر این، پزشکان توصیه می کنند اگر دچار کمبود زینک هستید از مکمل های حاوی این ماده استفاده کنید.

۷- چماقی شدن انگشت ها

اگر انگشت هایتان شبیه به یک چماق و دفرمه شده اند به طوری که ناخن ها و انگشت هایتان متورم هستند، این حالت معمولا در اثر کمبود اکسیژن در بدن رخ می دهد. این مسأله می تواند نشانه ی مشکل جدی تری مثل سرطان ریه یا بیماری های قلبی باشد. اگر دچار این حالت هستید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود